Grandsphere: in alle opzichten de Audi van de toekomst

0

Audi toont op de IAA van München zijn conceptstudie Grandsphere. In de aanloop naar deze autotentoonstelling zijn nu de belangrijkste technische gegevens van het elektrisch aangedreven luxe model bekendgemaakt.

Ook bij Audi vieren de designers elektrische aandrijving als vrijheidsmachine. Voorbij zijn de dagen dat de ontwerpers van het exterieur en interieur rekening moesten houden met de ruimte die nodig is voor een grote verbrandingsmotor, een even volumineuze transmissie en een cardanas die in een tunnel door het hele interieur loopt. Met de Grandsphere Concept durft Audi nu ons een kijkje te geven in een volledig elektrisch aangedreven luxe toerwagen waaraan de fabrikant parallel werkt in het kader van zijn Artemis Project.

De Grandsphere is het tweede deel van een trilogie: eerst kwam de Skysphere, die Audi dit jaar liet zien op het Pebble Beach Concours d’Elegance (15 augustus). Nu debuteert de Grandsphere, die op de IAA in München (7 tot 12 september) staat. En ten derde is er de Urbansphere, waarvan nog geen speeldatum bekend is, maar die in het voorjaar van 2022 op een autobeurs zou kunnen staan. “Ons doel moet zijn dat een Audi altijd aanvoelt als een Audi, zelfs als de bestuurder passagier wordt”. Dat zegt CEO Markus Duesmann over de Grandsphere. Hij zet daarmee de ontwikkelaars en ontwerpers van toekomstige voertuiggeneraties onder grote druk.

Audi’s hoofd interieurontwerper, Norbert Weber, lijkt de ambities van zijn chef te hebben geïnternaliseerd en benadrukt dat het luxesegment van de auto nu een grote sprong voorwaarts maakt. Decennia lang was de beste plek in een limousine met het stuur links rechtsachter. Daar is nu de rechterhelft van een doorlopende achterbank te vinden. Deze heeft een moderne snit en doet enigszins denken aan de achterbank van de Lexus LF-30 Electrified. Deuren die in tegengestelde richting openen, onthullen het loungeachtige en B-stijlvrije interieur.

Voorin bevinden zich 2 afzonderlijke stoelen die ver naar achteren kunnen worden geschoven en minimaal 90 graden kunnen worden gedraaid. Weber is blij met het panoramische uitzicht naar voren, daarom plaatst hij juist daar precies de beste stoelen; vergelijkbaar met het theater of de opera. De belangrijkste reden hiervoor is het grote glasoppervlak, aangezien de voorruit naadloos overgaat in een panoramisch dak. Renault presenteerde in 2017 een soortgelijk ontwerp in de vorm van de Symbioz. Ook bij die conceptstudie kunnen de stoelen gedraaid worden in een loungeachtig interieur. De overeenkomst is geen toeval, want met de komst van elektromobiliteit en de constant evoluerende mogelijkheden van gedeeltelijk autonoom rijden, zou de betekenis van het interieur moeten veranderen in een soort feel good lounge.

Audi’s designchef, Marc Lichte, ziet het interieur van een auto als een zogeheten derde leefruimte (naast de eigen woning en de werkplek). Het 8-hoekige stuur wordt op een horizontale arm uit het dashboard geleid; een verdieping lager verdwijnen de pedalen ook. Vervolgens beweegt hier een kleine, elegante tafel in de richting van de voortaan werkloze bestuurder. De middenconsole is breed en ongecompliceerd: wanneer hij opengaat, onthult hij 2 glazen en de gekoelde bar aan boord. Ze draagt ​​ook een bloempot met een plant, die blijkbaar bedoeld is om het huiskamergevoel in de auto te versterken.

De Grandsphere beschikt niet over displays die nodig zijn om op instrumenten te rijden of een extra scherm, maar projecteert rij informatie op de houten oppervlakken onder de voorruit. Als het voertuig autonoom in beweging is, dient dit projectiedoek om alle passagiers te informeren of te entertainen. Bij de materiaalkeuze volgt Audi zijn nieuwe duurzaamheid dogma. Er zit geen leer in het Grandsphere interieur; in plaats daarvan verschijnen hier hout, wol, synthetische textielstoffen en metaal. De materialen zijn ofwel afkomstig van duurzame teelt of zijn gemaakt van gerecyclede grondstoffen.

Het bedieningsconcept is gebaseerd op vele pijlers: naast bekende methoden zoals aanraking, gebaren, spraakbesturing en handschriftinvoer, kunnen ook afzonderlijke functies via eye tracking worden aangestuurd. Het spreekt voor zich dat Audi de vrijheid die is verkregen door sterk geautomatiseerd rijden, wil gebruiken om de inzittenden te beschermen tegen verveling met een verscheidenheid aan digitale diensten om zo nieuwe, lucratieve businessmodellen voor zichzelf te ontwikkelen. Daarnaast is individualisering de troef: het zelflerende Grandsphere herkent de inzittenden dankzij kunstmatige intelligentie. Passagiers worden begroet met een lichtshow. De Audi past de stoelen en airconditioning direct aan hun voorkeuren aan en bereidt de laatst gebruikte infotainment functies voor op een herstart. De luidsprekers zijn perfect afgestemd op elk van de 4 stoelen en zijn niet hoorbaar voor de andere passagiers.

Als het gaat om autonoom rijden, is Audi realistischer dan in 2017, toen het in Ingolstadt gevestigde bedrijf de Aicon studie presenteerde: een concept met een enorm interieur dat volledig autonoom op niveau 5 zelfstandig zou moeten kunnen rijden. De Chief Technology Officer van Audi, Oliver Hoffmann, ziet de nieuwkomer als de opvolger van dit 4 jaar oude showmodel. Desalniettemin is de Grandsphere alleen ontworpen voor geautomatiseerd rijden op niveau 4. Op dit ‘level’ vraagt ​​het systeem de bestuurder om de controle over het voertuig over te nemen als hij zelf overweldigd wordt door de verkeerssituatie. De technische sprong in ontwikkeling van gedeeltelijk autonoom rijden (niveau 4) naar volledig zelfstandig (niveau 5) wordt namelijk als gigantisch beschouwd. Zelfs Tesla baas Elon Musk, die altijd enthousiast is geweest over volledig autonoom rijden, heeft onlangs toegegeven dat dit gepaard gaat met enorme en tot nu toe onopgeloste problemen. Zelfs Cariad, de software denktank van de Volkswagen Groep en leverancier van de benodigde intelligentie voor deels geautomatiseerd rijden door de Grandsphere, lijkt met zijn ontwikkelingen niet ver genoeg te zijn gekomen om de laatste stap te zetten.

De elektrische sedan rijdt echter altijd autonoom tijdens het parkeren. Daarnaast is de 5,35 meter lange, 2,00 meter brede en 1,39 meter hoge Grandsphere zo ontworpen dat de bestuurder er goed mee om kan gaan. Zo zijn de A stijlen verder naar het midden van de voertuig geplaatst, wat beter is in bochten. De bestuurder moet immers een goed uitzicht hebben. De wielbasis bedraagt ​​3,19 meter, wat 7 centimeter langer is dan bij de verlengde versie van de huidige A8. Net als bij de Aicon zijn de B stijlen weggelaten, zodat de in tegengestelde richting openende deuren een maximaal grote toegang tot het interieur mogelijk maken. Hier is een truc: om het in- en uitstappen te vergemakkelijken, gaan de deuren in het bovenste gedeelte verder dan de lijn van de zijruiten en strekken ze zich uit in het dak. Omdat luchtweerstand bij elektrisch aangedreven voertuigen een nog grotere rol speelt omwille van de maximale actieradius dan bij auto’s met verbrandingsmotoren, heeft de Grandsphere een zeer gestroomlijnd design. Aan de achterkant toont hij een klassiek gestroomlijnde vorm, waarbij het hele achterdak dienst doet als spoiler lip en de kofferklep ver naar voren wordt getrokken.

“Het ontwerp heeft veel elementen van toekomstige productieauto’s (niet alleen de Artemis) en geeft een goed voorsmaakje van hoe wij ons onze toekomst voorstellen”, zegt Oliver Hoffmann over de Grandsphere. Sterk uitlopende wielkasten waarin zich 23 inch wielen bevinden, een ingetrokken motorkap en de passagiersruimte die naar achteren taps toeloopt, geven de conceptstudie elegantie. Een korte overhang aan de voorzijde en een platte daklijn met een dikke C stijl kenmerken het zijaanzicht. De lichtarmaturen aan beide uiteinden van de Grandsphere zijn bijzonder smal gevormd.

Marc Lichte en zijn designteam willen niet zonder een gestileerd, 6-hoekig radiatorrooster dat van binnenuit wordt verlicht wanneer het voertuig in beweging is. De opvallende voorkant met één frame zou ook vorm moeten geven aan Audi’s tijdperk van elektrische auto’s, althans in eerste instantie. De Grandsphere komt in 2025 op de markt, niet zoals deze conceptstudie natuurlijk, maar met aanpassingen die serieproductie mogelijk maken. Het showmodel loopt vooruit op de definitieve versie van het Artemis project, waaruit een grote elektrische toerwagen zal ontstaan ​​onder de werktitel Landjet. “Dit is het voorschot voor alle projecten die nog moeten komen”, zegt Duesmann.

Het nieuwe Premium Platform Electric (PPE), dat Audi samen met Porsche ontwikkelde, dient als technische basis. De Grandsphere gebruikt echter al enkele componenten van het nieuwe SSP bouwpakket, dat de rol zal spelen bij het nieuwe standaardplatform voor elektrisch aangedreven auto’s binnen de Volkswagen Groep.Luchtvering met adaptieve dempers, variabele stuurbekrachtiging en vier wiel besturing moeten leiden tot zowel een comfortabel als wendbaar rijgedrag. Het onderstel is verbonden met de frontcamera en het navigatiesysteem, waardoor de Audi vooruitziend kan handelen. De aandrijfingenieurs uit Ingolstadt hebben de Grandsphere een klassieke elektrische lay-out gegeven met voor zowel de voor- als de achteras een eigen motor, wat resulteert in de typische Quattro aandrijving van het merk. Het systeemvermogen is 721 pk en het maximale koppel 960 Newtonmeter. De sprint van 0 naar 100 km/y duurt ruim 4 seconden. Met het oog op de actieradius, is de topsnelheid begrensd. Audi maakt echter niet bekend op welk niveau. Daarover gesproken: de fabrikant belooft een rij bereik van ruim 750 kilometer. De batterij in de wagenbodem heeft een capaciteit van 120 kWh. 800 volt technologie is bedoeld om de laadtijden te verkorten. Audi zegt dat de Grandsphere in slechts 10 minuten zo’n 300 kilometer actieradius kan tanken. Het voertuig zou in 25 minuten van 5 naar 80 procent van de batterijcapaciteit moeten gaan.

Overigens vervangt de Grandsphere aka Landjet aka Project Artemis de A8 niet. Net als bij de S klasse en de EQS van Mercedes zullen beide upper-class modellen een tijdje parallel van de band rollen. Hoe lang zij naast elkaar zullen bestaan, is nog niet bepaald. Audi heeft de definitieve uitfasering van verbrandingsmotoren evenwel voor het jaar 2033 aangekondigd. Afhankelijk van de vraag in individuele markten kan dit echter ook later plaatsvinden. Aangezien vooral grote sedans in China in trek zijn, zou de A8 daar theoretisch nog wat langer op de markt kunnen blijven.

 

Reageren is niet mogelijk.