Wel kijken, niet kopen: de nieuwe Nissan Z

0

Nissan heeft eindelijk de zevende generatie Z gepresenteerd. De Japanners houden de naamgeving lekker simpel, want die past keurig in het rijtje van zijn voorgangers 240Z, 260Z, 280Z, 300ZX, 350Z en 370Z.

De nieuwe generatie luistert naar de eenvoudige naam Z. Ook het design is niet echt een verrassing want Nissan toonde vorig jaar september al een conceptversie van de sportwagen. De definitieve uitvoering lijkt daar als 2 druppels water op.

De Z beleeft zijn publieksdebuut in New York in de Verenigde Staten. In dat land denkt Nissan de meeste orders voor de sportwagen te kunnen noteren. Op de foto’s is dan ook de Amerikaanse versie te zien. Dat is geen enkel probleem, want de Z komt niet naar Europa. Van een geëlektrificeerde aandrijflijn en dus een lage CO2-uitstoot is namelijk geen sprake. Daardoor zou de Z onder andere in ons land erg duur worden (vanwege de op de CO2 uitstoot gebaseerde BPM). En de markt voor sportwagens is in Europa al zo klein (Nissan omschrijft het betreffende segment zelfs als “krimpend”). Daarnaast zou de Z roet in het eten kunnen gaan gooien voor wat betreft de gemiddelde emissiewaarde van de door Nissan in Europa verkochte auto’s. Is die op jaarbasis te hoog, dan valt er subiet een acceptgiro met een boetebedrag bij Nissan op de mat.

Als alternatief is wel grijze import mogelijk. Nissan gaat de Z overigens wel op haar Japanse thuismarkt verkopen. Daar gaat hij Fairlady Z heten. Nissan zal niet veel verkoopschade lijden door de Z niet bij ons aan te bieden, want de uit 2009 stammende 370Z ging in totaal slechts 84 keer over de toonbank, waarvan 32 exemplaren in topjaar 2010. Dat smaakt niet naar meer. De 350Z was tijdens zijn levenscyclus overigens goed voor 605 verkopen. Maar toen was er sprake van andere tijden. In het huidige tijdsgewricht komt zijn meest directe concurrent, de Toyota GR Supra, in de eerste helft van dit jaar niet verder dan 5 registraties. En dat is dan inclusief de relatief goedkope 2,0 liter uitvoering.

De aandrijflijn van de Nissan Z bestaat uit de een 405 pk en 475 Nm sterke 3,0 liter V6 Twin Turbo benzinemotor die gekoppeld is aan een handgeschakelde 6-bak of een 9-traps automaat met schakel flippers. De vermogen en koppel gaan naar de achterwielen die voorzien zijn van 275/35R19 banden. Aan de voorzijde monteert Nissan 255/40R19 rubber. De Z is liefst 50 pk krachtiger dan de sterkste versie van zijn voorganger, de 370Z Nismo. En in bochten zou er 13 procent meer grip zijn. Nissan heeft nog geen prestatiecijfers gecommuniceerd.

De uitvoering met automatische transmissie is standaard voorzien van Launch Control. Er zijn 2 rij modi om uit te kiezen: Standard en Sport. In de laatste stand is het prestatiepotentieel van de Z volledig beschikbaar, met een kortere reactietijd van de automaat plus motor en een directere besturing.

De versie met handbak heeft een aandrijfas van koolstofvezel composiet en beschikt over Downshift Rev Matching. Wie kiest voor de Performance uitvoering (er is ook een Sport variant), krijgt ook nog een mechanisch sper differentieel. Bij de handbak versie is dan ook Launch Control aanwezig. Van buiten kan de Performance versie worden herkend aan de achterspoiler en aan iets meer aangezet bumperwerk.

De middenconsole van de Z is geïnspireerd op die van eerdere generaties met 3 analoge meters in de bovenrand van de boordplank (boost, turbo speed, volt), een 8,0 inch touchscreen in het midden en klimaatregelingsschakelaars bij de pook. Achter het stuur zit een 12,3 inch digitaal instrumentarium met 3 weergavemodi. Het multimediascherm is even groot.

Nissan gaat de retro look Z in 9 exterieurkleuren leveren, waarvan er 6 van het ‘2 tinten type zijn. Op de foto’s zie jij de sportwagen in Seiran Blue en Ikazuchi Yellow. De ” 2 tinten’ versies hebben een zwart dak. Voor het interieur zijn 3 interieurthema’s beschikbaar, te weten Graphite, Red en Blue. Wie kiest voor de gelimiteerde Proto Spec uitvoering (oplage: 240 exemplaren), krijgt gele accenten. Nederlandse prijzen zijn er dus niet, maar omgerekend gaat het om een bedrag van 95.000 euro. Vanaf de winter is de Z te koop op de Japanse markt en in de Verenigde Staten start de levering in de lente van 2022.

Reageren is niet mogelijk.