Audi plaagt RS3 en gaat voor meer duurzaamheid

0

Audi Sport heeft een plaagfoto van de later dit jaar te presenteren, nieuwe RS3 verspreid en kondigt tegelijkertijd een meer duurzaam gamma voor de toekomst aan. Die vergroening moet plaatsvinden met elektrificatie.

De RS3, het nieuwe sportieve model van Audi Sport van de A3 reeks, zal opnieuw in 2 carrosserievarianten worden aangeboden: als 5-deurs Sportback en als 4-deurs Limousine. In beide gevallen onderscheidt de neuspartij zich met een specifieke grille en grotere luchthappers, zoals de RS Q3 die al heeft. Maar de RS3 krijgt ook uitgeklopte spatborden met luchtgaten achter de voorwielen. Aan de achterzijde zien we een grotere diffusor dan bij de S3 en traditioneel 2 ovale stortkokers die dienst doen als uitlaatpijpen. Dankzij de scherper vormgegeven koplampen en achterlichten is de nieuwe RS3 nog een stukje agressiever geworden. In de grille is een honingraatstructuur te zien en onder de voorbumper prijkt een iets grotere splitter.

Onder de kap zit wederom de 2,5 liter grote 5 cilinder met turbo, gekoppeld aan een S-tronic automaat met dubbele koppeling en Quattro vierwielaandrijving. Die laatste voorziening is noodzakelijk om het vermogen goed over te kunnen brengen op de weg. De specificaties van de 5-pitter zijn nog niet bekend, maar Britse bronnen melden dat de nieuwe RS3 liefst 421 pk en 500 Nm sterk wordt. Toeval of niet: dat zijn precies dezelfde waarden als de Mercedes-AMG A 45 S en CLA 45 S bieden. In het vorige model RS3 perste de 2.5 TFSI er 400 pk uit. Een leuk detail: de cijfers die Audi op de zijkant van de RS3 geplakt heeft, laten de ontstekingsvolgorde van de 5 cilinder motor zien.

 

Verduurzaming

Maar de nieuwe generatie RS3 is niet de enige prioriteit van de Sport afdeling van Audi, want ook duurzaamheid moet een rol gaan spelen binnen het gamma, dat steeds breder wordt. Met de lancering van de RS e-Tron GT liet de divisie al zien op volle snelheid begonnen te zijn aan het elektrificatie proces. Dat moet het gamma duurzamer maken zonder dat de ’emotie’ bij de auto’s verloren gaat. Audi heeft het voordeel dat Porsche al een tijdje in de weer is met plug-in hybride aandrijflijnen. Dit zustermerk kan vertellen waar de klant warm voor loopt.

Toch zullen niet alle S en RS modellen (op de korte termijn) volledig elektrisch worden, zo bezweert Sebastian Grams, de algemeen directeur van Audi Sport (foto). ‘Hybride’ worden ze wel in de nabije toekomst, variërend van ‘mild’ tot ‘plug-in’. Het zal voor Audi cruciaal worden om op een andere manier emotie op te blijven roepen. Immers, in de gevallen dat de verbrandingsmotor nog even mag blijven, dan zal die minder ‘dik’ zijn dan nu het geval is en dan vormt het creëren van een mooie klank een uitdaging.

De RS6 Avant, RS7 Sportback en RS Q8 beschikken reeds over mild hybride ondersteuning op basis van een 48 volt systeem voor hun 4,0 liter grote, dubbel geblazen V8 met cilinderuitschakeling. Audi Sport is daarmee BMW M en Mercedes-AMG een stap voor, ook omdat die divisies nog geen antwoord hebben op de eerder genoemde e-Tron GT. De volgende generatie zal echter een plug-in hybride worden, net als de toekomstige RS4. Die komt zowel als PHEV en in een volledig elektrische uitvoering op de markt.

Audi Sport belooft dat het rijplezier op nieuwe manieren zal worden opgewekt die enkel mogelijk zijn dankzij elektrische ondersteuning. Zo kan het vermogen bijvoorbeeld erg flexibel verdeeld worden tussen de wielen via Torque Vectoring, zoals reeds het geval is bij de Audi e-Tron S. Het doel van Audi Sport is om tegen 2024 minstens de helft van zijn verkopen te gaan realiseren met (deels) elektrische modellen. Dat afzetaandeel moet 2 jaar later 80 procent bedragen en in 2030 wil de divisie volledig overgeschakeld zijn op PHEV en volledig emissievrije modellen.

 

 

Reageren is niet mogelijk.