Duitsland trekt aan het kortste eind bij nieuwe Ford fabriek

0

Ford investeert 273 miljoen euro fabriek voor elektrische componenten in het Britse Halewood. De vestiging in Keulen was ook in de race, maar die viste achter het net.

In Halewood worden momenteel onder andere versnellingsbakken geproduceerd. Ford gaat de fabriek nu echter ombouwen zodat daar in de toekomst elektrische componenten voor personenauto’s en bedrijfswagens het levenslicht kunnen zien. Het is de eerste Europese productiefaciliteit van de Amerikanen voor dergelijke onderdelen.

Na het ombouwen van de fabriek in Halewood moeten er jaarlijks ongeveer 250.000 elektromotoren per jaar van de band rollen. De productiestart daarvan is gepland voor 2024. Ford zegt mede voor Halewood te kiezen vanwege de subsidie à 30 miljoen pond die is verstrekt door de Britse regering om zoveel mogelijk banen te behouden. Van de 700 banen moeten er zo’n 500 over blijven.

In Duitsland zijn vakbonden en ondernemingsraad niet te spreken over het besluit van Ford. Martin Hennig, hoofd van de ondernemingsraad van de autofabrikant in Duitsland, laat weten dat het “logischer was geweest om de componenten in Keulen te bouwen”, omdat aldaar de eerste volledig elektrische Ford modellen die specifiek voor Europa worden ontworpen, gebouwd gaan worden.

Ford heeft als doelstelling dat in 2030 alle verkochte personenauto’s volledig elektrisch moeten zijn (of over een stekker hybride aandrijflijn beschikken) en twee derde van de verkochte bestelauto’s. Ford brengt in 2023 een elektrische personenauto op de markt die in Keulen gebouwd gaat worden. Voor dat model maken de Amerikanen gebruik van het MEB platform van Volkswagen. Daarnaast gaat Ford vanaf 2023 in Turkije een elektrische versie van de nieuwe Transit Custom bouwen. Van dat model krijgt Volkswagen een eigen versie Daarnaast gaat Ford in het Roemeense Craiova een andere bedrijfswagen bouwen. Van dat model komt  in 2024 ook een elektrische versie.

Reageren is niet mogelijk.