Mini zegt 3-pitter vaarwel

0

Mini zal zijn Hatch reeks vernieuwen met een nieuwe elektrische versie die in China zal worden geproduceerd. Nieuwe varianten met een benzinemotor zullen alleen in het Britse Oxford gebouwd worden. Die krijgen standaard een 4 cilinder unit, want de 3-pitter zal de Euro 7 norm niet kunnen halen. Alleen de 2,0 liter motor moet tot het begin van het volgende decennium kunnen uithouden.

In 2023 komt de nieuwe generatie Mini en dat is dé kans voor de Engelse fabrikant om eindelijk aan de slag te gaan met een échte elektrische Cooper. De huidige Cooper SE (in Nederland Hatch Electric genaamd) is namelijk een wat bijzondere creatie: een bestaand, primair voor modellen met verbrandingsmotor ontwikkeld platform waarin de aandrijflijn van de BMW i3 is geïnstalleerd. De volgende generatie belooft veel specifieker te zijn. Hij zal vooral geproduceerd worden in China.

Mini zal de verbrandingsmotor echter niet in de steek laten. Het merk, dat van plan is om op termijn volledig elektrisch te worden (zoals de overgrote meerderheid van de autofabrikanten), zou eigenlijk met 2 verschillende platforms moeten gaan werken voor zijn nieuwe icoon: een elektrische versie (geleend van BMW’s Chinese partner, Great Wall Motors) en een andere, geschikt voor benzinemotor, ontworpen door de BMW Groep, het moederbedrijf van Mini. Het 3 cilinder B38 blok zal de Euro 7 emissienorm echter niet kunnen halen, wat zou veronderstellen dat alleen 4-pitters (B48; 2,0 liter groot) zullen worden aangeboden.

De Mini met verbrandingsmotor zal in deze vorm overleven tot het begin van het volgende decennium. Dan volgt een compleet nieuwe ‘Britse’ generatie die, net als de Chinese versie, volledig elektrisch zal zijn. Het schrappen van de 3 cilinder varianten betekent echter dat de Mini Hatch geleidelijk aan hoger gepositioneerd zal worden. Voor de Cabriolet klanten is dat niet erg: die zijn toch al gewend om diep in de buidel te moeten tasten, maar de Britten kunnen hierdoor wel hun clientèle voor de One uitvoering verliezen. Het is denkbaar dat de Cooper uitvoering de nieuwe instapvariant wordt, maar dan met de 156 pk sterke 2,0 liter motor van de huidige BMW 318i. Een snelle rekensom leert dat de Cooper daardoor 2.200 euro duurder wordt. De verkoopschade daarvan valt te overzien. Enerzijds doordat de klant er meer vermogen (20 pk) plus loop cultuur voor terugkrijgt en anderzijds doordat Audi de meest directe concurrent van de Mini Hatch, de A1 Sportback, langzaam maar zeker zal laten doodbloeden. 

Voor de Clubman en Countryman is de motorische upgrade nog minder een probleem. Met name het laatste type zit met een standaard 4 cilinder motor beter in zijn vel, zeker als de nieuwe editie een groeisprong gaat maken richting BMW X1 formaat. Daarmee wordt ruimte gecreëerd voor een circa 4,25 meter lange cross-over. Dat wordt de opvolger van de Clubman. Die zal worden getransformeerd tot een soort Mazda CX-3: een auto die standaard ook een 2,0 liter 4 cilinder motor onder de kap heeft …

Waar de Mini fan wellicht wel een traan om gaat laten, is dat door het schrappen van de 3 cilinder motor ook de productieversie van de Rocketman conceptstudie op de helling is komen te staan. Dit showmodel is inmiddels ruim 10 jaar oud maar heeft nog niet geleid tot een uitvoering die de consument kan kopen. Jammer, want de Rocketman is een guitig studiemodel met afmetingen die een heel stuk dichter in de buurt van de originele Mini zitten dan het geval was bij de actuele editie van de Mini Hatch. Het probleem was dat er geen passende businesscase voor de Rocketman viel te maken. Het model zou niet of nauwelijks goedkoper zijn om te produceren dan de gewone 3-deurs hatchback. In combinatie met een lager prijskaartje (wat gezien het formaat plus het krappere interieur logisch zou zijn), zou er door BMW nooit een cent aan verdiend kunnen worden. En Mini had qua winstbijdrage aan het moederbedrijf al een slechte reputatie …

In juli 2019 leek er voor de Mini Rocketman alsnog hoop te gloren. Toen kwam het bericht naar buiten dat BMW in China met Great Wall Motors auto’s wil gaan bouwen en dat een volledig elektrische ‘instap Mini’ onderdeel uitmaakt van die plannen. Oftewel: een auto in de stijl van de Rocketman. Eind 2019 werd de samenwerking tussen BMW en Great Wall officieel. Er werd toen gemeld dat er een gezamenlijke fabriek geopend zou gaan worden. Maar met name in China is het afzetpotentieel voor een 3-deurs hatchback gering. De markt beweegt zich sowieso richting SUV modellen. Het Daimler concern, een directe concurrent van BMW, speelt daar op in met de plannen voor Smart. Dit merk gaat straks een in China gebouwde (elektrische) SUV verkopen. Dat er geen directe opvolgers gepland zijn voor de Fortwo en de Forfour heeft dus alles te maken met het verkooppotentieel. Voor BMW, Mini en dan in het bijzonder de Rocketman, zou dat een teken aan de wand moeten zijn …

 

Reageren is niet mogelijk.