Lotus Emira debuteert als Limited Edition

0

Autointernationaal kan een prijs indicatie geven voor het eerste gloednieuwe serieproductiemodel van Lotus in meer dan 10 jaar. Het is een verbluffend fraai ogende sportcoupé met middenmotor en 2 zitplaatsen met supercar looks, een hoogwaardig interieur en de optie van 4 cilinder turbokracht geleverd door Mercedes-AMG.

De Emira (uitgesproken als ‘e-mier-a’) zal in Nederland een prijs krijgen van ongeveer 107.000 euro. Lotus beschouwt dat als een gat in de markt omdat haar nieuweling hiermee goedkoper is dan de krachtigere versies van de Porsche 718 Cayman. Hij zal komend voorjaar op alle belangrijke wereldwijde markten te koop zijn, aanvankelijk aangedreven door de door Toyota afkomstige 3,5 liter V6 met compressor van de Exige en Evora die binnenkort met pensioen gaan. In de herfst van 2022 volgt een versie met 2,0 liter Mercedes-AMG motor en een op maat gemaakte luchtinlaat en -uitlaat. Deze uitvoering zal exclusief worden geleverd met een 8-traps automatische versnellingsbak met dubbele koppeling.

De eerste versie die te koop zal zijn, is de gelimiteerde First Edition. Die is voorzien van de V6 motor en biedt de keuze uit een handbak of automatische transmissie. Reken voor deze uitvoering op een prijs van 143.000 euro. Specifieke First Edition details zijn onder meer een set 2-kleurige 20 inch lichtmetalen velgen, remklauwen met merknaam, een bandenspanningscontrolesysteem, zwarte contrasterende onderste bekleding en 12-voudig verstelbare verwarmde stoelen.

Kopers kunnen kiezen uit 6 exterieur- en 7 interieur- kleuren, terwijl het standaard gemonteerde Design Pack privacyglas, een zwarte hemelbekleding in alcantara en sportpedalen omvat. De First Edition is ook uitgerust met het Drivers Pack, dat de keuze biedt tussen een ‘Tour’ of ‘Sport’ ophanging. Het kan worden gecombineerd met Goodyear Eagle F1 Supersport of Michelin Pilot Sport Cup 2 banden.

 

De Emira is de laatste niet geëlektrificeerde auto van Lotus. Hij volgt op de gelimiteerde Evija elektrische hyper sportwagen in dit veelbelovende nieuwe tijdperk voor Lotus onder het meerderheidsbelang van Geely, dat niet alleen nieuwe modellen financiert, maar ook extra faciliteiten en moderne productieprocessen mogelijk maakt met als doel producten te bouwen met een hogere en consistentere kwaliteit.

De Emira is gebaseerd op de nieuwe sportwagen architectuur van Lotus, die werd ontwikkeld met behulp van de chassistechnologie van geëxtrudeerd en gelijmd aluminium die voor het eerst werd gebruikt door Lotus op de Elise uit 1996. De auto is 4.412 mm lang, 1.985 mm breed en 1.225 mm hoog, met een wielbasis van 2.575 mm. Daardoor is hij slechts een fractie groter dan de Evora. Hoewel de architectuur nominaal een doorontwikkeling is van die oudere auto’s, bleef alleen de wielbasis hetzelfde. De banden zijn verbreed, grotere 20 inch wielen kunnen worden gemonteerd en de Emira heeft dramatisch andere proporties dan de Evora.

 

Beide versies van de Emira hebben hun motor dwars gemonteerd, Die drijft alleen de achterwielen aan. Lotus heeft de definitieve prestatiecijfers voor beide versies van de Emira nog niet bevestigd, afgezien van het feit dat het vermogen tussen de 360 pk en 400 pk zal liggen, naast een maximumkoppel van maximaal 450 Nm. De tijd om van 0-100 km/u te accelereren zal minder dan 4,5 seconden bedragen en de Emira zal een topsnelheid van meer dan 290 km/u kunnen bereiken. De CO2-uitstoot zal officieel onder de 180 g/km liggen.

Reageren is niet mogelijk.