Nieuwe Opel Astra: dit wordt het levering gamma

0

De nieuwe Opel Astra komt met conventionele benzine- en dieselmotoren, in 2 hybride varianten én een geheel elektrische uitvoering op de markt. Met dit brede gamma (dat BMW “the power of choice” zou noemen) wil het Duitse automerk marktaandeel terug veroveren dat vorig jaar prijs moest worden gegeven. Winstherstel ging toen boven volume, waardoor er niet met kortingen bij leasebedrijven en andere wagenparkbeheerders kon worden gestrooid. Maar nu schrijft Opel weer keurig zwarte cijfers en kan er voor de aanval op de concurrentie worden gekozen.

De nieuwe Astra komt dus geen moment te vroeg voor Opel. Het Duitse merk behoorde vorig jaar in Duitsland tot de slechtst presterende ‘binnenlandse’ merk en verloor (na Tesla) het meeste marktaandeel. Elders in Europa gingen de zaken niet veel beter. Maar sinds Opel haar gamma aan het elektrificeren is, gaat het weer bergopwaarts. De Corsa is mede dankzij de emissievrije variant de best verkochte auto van Groot-Brittannië en de komst van de Mokka heeft er voor gezorgd dat Opel weer in de Duitse top-5 staat qua verkopen; vóór Skoda en Ford. Vorig jaar was die rangschikking nog andersom. Ook op Europees niveau is het merk weer lekker aan het plussen. Alleen bij ons wil het nog niet zo vlotten. Misschien dat de nieuwe Astra daar verandering in kan aanbrengen.

Met het modern ogende model start er een nieuw hoofdstuk in het 30-jarige succesverhaal van de Astra die op zijn beurt het stokje overnam van de bijna 60 jaar geleden geïntroduceerde naoorlogse Kadett. Het frisse gezicht is vooral aan de kenmerkende ‘vizor’ te danken; een frontdesign dat Opel eerder ook al toepaste op de modellen Mokka, Crossland en Grandland. De naam van dit styling element is te danken aan de optische overeenkomsten met een vizier. Daarbij zijn het logo en de koplampen nu optisch geïntegreerd in één donker paneel: Dat staat de Astra goed.

Aan de achterzijde doet het bliksem embleem dienst als ontgrendeling van de achterklep, die overigens gemaakt is van ultramodern composietmateriaal dat zowel bijzonder licht en zeer stijf is. Het maakt een heel precieze uitvoering van designdetails mogelijk, zoals slanke achterlichten.

In het interieur kan het infotainment systeem op diverse manieren worden bediend: via aanraking van het bijbehorende scherm of met spraakinstructies. Telefoonkabels zijn overbodig want de nieuwe Astra is standaard uitgerust met draadloze Apple CarPlay plus Android Auto en via een inductielader zijn smartphones draadloos op te laden.

De bagageruimte met een verstelbare bodem biedt 422 liter aan laadcapaciteit. Dat is 52 liter meer dan de nu afzwaaiende Astra biedt. Wie de rugleuning van de achterbank neer klapt, heeft de beschikking over 1.250 liter.

Opel gaat de nieuwe, 6de generatie Astra leveren met de keuze uit een 1,2 liter 3 cilinder benzineblok en een 1,5 liter 4 cilinder dieselvariant. De eerste krachtbron is er met 110 pk en 130 pk. De eerste is alleen in combinatie met een handgeschakelde 6-bak verkrijgbaar, maar de tweede ook met een 8-traps automaat. De 1.5 CDTI dieselversie heeft dezelfde transmissiemogelijkheden als de 130 pk sterke benzineversie. Zijn vermogen is identiek, maar het motorkoppel is duidelijk hoger: 300 Nm versus 230 Nm.

Voor het eerst kan er ook worden geopteerd voor stekker hybride techniek. Die 2 varianten (er is keuze uit een systeemvermogen van 180 pk of 225 pk) zijn ook direct vanaf de marktintroductie beschikbaar en zijn standaard gekoppeld aan een 8-traps automaat. De hybride versies zouden tot 60 kilometer elektrisch kunnen rijden. De eerste variant heeft een 150 pk sterke benzinemotor die samenwerkt met een elektrische collega die 110 pk kan mobiliseren. Het systeemvermogen bedraagt 180 pk en aan koppel is er maximaal 360 Nm beschikbaar. De accu heeft een capaciteit van 12,4 kWh. De Astra kan in deze vorm in 7,9 tellen naar de 100 km/u sprinten. Zijn topsnelheid bedraagt 225 km/u. De tweede stekker hybride Astra heeft dezelfde elektromotor, maar het vermogen van het 1,6 liter 4 cilinder benzineblok is opgepept tot 180 pk. Dat kost iets meer brandstof, maar dankzij een iets grotere accu (12,8 kWh) is het elektrische rij bereik identiek (60 kilometer). Veel winst qua prestaties zijn er trouwens niet. Je zit met deze plug-in 0,2 seconde sneller op 100 km/u en de topsnelheid bedraagt 235 km/u.

Volledig emissievrij rijden kan vanaf 2023. Dan wordt de prijslijst uitgebreid met de Astra-e. Deze uitvoering was aanvankelijk gepland, maar volgt in de slipstream van een soortgelijke versie van de nieuwe, technisch identieke Peugeot 308. Die zou in eerste instantie ook niet in een volledig elektrische variant op de markt komen, maar de transitie naar emissievrij vervoer gaat nu zo snel in Europa dat op concernniveau (Stellantis) het toekomstige modellenbeleid is bijgesteld. Voor technische specificaties vindt Opel het nu nog te vroeg, maar het zogeheten eVMP platform, de modulaire basis voor elektrische auto in het C en D segment waarop de Astra-e zal worden gebouwd (de versies met een verbrandingsmotor hebben de EMP2 architectuur), krijgt accupakketten van 60 kWh tot 100 kWh. Ter vergelijking: de Corsa-e en de Mokka-e beschikken over een 50 kWh grote batterijen set. Het motorvermogen van de Astra-e gaat 170 à 204 pk bedragen. Dat de uitvoeringen met een verbrandingsmotor over een ander type platform beschikken, is in autoland geen nieuwe ontwikkeling. Renault gaat deze strategie bij de Mégane ook volgen. Dat model krijgt in elektrische vorm een andere basis dan de benzine, diesel en stekker hybride uitvoeringen. Net als de Astra dus.

Begin 2022 arriveert de nieuwe Astra bij de Nederlandse Opel dealers. Hij is al per oktober te bestellen, hetgeen betekent dat de prijzen snel bekendgemaakt gaan worden. Reken op tarieven iets onder Peugeot 308 niveau. Opel gaat de nieuwe Astra in haar hoofdfabriek in Rüsselsheim bouwen. Daar zal ook de technisch identieke, tweede generatie DS 4 van de band rollen. Daarvan komt overigens ook alsnog een emissievrije variant. Opel is voornemens om vanaf 2028 alleen nog elektrische auto’s in Europa te verkopen. Dan doet de huidige Mokka het benzine- en diesellicht uit bij het Duitse automerk.

 

 

Reageren is niet mogelijk.