Compacte elektrische SUV van Audi: Q4 e-Tron

0

Audi breidt haar gamma met elektrische modellen verder uit. Met de nieuwe Q4 e-Tron en Q4 Sportback e-Tron komen er 2 types bij. Het zijn de eerste compacte elektrische SUV modellen van het merk. Ze staan op het elektrische MEB platform van de Volkswagen Groep en worden aangeboden met achter- of vierwielaandrijving, hebben een rijbereik to 520 kilometer en een maximum vermogen van 299 pk.

Tegelijk met de Q4 e-Tron wordt dus meteen ook de Q4 Sportback e-Tron voorgesteld. Zij vervolledigen het elektrische gamma van Audi dat tot nu bestond uit de e-Tron plus e-Tron Sportback en de sportieve e-Tron GT plus RS e-Tron GT. Met de Q4 e-Tron brengt Audi een concurrent op de markt voor de eveneens gloednieuwe Mercedes EQA en de al iets langer bestaande Lexus UX300e plus Volvo XC40 P8 AWD Recharge. De eveneens kraakverse Skoda Enyaq iV en de Volkswagen ID.4 maken gebruik van hetzelfde modulaire MEB platform van het autoconcern uit Wolfsburg.

Dat beide Q4 e-Tron modellen uit de kraamkamer van Audi’s komen, is duidelijk te zien. Het gaat in feite om productieversies van de conceptstudies die begin 2019 werden getoond. Het koetswerk wordt gekenmerkt door een korte overhang voor, grote wielen en een gespierde schouderlijn, waarbij de daklijn van de Q4 Sportback e-Tron in coupéstijl schuin afloopt naar een meer expressieve achterkant die voorzien is van een spoiler. Die splitst de achterruit in 2 delen. Met een Cw-waarde van 0,26 is de Q4 e-Tron Sportback aerodynamisch gezien efficiënter dan het standaardmodel die een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,28 heeft. Beide carrosserievarianten zijn verkrijgbaar in 8 verschillende kleuren en debuteren in diverse Launch Edition uitvoeringen.

De Q4 e-Tron is 4,59 meter lang en 1,86 meter breed. Hij is 1,63 meter hoog en heeft een forse wielbasis van 2,76 meter. Audi is trots op de hoeveelheid ruimte in het interieur. De elektrische aandrijflijn neemt namelijk minder plaats in dan traditionele techniek. In totaal telt het interieur van de Q4 e-Tron circa 25 liter aan opbergvakken en de kofferbak kan 520 tot 1.490 liter bagage aan. Voor de Sportback versie zijn de waarden 535 liter met de achterbank in normale positie en 1.460 liter met de in 40/20/40 verhouding neerklapbare rugleuning van de achterbank omgeklapt. Beide carrosserie varianten kunnen met enkel achterwielaandrijving een aanhangwagen tot 1.000 kg (geremd) trekken. Voor de Quattro versies ligt de limiet 200 kg hoger.

Het dashboard is naar de bestuurder gericht. Het is in 2 afzonderlijke delen opgesplitst en bevat 2 displays die tegelijk als designelementen dienst doen. Het in de duurdere uitvoeringen afgeplatte stuurwiel (zowel onder als boven) is volledig nieuw en heeft aanraakvlakken waarmee de indeling van het digitale instrumentarium gewijzigd kan worden. Er zijn 3 versies voor het MMI infotainment systeem: MMI (zonder toevoeging), MMI Plus en MMI Pro; het verschil zit hem in de hoeveelheid functionaliteiten. Het infotainment en de navigatie worden voornamelijk door middel van het centrale aanraakscherm bediend. Dat laatste is standaard 10,1 inch groot, maar zal tegen het einde van het jaar beschikbaar zijn in een formaat van 11,6 inch. De bestuurder kijkt standaard op een 10,25 inch groot display. De beroemde Virtual Cockpit van Audi is in 2 versies verkrijgbaar als optie. Bijbetaling is ook noodzakelijk voor het Head-up display met Augmented Reality dat informatie van de rij hulpsystemen en de navigatiesymbolen in de voorruit projecteert.

Audi biedt voor de Q4 e-Tron 3 aandrijfcombinaties en 2 batterijvarianten aan. Het basismodel heeft als typeaanduiding ’35’. Die heeft een batterij met een netto-inhoud van 52 kWh (55 kWh bruto). De Q4 e-Tron 40 en Q4 e-Tron 50 maken gebruik van een grotere batterij met 77 kWh nettocapaciteit (82 kWh bruto). De batterijenset kan met 7,4 kW met wisselstroom opgeladen worden en haalt 100 kW met gelijkstroom snelladers, terwijl de grotere batterij standaard over 11 kW wisselstroom laadcapaciteit beschikt en tot 125 kW kan snelladen. Audi garandeert minstens 70 procent resterende batterijcapaciteit na 8 jaar gebruik en 160.000 kilometer. De elektromotor van de Q4 e-Tron 35 drijft de achterwielen aan en heeft een vermogen van 170 pk en een koppel van 310 Nm. In deze vorm sprint de Audi in 9 seconden naar 100 km/u. Hij heeft een begrensde topsnleheid van 160 km/u en haalt tot 341 kilometers (gemeten volgens de WLTP norm) op een volle batterij, Als Sportback 35 komt hij de Q4 e-Tron 349 kilometer ver. De 40 versie haalt 204 pk uit zijn elektromotor op de achteras (het maximum koppel is identiek). Hij is uitgerust met de grotere batterij en komt daardoor tot 520 kilometer ver, zo stelt Audi. De sprint verloopt hier in 8,5 seconden en de topsnelheid is eveneens op 160 km/h begrensd. Het topmodel is de Q4 e-Tron 50 Quattro. Die heeft de grotere batterij, vierwielaandrijving, 299 pk vermogen en 460 Nm koppel; geleverd door 2 elektromotoren. De eerste is goed voor 109 pk / 162 Nm en zit voorin. De tweede elektromotor is identiek aan die van de 40 versie. Het voorste exemplaar wordt enkel aangesproken wanneer het volle vermogen wordt gevraagd, of als extra grip noodzakelijk is. Die Q4 e-Tron 50 Quattro sprint in 6,2 seconden naar 100 km/u en is qua topsnelheid elektronisch begrensd op 180 km/u. Het rijbereik bedraagt 488 of 497 (Sportback) kilometer.

De accu ligt onder de wagen vloer, tussen de voor- en achteras, waardoor de gewichtsverdeling optimaal is en het zwaartepunt laag ligt. Optioneel rust Audi alle Q4 e-Tron uitvoeringen uit met een sportophanging die de carrosserie 15 millimeter lager legt (standaard op de S line variant). Daarnaast kan het Audi Drive Select systeem met verschillende rij profielen als optie geselecteerd worden (standaard op de Sportback). Ook de progressieve variabele stuurinrichting die directer wordt bij een grotere stuuruitslag is optioneel verkrijgbaar en standaard op de Quattro versies. De ophanging vóór gebruikt McPherson veerpoten en achteraan heeft de Q4 e-Tron een multilink constructie. Adaptieve dempers zijn optioneel verkrijgbaar. De velgen hebben diameters van 19 tot 21 inch. Sommige daarvan zijn uitgevoerd in een Aero design voor minder luchtweerstand.

De standaarduitrusting van de Q4 e-Tron omvat onder meer led koplampen, idem achterlichten, automatische airconditioning, voorverwarming en -ventilatie, een elektrisch bedienbare achterklep en cruisecontrol. Audi kondigt voor de Q4 e-Tron ook een wereldpremière aan. De compacte elektrische SUV wordt namelijk leverbaar met Matrix led koplampen met 4 naar keuze instelbare digitale licht signaturen voor de daglichten. Zo kan men de auto ook door middel van de koplampen op basis van de eigen smaak personaliseren. Meer dan een gimmick lijkt dit hoe dan ook niet te zijn. Achter onderscheiden de versies met Matrix led koplampen zich door een licht strip die over de hele breedte loopt.

De Q4 e-Tron wordt gebouwd in het Duitse Zwickau. Hij kan besteld worden vanaf 22 april. Voor de Q4 e-Tron Sportback worden de orderboeken half juni geopend. De eerste exemplaren worden in ons land eind juni verwacht. De Sportback komt aan het eind van de zomer. De Q4 e-Tron heeft een voorlopige vanafprijs van 48.295 euro. Voor dit bedrag levert Audi de 35 Launch Edition. De Q4 e-Tron moet als 40 Launch Edition 52.815 euro opbrengen. De prijs van de 299 pk krachtige Q4 e-Tron 50 Quattro volgt later. Hetzelfde geldt voor de tarieven van de Sportback varianten. Let wel, het gaat hier dus om een van de rianter aangeklede Launch Editions. In een later stadium komen de reguliere uitvoeringen.

De reguliere Launch Edition voegt zaken als 19 inch lichtmetalen velgen, een uitgebreider audiosysteem, stoelverwarming vóór en parkeerhulp achter aan de uitrusting toe. De Launch Edition Advanced krijgt als extra’s onder meer Matrix led koplampen, een licht strip achter over de volle carrosseriebreedte, dynamische richtingaanwijzers, de Virtual Cockpit en MMI Plus. De Launch Edition Advanced Plus is afgetopt met zaken als een panoramadak, parkeerhulp vóór, een warmtepomp, een achteruitrijcamera en adaptieve cruisecontrol. De Launch Edition S Competition is uitgerust met het S-line pakket dat onder meer een sportonderstel, progressieve stuurbekrachtiging en diverse uiterlijke verfraaiingen omvat.

 

Reageren is niet mogelijk.