Opel roept alle exemplaren Ampera-E terug

0

Autointernationaal berichtte vorige week al dat er een terugroepactie op komst was voor de Opel Ampera-e waarvan de batterij in de fik kan vliegen. De importeur van het automerk is nu zo ver om daar mededelingen over te kunnen doen.

Alle in Nederland verkochte exemplaren van de Opel Ampera-E moeten terug naar de garage. Het in totaal om 3.373 auto’s die sinds 2016 in Nederland zijn verkocht. Daarbij maakt het niet uit of jij de eerste eigenaar hebt of de Opel tweedehands hebt gekocht. Alle getroffen auto’s krijgen een nieuw accupakket. Die ingreep moet de kans dat de volledig elektrische Ampera-E in de brand vliegt door een probleem met de batterijen elimineren.

Hoe lang het vervangen van het accupakket gaat duren, is nog niet duidelijk. Er is dus een kans dat men de auto meerdere dagen kwijt is. Ook weet Opel nog niet hoe snel de hele operatie uitgevoerd kan worden. Eigenaren van een Ampera-E kunnen zich nu al bij de dealer melden voor een software-update. Daarmee kunnen eventuele problemen sneller geconstateerd worden.

De terugroepactie komt zoals gezegd niet als een verrassing. De Opel Ampera-E is namelijk op het merklogo na identiek aan de Chevrolet Bolt van autoconcern General Motors. Die riep alle exemplaren van de elektrische auto al eerder terug. Opel maakte vroeger onderdeel uit van het General Motors concern. De huidige eigenaar van het merk, Peugeot SA dat inmiddels met Fiat Chrysler Automobiles is gefuseerd tot Stellantis, is de Ampera-E nog een tijd door blijven verkopen toen zij de toko overnam. De kosten van de terugroepactie kan zij evenwel op General Motors verhalen.

General Motors waarschuwt eigenaren van de terug te roepen auto’s om niet binnen te parkeren en niet in de buurt van gebouwen, zolang de oude batterij er nog in zit. Ook ‘s nachts opladen wordt afgeraden. Terwijl eigenaren op het nieuwe accupakket wachten, wordt hen gevraagd de Opel niet volledig op te laden, maar te stoppen bij 90 procent. Ook het helemaal leeg rijden van de batterijen set wordt afgeraden. Opel raadt eigenaren tenslotte aan hun Ampera-E zoveel mogelijk buiten te parkeren na het laden.

De batterijcellen van het bestaande accupakket van de Zuid-Koreaanse toeleverancier LG. Vermoedelijk krijgt dit bedrijf van General Motors een flink deel van de rekening gepresenteerd. Wereldwijd gaat het om 73.000 exemplaren van de Chevrolet Bolt die terug naar de dealer moeten. Dat aantal komt bovenop de 69.000 stuks die al in juli werden teruggeroepen. General Motors rekent op een financiële tegenvaller van omgerekend 1,65 miljard euro. LG heeft inmiddels zijn winstverwachting vanwege de eerste terugroepactie al verlaagd.

Reageren is niet mogelijk.