Nederlanders blijven zich ergeren aan bumperkleven

0

Wat zijn de grootste ergernissen van Nederlandse verkeersdeelnemers? Verzekeraar Allianz Direct deed in samenwerking met DirectResearch onderzoek naar de huidige situatie.

Door de jaren heen blijken de ergernissen van Nederlanders in het verkeer grotendeels hetzelfde te zijn. De smartphone is eigenlijk de enige nieuwkomer in het lijstje. Automobilisten kunnen zich namelijk kapot ergeren wanneer een andere weggebruiker drukker is met zijn telefoon dan met het rijden zelf. Maar bovenaan het lijstje staat nog altijd bumperkleven met 59 procent.

Op de tweede plaats staat automobilisten die tijdens het rijden met hun smartphone bezig zijn (48 procent). Daarna volgen snelheidsduivels (31 procent), links rijders (29 procent) en automobilisten die afval uit het raam gooien (24 procent). Net buiten de top vijf vallen langzame rijders (23 procent). Uit het onderzoek van Allianz Direct kwam verder naar voren dat een kwart van de vrouwen zich sneller ergert dan mannen. Overigens geeft 28 procent van de respondenten toe toe zelf ook wel eens te appen of niet handsfree te bellen achter het stuur.

De verzekeraar heeft in het onderzoek, waaraan 1.005 respondenten deelnamen, ook een top 5 samengesteld van wat voor de grootste afleiding zorgt in het verkeer. Bovenaan staat het gedrag van andere weggebruikers (32 procent). Daarna volgen het gebruik van de smartphone (22 procent), slaperigheid (21 procent), werk aan de weg (15 procent) en billboards (14 procent).

Reageren is niet mogelijk.