Update voor Ford Fiësta

0

Ford geeft de inmiddels bijna 5 jaar oude Fiesta een opfrisbeurt met een bijgepunt uiterlijk (waaronder led koplampen), interieurwijzigingen en zuinigere aandrijflijnen dankzij mild hybride techniek. De sportieve ST uitvoering krijgt 10 procent meer trekkracht.

De modeljaar 2022 uitvoering van de Fiesta kenmerkt zich onder meer door een kloeker ogende motorkap en een hoger geplaatste, vergrootte grille. Het Ford logo is nu in dit luchtrooster gemonteerd in plaats van op de rand van de motorkap. Alle versies van de vernieuwde Fiesta zijn voorzien van led koplampen met een ander design voor de behuizing.

Optioneel is er Matrix technologie met automatisch groot licht en antiverblindingsfunctie plus een lichtbundel die zich voor optimaal zicht aanpast aan slechte weersomstandigheden en dat automatisch om tegenliggers heen schijnt. De achterzijde bleef nagenoeg helemaal ongewijzigd, al hebben de optionele led achterlichten een iets donkerdere behuizing gekregen.

Bij de modeljaar 2022 editie van de Fiesta (de zevende generatie alweer) kan de klant kiezen uit de uitvoeringen Connected, Titanium, ST-Line, de avontuurlijke Active (en de supersportieve ST). Wie een rijkere uitrusting wenst, kan bovenop de Titanium, ST-Line (het witte exemplaar op de fotoserie) of Active (blauw) voor de ‘X’ variant kiezen. Voor ultieme luxe en comfort is er de ‘top of the line’ Vignale uitvoering. In totaal zijn er liefst 7 nieuwe velg designs en 2 dito exterieurkleuren beschikbaar.

De vernieuwde Ford Fiesta wordt leverbaar met een 12,3 inch digitaal instrumentenpaneel. Local Hazard Information (waarschuwing voor gevaren op de route) en Wrong-Way Alert (waarschuwing tegen spookrijden) debuteren in de modeljaar 2022 uitvoering. De Fiesta behoudt zijn als optie leverbare Sync3 infotainment systeem. Ford voert wel wat kleine aanpassingen door aan het aanbod veiligheidssystemen. Zo geeft de auto nu een waarschuwing als er een inrij verbod bord wordt genegeerd.

48 volt mild hybride technologie verhoogt de brandstofefficiëntie van de Ecoboost benzinemotor en versterkt volgens Ford tegelijkertijd de rijdynamiek met een extra krachtige acceleratie. Op de optielijst staat een 7-traps Powershift automaat met dubbele koppeling. De 125 pk sterke 1,0 liter EcoBoost Hybrid versie beschikt standaard over een handgeschakelde 6 versnellingsbak. Het brandstofverbruik volgens de WLTP meetcyclus bedraagt minimaal 4,9 liter per 100 km, hetgeen een CO2-emissie van minimaal 111 gram/km betekent; een verbetering van 5 procent ten opzichte van de niet hybride 1,0 liter EcoBoost uitvoering met hetzelfde vermogen. In de stad kan de winst volgens Ford oplopen tot 10 procent. De 1,0 liter EcoBoost heeft in 100 pk configuratie een gemiddeld verbruik van 5,2 liter per 100 km. Voor mensen met haast is er de 155 pk versie.

Ford presenteert ook de vernieuwde Fiesta ST. Kenmerken van deze ‘hete’ variant zijn Performance stoelen, sportieve designdetails (zoals een in Chrystaline Grey uitgevoerde de grille) en de optionele carrosseriekleur Mean Green (bekend van de Puma ST; zie foto’s). Voortaan biedt de 1,5 liter 3 cilinder turbobenzinemotor een 10 procent hoger koppel, namelijk 320 Nm in plaats van 290 Nm. Het maximum vermogen blijft 200 pk.

De prijzen en exacte specificaties van de vernieuwde Ford Fiesta worden binnenkort bekend gemaakt.

 

Reageren is niet mogelijk.