Ford roept duizenden exemplaren van zijn elektrische cross-over Mustang Mach-E terug vanwege problemen met de voorruit en de glazen dakpanelen. Die kunnen namelijk los raken, zo meldt de autofabrikant aan de Amerikaanse overheid.
Volgens Ford hebben alleen al in de Verenigde Staten 17.692 exemplaren van de Mustang Mach-E een probleem. De speciale lijm om de voorruit hecht namelijk niet genoeg. Bij 13.544 exemplaren in de Verenigde Staten treedt dat probleem ook op bij de glazen dakpanelen. Het dak kan daardoor gaan lekken. Het bedrijf zegt de ruimte rond het glas schoon te gaan maken en waar nodig extra lijm toe te voegen.
De elektrische cross-over van Ford, die enkele designelementen van de klassieke Mustang heeft, is sinds begin dit jaar ook in ons land verkrijgbaar. Inmiddels zijn er al 2.089 stuks (registraties t/m 31 augustus 2021) van op kenteken gezet. Het is nog niet bekend hoeveel exemplaren er in Nederland worden teruggeroepen. Wel is duidelijk dat Ford in oktober contact op zal nemen met de eigenaren van de getroffen auto’s.
Ford ontdekte het probleem toen een voorruit werd vervangen vanwege een barst. De autofabrikant zegt dat er tot nu toe geen ongelukken bekend zijn die verband houden met het defect. De Mustang Mach-E is de eerste elektrische auto voor de massa van Ford en ’that shows’. De introductie verliep namelijk niet bepaald vlekkeloos. De levering van de eerste exemplaren verliep daardoor vertraging op, met als gevolg dat Nederlandse leaserijders niet meer konden profiteren van het lagere bijtellingspercentage in 2020. Ook riep Ford al tientallen exemplaren van de eerste lichting terug na de ontdekking van losse subframe bouten. Daarnaast hadden sommige auto’s last van een softwareprobleem. Dat leidde ertoe dat de accu het begaf.
