België dubbel getroffen: ook Audi staakt productie

0

Niet alleen Volvo, maar ook de Audi fabriek in het Belgische Vorst ondervindt hinder van het tekort aan chips. Vandaag en morgen ligt de fabriek stil. “2 shifts zullen niet werken en er zijn ook geen weekenddiensten”, zegt Peter D’Hoore van de Audi fabriek nabij Brusssel. “Vanaf volgende week maandag zullen wij weer normaal gaan produceren.”

In februari had hetzelfde probleem zich ook al eens voorgedaan bij Audi in Vorst. Toen lag de productie een week stil door een tekort aan chips. “We gaan er van uit de het aanbod van microchips de komende maande moeilijk zal blijven, maar in de tweede helft van het jaar rekenen we toch op een verbetering van de situatie”, zegt d’Hoore. Maar volgens de Europese vereniging van autobranche toeleveranciers zullen de gevolgen nog tot in 2022 voelbaar zijn.

Bij de productie van auto’s zijn in veel onderdelen elektronische componenten zoals chips nodig. Maar in de eerste lockdown vorig jaar, viel wereldwijd de productie van auto’s zo goed als stil. Door de verminderde vraag, gingen de chipfabrikanten minder produceren. Naar spelconsoles en andere consumenten elektronica, die gebouwd worden met diezelfde soort chips, was daarentegen wel weer een grote vraag. En nu de automarkt de laatste maanden sneller dan verwacht weer aantrekt, is er wereldwijd een tekort aan chips.

De tekorten hebben de productie van zowat een half miljoen voertuigen wereldwijd vertraagd, zegt CLEPA, de Europese vereniging van autobranche toeleveranciers. Hiervan komen 100.000 auto’s voor rekening van de Volkswagen Groep, waartoe Audi behoort. Het probleem speelt in meer landen dan alleen België. “De chiptekorten hebben de productie van zowat een half miljoen voertuigen wereldwijd vertraagd”, zo meldt CLEPA. De gevolgen zullen tot in 2022 voelbaar zijn, vreest de vereniging.

De Europese Unie moet ingrijpen om het concurrentievermogen van de auto-industrie in haar marktgebied te versterken, zo meent de koepelorganisatie. Om het tij te keren, heeft Clepa een rapport samengesteld met aanbevelingen. De auto-industrie in Europa is goed voor 37 procent van de totale vraag naar microchips in ons werelddeel. Van de geleverde microchips is 60 tot 70 procent afkomstig van chipfabrikanten uit Taiwan en China. De productie van microchips in de Europese Unie zou verandering kunnen brengen in de afhankelijkheid van chipfabrikanten uit het verre oosten.

Eerder werd bekend dat de Europese Commissie een Europees samenwerkingsverband heeft opgezet om dit mogelijk te maken. Volgens de koepelorganisatie kan een door Brussel gecoördineerde strategie voor de ontwikkeling van micro-elektronica alleen bereikt worden door de centrale rol van toeleveranciers aan de auto-industrie verder uit te bouwen.

Tegelijkertijd groeien met de ontwikkeling van rij hulpsystemen ook de productiekosten voor auto’s, zo stelt Clepa. Zo bedraagt het aandeel van elektronische en halfgeleidersystemen inmiddels 35 procent van de totale kosten, waarbij de koepelorganisatie verwacht dat dit gaat stijgen tot 50 procent. Een moderne auto kan zo’n 100 elektronische regeleenheden bevatten. En tussen de 20 en 40 microcontrollers die verantwoordelijk zijn voor functies als de motor en de stuurbekrachtiging, de deurvergrendeling of de sleutelloze toegang. Daarnaast stelt Clepa dat het belang van halfgeleider door de elektrificatie van de aandrijflijn en de ontwikkeling van met internet verbonden voertuigen en autonoom rijdende personenwagens alleen maar verder doen toenemen.

Volgens Thorsten Muschal, voorzitter van Clepa, vormt het tweede kwartaal van 2021 een uitdaging voor de auto-industrie. “We zien nog steeds verstoringen in de productie, met productievertragingen en af en toe stop-and-go situaties. Toch denken we dat we het ergste hebben gezien en dat de situatie waarschijnlijk niet verder zal verslechteren. Hierbij sluit ik niet uit dat de gevolgen tot ver in 2022 voelbaar zullen zijn. Deze omstandigheden hebben ook een indirect effect op toeleveranciers die geen halfgeleiders gebruiken voor hun eigen product portfolio, dus de hele toeleveringsketen in de auto-industrie heeft er mee te maken”.

Eerder was secretaris secretaris-generaal Sigrid de Vries van Clepa nog positief gestemd over de afzetverwachtingen van toeleveranciers voor dit jaar, ondanks corona en het tekort aan halfgeleiders. De gebrekkige levering van de chips leidde al bij veel autofabrikanten tot productievertraging. Voor de consument levert dit in langere levertijden, of in auto’s waarin bepaalde componenten ontbreken. Zo rust Peugeot minder exemplaren van de 308 uit met een digitaal instrumentarium. De klant krijgt in plaats hiervan een analoge teller set plus korting.

Reageren is niet mogelijk.