Exclusief: rijden in de nieuwe Opel Astra

0

Toen jouw verslaggever werd geboren, had Opel al 2 jaar ervaring met de (naoorlogse) Kadett. Nu komen de Duitsers met de 11de generatie van de compacte middenklasser. De hoogste tijd voor een proefrit!

De wereld is oneerlijk. Als men het C segment aanduidt, heeft men het vaak over de Golf klasse. Maar de Kadett was er veel eerder. Toen Volkswagen nog luchtgekoelde boxermotoren achterin auto’s monteerde, koelde Opel de voorkant al met water. Hoe dan ook, Kadett en Astra horen bij de compacte klasse zoals Opel bij Rüsselsheim hoort. Die combinatie is meer dan ooit van toepassing want de nieuwe Astra zal in de hoofdfabriek in Rüsselsheim gebouwd gaan worden en niet, zoals Opel baas Michael Lohscheller veelvuldig benadrukt, in Groot-Brittannië of Polen (oorspronkelijk liep de Kadett in het Duitse Bochum van de band).

Productie in Rüsselsheim heeft de sterke voorkeur van moederbedrijf Stellantis dat slapeloze nachten had vanwege de slechte benutting van de productiecapaciteit aldaar. Momenteel loopt in de fabriek namelijk alleen de hooguit matig verkopende Insignia van de band. Vers bloed was dus nodig en dat krijgt Rüsselsheim in de vorm van de productieorder voor de nieuwe Astra. Sterker nog: de Duitsers mogen aldaar ook de nieuwe DS 4 gaan bouwen, oftewel een heuse premium auto.

De combinatie van beide modellen op één productielijn is relatief eenvoudig omdat zowel de nieuwe Opel Astra als de jongste DS 4 gebruik maken van het EMP2 platform. Peugeot gaat haar derde generatie 308 op deze bodemplaat baseren. Daarmee is niet gezegd dat er sprake is van eenheidsworsten, want Opel heeft van Stellantis de vrijheid gekregen om voor haar eigen onderstel afstelling te kiezen. Om te kunnen beoordelen of men in Rüsselsheim de juiste keuzes heeft gemaakt voor wat betreft comfortaspecten en rij dynamiek, mocht een select aantal autojournalisten nu al een stukje rijden met de nieuwe Astra.

Hoewel de verkopen van SUV modellen aanhoudend sterk blijven, kiest 14 procent van de Europeanen wanneer hij een nieuwe auto aanschaft nog steeds voor een hatchback. Maar belangrijker is misschien een ander percentage: momenteel betreft een kwart van de registraties van nieuwe personenwagens in Duitsland een op zijn minst gedeeltelijk elektrische auto. En Opel gaat daar op in spelen door de nieuwe Astra (naast een 1,2 liter benzine unit of een 1,5 liter diesel) ook als PHEV aan te bieden. Die versie heeft een 1,6 liter benzinekrachtbron als basisunit die geassisteerd wordt door een elektromotor. Volledig elektrische aandrijving is helaas niet mogelijk. Daarvoor is het EMP2 platform niet geschikt. Als jij je afvraagt ​​waarom de qua formaat vergelijkbare Citroën C4 dan wel in een volledig elektrische vorm te koop is: die staat op het kleinere CMP platform van onder andere de (e-)Corsa.

Op dit moment is er nog niet veel te zien van de nieuwe Astra, dus ik concentreer mij op de platform kwaliteiten. Eerst rij ik met de 1,2 liter 3-pitter, die leverbaar zal zijn met 110 en 130 pk. Deze krachtbron is niet fluisterstil, maar heeft weinig moeite met de nieuwe Astra. Direct na het instappen was mij de goede kwaliteit van de stoelen al opgevallen . De 14 procent meer torsie stijve Astra veert bij lage snelheid wat stug, maar absorbeert alles wat hij op een hoger tempo tegenkomt zonder problemen. Hoewel hij het moet doen met een torsie as achter en zonder adaptieve dempers, wordt de carrosserie goed onder controle gehouden, zelfs bij snel rijden op een slechte ondergrond.

De nieuwe Astra is 5 centimeter breder, nauwelijks langer, iets lager en voorzien van een langere wielbasis. Voeg daar een kortere overhang aan toe en het begint al aardig naar dynamiek te ruiken. Maar ik ben voorzichtig met het trekken van deze conclusie, want banden met geoptimaliseerde rolweerstand (afkomstig van Michelin) zijn standaard. Dat is, laat ik het zo zeggen, een uitdagende taak voor de ingenieurs van Opel om de Astra daarop af te stemmen, want het ‘klasse A’ rubbers rolt niet soepel af en biedt ook geen bijzonder goede grip.

Het is daarom geen verrassing dat de nieuwe Astra eerder gemiddeld direct dan bijzonder scherp stuurt. Of het nu gaat om koerscorrecties vanuit de middenpositie of grotere verdraaiingen op rotondes of in afwisselende bochten: de nieuwe Astra ondergaat alles gelaten en soepel. Hierbij moet wel worden opgemerkt dat mijn testvoertuig uit een batch afkomstig is die afgelopen maart werd gemaakt en die voor slechts 80 procent representatief is voor het definitieve product. Opel is nog bezig met de stuurkalibratie voordat de productie dit jaar start (de verkoop moet in januari 2022 op gang komen).

Wat al klaar voor gebruik is, is het besturingssysteem met maximaal 3 digitale displays plus fysieke knoppen en schakelaars voor de belangrijkste functies. Tijdens mijn testrit zaten ze nog verstopt onder camouflagedoeken, maar ze werden weggeblazen door een windvlaag en maakten daarmee het uitzicht vrij. Mijn indruk: chique en makkelijk in het gebruik. Respect voor Rüsselsheim, want de autofabrikant laat hiermee zien klaar te zijn voor de toekomst zonder dat de klant de digitaliserings hel in wordt gestuurd (hallo Volkswagen in Wolfsburg!). In de Astra spreken de haarscherpe en dankzij een speciale sluiterfilm naadloze displays, evenals de hoogwaardige knoppen voor airconditioning, assistentiesystemen, stoelverwarming en infotainment, mij aan.

De plug-in hybride uitvoering zorgt voor dynamisch entertainment, dat dankzij een krachtigere 4 cilinder, een 109 pk elektromotor (met 12 kWh batterij) plus een 8-traps automatische transmissie, een maximum van 180 pk levert. Maar bij een stekker hybride auto rij je natuurlijk zo veel mogelijk in de fluisterstille elektrische modus. Dat is ook raadzaam omdat bij volle belasting de banden vaak grip problemen krijgen. Verder werkt de PHEV techniek evenwichtig en ontspannen, en past de karakteristiek goed bij de beschreven stuur soepelheid, die ook nog eens snelweg proof is, zoals Andreas Holl, hoofd Vehicle Dynamics, benadrukt. Kortom: een Rüsselsheimer, door en door!

80%
80%
Awesome

De nieuwe Astra maakt indruk! Het ging lange tijd bergafwaarts met Opel, maar de nieuwe editie van de Astra zorgt voor een keerpunt. Hij zet de frisse Opel lijn voort die gelanceerd werd met de Corsa, maar vooral met de huidige Mokka. De nieuwe Astra combineert het Stellantis groepsplatform met een eigen stijl; zowel qua ontwerp en afstelling van de hardware als voor wat betreft de intuïtieve bediening met 'beheerste' digitalisering. Missie geslaagd!

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (10)
    7.2

Reageren is niet mogelijk.