Nieuwe Opel Astra ook als Sports Tourer

0

Bij Opel houden ze niet van stilzitten. Na de onthulling van de nieuwe Astra Hatchback volgt binnenkort de Sports Tourer stationwagen.

De presentatie zou dit najaar moeten plaatsvinden. Een debuut op de IAA autotentoonstelling van München in september had voor de hand gelegen, maar van de boekhouders van moederbedrijf Stellantis mag Opel aldaar geen expositieruimte huren. Een verkeerd soort zuinigheid, want op deze manier voelt de consument op de thuismarkt geen enkele aandrang om het ooit zo gerespecteerde automerk weer serieus te nemen. Begrijpelijk dat Michael Lohscheller, de voormalige CEO van Opel, zijn heil elders is gaan zoeken (bij de startende Vietnamese autoproducent Vinfast).

Maar goed, de commerciële lancering van de nieuwe Astra Sports Tourer staat voor begin volgend jaar gepland. Net als de Hatchback maakt hij gebruik van het EMP2 V3 platform dat binnen Stellantis gelederen ook de basis vormt voor de geheel nieuwe DS 4 en de derde generatie Peugeot 308. Deze gemeenschappelijke technische basis gaat in de toekomst ook gebruikt worden door de labels Alfa Romeo en Lancia.

De stationwagen is ondanks de opmars van de cross-over annex SUV nog steeds succesvol. Daarom heeft Peugeot de SW versie van haar nieuwe 308 al voorgesteld. De toekomstige Opel Astra Sports Tourer zal zijn eerste publieke optreden maken wanneer de 5-deurs Hatchback in september in productie gaat. Net als het Franse zustermodel zal hij zijn wielbasis met ongeveer 8 cm verlengen en zijn lengte met bijna 25 cm laten toenemen tot meer dan 4,60 meter. Op deze manier zal hij met de achterbank in normale positie ongeveer 550 liter aan bagage kunnen vervoeren. Overigens betekent het inruilen van het eigen platform (dat nog stamt uit het General Motors tijdperk) dat de Astra Sports Tourer in vergelijking met de editie die binnenkort afzwaait ongeveer 10 centimeter aan lengte verliest. Het huidige model is namelijk afgerond 4,70 meter lang. Maar het ruimte efficiëntere EMP2 V3 platform zal het koffervolume van de Opel niet verlagen in vergelijking met zijn voorganger. Integendeel want nu moet de achterklep al na 500 liter bagage dicht.

Op Sports Tourer manier uitgerekt, zal de Opel Astra vooral de styling van zijn achtersteven wijzigen. De haaienvin die haar C stijl kenmerkt blijft evenwel behouden. Door voor het gemak de laaddrempel te verlagen, migreert de Duitse stationwagen zijn kenteken van de bumper naar de achterklep. Ten slotte zal hij om economische redenen dezelfde achterlichten krijgen als de Hatchback.

Wat de motoren betreft, blijft de nieuwe Opel Astra Sports Tourer trouw aan de blokken die zijn ingehuldigd door de Hatchback. We zullen de 1,2 liter 3 cilinder benzinemotoren van 110 en 130 pk in de prijslijst vinden waaraan als enige dieselaanbod de 1,5 liter 4 cilinder van 130 pk zal worden toegevoegd. Maar het grootste nieuws is de introductie van plug-in hybride aandrijflijnen, waarvan er 2 gepland zijn. Met 180 pk en 225 pk zullen ze iets meer dan 50 km volledig elektrisch kunnen rijden. Keerzijde van de medaille is dat hun batterij het laadvolume enigszins zal aantasten, zoals meestal het geval is bij dit type voertuigen.

Als klap op de vuurpijl moet tegen 2024 een volledig elektrische versie in het assortiment komen. De krijgt dezelfde techniek als de Peugeot e-308 die een jaar eerder debuteert. De nieuwe Astra Sports Tourer arriveert in het eerste kwartaal van 2022 in de showrooms. Met een beetje geluk zal Opel de instapprijs dan net onder de 30 mille grens weten te houden.

Reageren is niet mogelijk.