Macan-E: de elektrische prijs pakker van Porsche arriveert in 2023

0

Terwijl de Porsche Macan net is gerestyled, werkt men in Stuttgart-Zuffenhausen aan de volgende generatie van deze SUV. Een nieuw, ongekend opus omdat het model gebaseerd zal worden op een kersvers platform en alleen is volledig elektrische uitvoerig zal worden aangeboden.

De toekomstige Porsche Macan wordt een elektrische SUV met een groot bereik en prestaties die een thermisch model waardig zijn. Hij arriveert in 2023. Voor Porsche is investeren in het SUV segment sinds het succesvolle debuut van de Cayenne en vervolgens de Macan zeer winstgevend. Het zijn deze 2 modellen die de productie van Porsche tot grote hoogte hebben laten stijgen. Zowel de Cayenne als de Macan nemen ieder een derde van de omzet van het sportmerk uit Stuttgart-Zuffenhausen voor hun rekening.

Echter, geconfronteerd met steeds strengere emissienormen, heeft Porsche besloten om het basisconcept van de Macan te herzien en er een volledig elektrisch model van te maken. Naar wees gerust: fans van de thermische Macan zet zijn verkoopcarrière parallel aan die van het 100 procent emissievrije model voort. Dat is de reden waarom de huidige editie van de SUV zojuist een grote restyling heeft ondergaan. De facelift wordt gekenmerkt door een agressievere stijl, minder knoppen op het dashboard, meer aanraakbediening en extra vermogen onder de motorkap.

Wat betreft de toekomstige opus: die zal praktisch niets van de huidige Macan overnemen omdat hij een nieuw platform zal hebben. De PPE architectuur (de lettercombinatie staat voor: Premium Platform Electric), dat in samenwerking met Audi is ontworpen, zal als technische basis dienen voor deze nieuwe elektrische Porsche Macan. Het betreft een modern onderstel dat plaats biedt aan 800 volt technologie waarmee ultrasnel opladen mogelijk is. De Macan-E zal ook batterijen met een hoge capaciteit gebruiken (tot 100 kWh) en zou zodoende een veel grotere actieradius moeten hebben dan die van de Taycan. Terwijl die sedan in zijn meest efficiënte versie een actieradius van 464 km kan bereiken, zou de elektrische Macan 700 km ver moeten kunnen komen.

Wat de prestaties betreft: het staat voor Porsche buiten kijf dat de elektrische Macan een visitekaartje van het merk moet afgeven. Het is zodoende verplicht dat hij de prestaties van zijn concurrenten evenaart of zelfs overtreft. Men kan zich voorstellen dat de sportiefste elektrische Macan even krachtig wordt als de jongste GTS uitvoering met het 440 pk sterke V6 blok waarmee de SUV in 4,3 seconden van 0 naar 100 km/u kan sprinten. Wat zeker is, is dat bepaalde versies van de Macan-E recht hebben op 2 elektromotoren, één voor en één achter, om te profiteren van een krachtige vierwielaandrijving.

De komst van dit nieuwe model staat gepland voor 2023 en in afwachting van die datum gaat Porsche ijverig verder met het testen van de toekomstige elektrische Macan op de openbare weg (er rijden momenteel verschillende sterk gecamoufleerde prototypes van nieuweling op de wegen in de regio van Stuttgart). Ook zal het mogelijk zijn om al eerder een exemplaar te reserveren. Wees niet verbaasd als de Macan-E uiteindelijk de goedkoopste Porsche uit het gamma wordt. Reken op een instaptarief van 85.000 euro. Dat is afgerond 17 mille minder dan de huidige Macan moet opbrengen. En de Taycan is ruim 4.000 euro duurder. Dankzij de combinatie van een scherpe prijs met een praktische carrosserievorm moet de Macan in de toekomst een nog groter verkoopaandeel bij Porsche voor zijn rekening gaan nemen …   

Reageren is niet mogelijk.