Opel: Rocks-e is onze Citroën Ami

0

In de afgelopen 10 jaar had Opel niet één, maar twee kleine auto’s onder de Corsa in het gamma. Herinner jij jou de budgetvriendelijke Karl en de als Mini concurrent bedoelde Adam nog? Beiden bestonden slechts één generatie en werden in 2019 gesaneerd.

Nu probeert het automerk uit Rüsselsheim het opnieuw met een sub Corsa model, en dit keer gaat het om een voertuig die een stuk kleiner is dan bovengenoemde kortstondige stadsauto’s. Maak kennis met de Rocks-e, die blijkbaar ‘s werelds eerste SUM (Sustainable Urban Mobility) is. Dat gezegd hebbende: dit is technisch gezien geen gloednieuwe auto, aangezien hij vrijwel identiek is aan een model met dubbel Chevron logo die al meer dan een jaar bestaat. Ja, de Opel Rocks-e is in wezen een Citroën Ami met een ander embleem, wat betekent dat het niet per se een auto is, maar eerder een vierwieler op basis van de classificatie van de Europese Unie.

Het is specifiek een ‘lichte vierwieler’, wat betekent dat het gewicht de 425 kilogram (exclusief de batterijen) niet mag overschrijden. Daarover gesproken: hij erft het kleine accupakket van 5,5 kWh van zijn Franse equivalent, waardoor hij een maximaal WLTP bereik van 75 kilometer heeft. Zodra hij geen stroom meer heeft, duurt het volledig opladen ongeveer 3,5 uur met behulp van een gewoon huishoudelijk stopcontact en de meegeleverde oplaadkabel van 3 meter.

Net als bij de Citroën Ami gaan de deuren in tegengestelde richting open en heeft de Rocks-e verschillende verwisselbare carrosseriedelen. De kleine elektrische 2-zitter heeft Opel’s Vizor front behandeling gekregen, hoewel het resultaat niet veel anders is in vergelijking met de donorauto. Het is hetzelfde verhaal aan de binnenkant, waar afgezien van de verandering van het merklogo, de 2 kleine elektrische auto’s dezelfde cabine delen.

Met een lengte van slechts 2,41 meter wordt de minuscule Rocks-e aangedreven door een elektromotor die slechts 8 pk (zes kilowatt) produceert voor een topsnelheid van 45 km/u. Hij mag vanaf 15 jaar legaal in Europa worden bestuurd en is dankzij de draaicirkel van 7,2 meter ideaal voor gebruik in de stad. De vierwieler rijdt op 14-inch wielen en ondanks dat hij extreem klein is, kan hij toch plaats bieden aan mensen van meer dan 1,9 meter lang.

De Rocks-e zal in eerste instantie dit najaar in Duitsland te koop zijn, waar klanten er een online kunnen bestellen of bij geselecteerde dealers kunnen kopen. Andere Europese markten zullen in 2022 volgen. Op zijn thuismarkt zal de kleine elektrische Opel worden verkocht in de uitrustingsniveaus basis, Klub en TeKno.

Als laatste opmerking zullen sommigen zich herinneren dat Opel eerder de naam ‘Rocks’ heeft gebruikt, namelijk voor ruig ogende versies van de ter ziele gegane Karl en Adam. En het is niet de eerste keer dat de Duitsers een Citroën model ‘omkatten’. Dat gebeurde ook al in 1924, toen Opel het ontwerp van het gele Klaverblaadje model jatten om de 2-zitter in groene vorm als Laubfrosch te gaan verkopen. Toen gaf Citroën daar geen toestemming voor, maar nu als zustermerk ongetwijfeld wel. 

Reageren is niet mogelijk.