Nu officieel: BMW i4 M50

0

BMW werkt aan een M Performance variant van de volledig elektrisch aangedreven i4. Die heeft als typeaanduiding ‘M50’ en biedt meer dan 500 pk. Markus Flasch, de baas van de BMW M divisie, had het model eerder al bevestigd.

De i4 M50 verschilt van de i4 M Sport, die al eerder officieel werd gepresenteerd, onder meer door zijn zwart omlijste nieren grille, nieuwe buitenspiegels en anders ontworpen lichtmetalen velgen. M Performance modellen zijn minder gericht op circuitgebruik. Het topmodel van de i4 serie wordt waarschijnlijk 517 pk sterk met een maximumkoppel van ongeveer 800 Newtonmeter. Flasch benadrukt al dat de high performance i4 geen klassiek M model is, maar een prestatieverhogend M Performance variant zoals bijvoorbeeld de M440i.

Een echte BMW i4 M is nog ver weg. Dit betekent dat de Beierse autofabrikant geen interne concurrent creëert voor de nagelnieuwe M3 / M4 varianten met verbrandingsmotor. De i4 M50 is naar alle waarschijnlijkheid zelfs zwaarder dan de nieuwe M4, die 1.700 kilogram weegt, vanwege zijn batterij. Dit illustreert dat gewicht en geluid grotere uitdagingen dan maximale prestaties bij een volledig elektrisch aangedreven M model zijn. Maar dit is geen reden voor de baas van de BMW M divisie om af te zien van de ontwikkeling van een dergelijke auto. Flasch wil linksom of rechtsom zo veel auto’s verkopen met het M logo. Hiervoor is het voor hem belangrijk om zoveel mogelijk platforms geschikt te maken voor een M configuratie. Elektrische auto’s zijn hier natuurlijk niet van uitgesloten.

Als het gaat om het geluid van elektrische auto’s, werkt BMW al meer dan een jaar samen met de beroemdste filmcomponist van Hollywood, de Duitser Hans Zimmer. Het gewichtsprobleem is lastiger om te tackelen. De BMW i4 M Performance zou al in 2021 op de markt kunnen komen, maar voor pure M modellen zijn betere batterijen nodig. Flasch betreurt het dat het ontwikkelen van batterijen met voldoende capaciteit om de honger naar prestaties van echte M modellen te stillen zonder te zwaar te zijn zoveel tijd kost. De ingenieurs van M GmbH onderzoeken momenteel echter de fascinerende mogelijkheden van een elektrische aandrijflijn met meerdere afzonderlijk aangestuurde motoren, die omgekeerd ook als generator kunnen werken. Een ander voordeel van elektrische of stekker hybride M modellen is ook belangrijk voor Flasch: de voertuigen helpen de CO2-uitstoot van het wagenpark te verminderen en helpen zo BMW om te voldoen aan de toekomstige grenswaarden.

 

Reageren is niet mogelijk.