In detail: de vernieuwde Ford Focus

0

Ford presenteert de vernieuwde Focus. De populaire gezinsauto in het C segment krijgt een expressiever design en wordt leverbaar met geëlektrificeerde aandrijflijnen en biedt meer geavanceerde connectiviteit en rij hulpsystemen. De levering van de vernieuwde Focus start in het eerste kwartaal van 2022.

De uitvoeringen Titanium, ST-Line en Active hebben meer volgens Ford dan ooit een eigen karakter. Elke versie heeft unieke stijlelementen voor nog meer onderscheid. Ford levert ook een optioneel X pakket voor een extra rijke uitrusting alsook een uitgebreid Vignale pakket voor meer luxe en exclusieve designkenmerken.

De vernieuwde Focus is uitgerust met de nieuwe generatie Ford SYNC 4 technologie, met onder meer op cloud gegevens gebaseerde navigatie en natuurlijke spraakbediening. Dit multimediasysteem is toegankelijk via een volledig nieuw 13,2 inch breedbeeld touchscreen. Ook verschillende rij hulpsystemen zijn doorontwikkeld. Bijvoorbeeld Blind Spot Assist dat de dode hoek controleert op voertuigen die van achteren naderen, werkt nu ook als er een aanhangwagen achter de auto is geplaatst. Het systeem kan ook actief terugsturen om de bestuurder te waarschuwen en een mogelijke aanrijding te voorkomen.

Het nieuwe SYNC 4 infotainment systeem maakt gebruik van een geavanceerd machine-learning algoritme dat leert van het gedrag van de bestuurder. Op basis daarvan doet de installatie in de loop van de tijd nog nauwkeuriger suggesties en geeft het steeds nauwkeuriger zoekresultaten. Dankzij spraakherkenning kunnen inzittenden natuurlijke commando’s gebruiken in vijftien Europese talen, waarbij onboard data wordt gecombineerd met internetgegevens. Dit wordt mogelijk gemaakt door het ingebouwde FordPass Connect modem. Het systeem reageert snel en nauwkeurig op spraakcommando’s voor bijvoorbeeld entertainment, telefoongesprekken en sms-berichten, klimaatregeling en weersinformatie.

Connected navigatie zorgt voor actuele en voorspellende verkeersinformatie via TomTom, waarbij Garmin in het voertuig en in de cloud routes levert om de meest efficiënte routes te berekenen. Live weersinformatie houdt de bestuurder op de hoogte van de weersomstandigheden op de route en waarschuwt indien nodig als die de rit kunnen beïnvloeden. 3D-kaarten van grote steden en parkeerinformatie helpen de bestuurder met navigeren op onbekende locaties. De bediening van het SYNC 4 systeem verloopt zoals gezegd via een nieuw 13,2 inch centraal touchscreen met intuïtieve interface. De bestuurder is nooit meer dan een of twee aanrakingen verwijderd van een bepaalde app, informatie of functie. Via het nieuwe touchscreen dient voortaan ook de verwarming en ventilatie geactiveerd te worden, zaken die voorheen nog met fysieke knoppen werden bediend. Het resultaat is een opgeruimde middenconsole, maar de ervaring leert dat het gebruiksgemak daar onder lijdt.

Het systeem maakt draadloze Ford Power-Up software-updates mogelijk. Daarmee kan de Focus in de loop der tijd op afstand worden verbeterd. Het systeem kan veel van de nieuwe software op de achtergrond of op vooraf geplande tijden installeren, waarbij de meeste updates weinig tot geen actie van klanten vereisen. Met de FordPass-app zijn verschillende verbonden diensten te gebruiken via een smartphone. Zo is de klant met zijn auto verbonden op iedere plek met internetsignaal. Functies als Vehicle Status (voor het op afstand controleren van brandstofniveau, oliekwaliteit en meer), Remote Start en het Ford SecuriAlert-systeem zorgen voor extra gemoedsrust. Alle pogingen om de auto te betreden (ook als dat met de sleutel gebeurt) worden geregistreerd en de bestuurder ontvangt een pushbericht op zijn smartphone.

De EcoBoost Hybrid 48 volt mild hybride aandrijving met tot 155 pk aan vermogen is voor het eerst ook leverbaar in combinatie met een automatische transmissie. De 7-traps Powershift automaat met dubbele koppeling heeft een aparte Sport modus. De transmissie houdt dan lagere versnellingen langer vast voor een meer alerte respons op gaspedaal commando’s. Ook is er een handgeschakelde modus, met standaard schakel flippers voor de ST-Line. De Powershift automaat zorgt daarnaast voor een lager verbruik, door de mild hybride aandrijflijn op de meest efficiënte toerentallen te houden en ervoor te zorgen dat Auto Start-Stop al onder de 12 km/u werkt. De van de Fiesta bekende 1,0 liter EcoBoost Hybrid 48 volt mild hybride 3 cilinder (verkrijgbaar met 125 pk en 155 pk) is ook leverbaar met een handgeschakelde 6-bak. De betreffende aandrijflijn heeft geen reguliere dynamo, maar een Belt-driven Integrated Starter/Generator (BISG). Daarmee wordt remenergie, die normaal gesproken verloren gaat, omgezet in elektriciteit en opgeslagen in een speciale lithium/ion batterij. De BISG doet ook dienst als motor en ondersteunt de verbrandingsmotor bij het wegrijden. Dat zorgt voor een betere respons en ook hoeft de verbrandingsmotor minder hard te werken voor gelijke prestaties. Dat resulteert weer in een lager brandstofverbruik. De nieuwe Ford Focus is ook leverbaar met een 1.0 EcoBoost benzinemotor van 100 pk of 125 pk en een handgeschakelde 6-bak. Voor kilometervreters levert Ford een 1,5 liter EcoBlue dieselmotor met een vermogen van 120 pk, leverbaar met automaat of handgeschakelde 6-bak. Ook is er een 2.0 variant die goed is voor 150 pk met standaard een conventionele 8-traps automaat.

Bij de Ford Focus Wagon is de bagageruimte gegroeid tot 1.653 liter voor nog meer praktisch gebruiksgemak. Ford heeft ook geluisterd naar de specifieke wensen van klanten. Zo heeft de bagageruimte nu ook een ‘natte zone’, eenvoudig te reinigen bekleding en afwerking en een verticale scheidingswand om de bagageruimte op te delen. De bagageruimte is nu voorzien van een hoogwaardige mat, gemaakt van de bekleding die tot nu toe alleen te vinden was bij de vloermatten in het interieur van de Vignale uitvoering. Hij heeft volgens Ford niet alleen een premium uitstraling, maar ook korte vezels waardoor hij gemakkelijk te reinigen is. Een extra bagagenet aan de zijkant is ideaal voor het opbergen van kleine spullen die anders los in de bagageruimte zouden liggen. Een 2-tal led lampen zorgen voor een betere verlichting van de bagageruimte in het donker. De instelbare laadvloer heeft nu een centraal scharnierpunt, waardoor hij als centrale scheidingswand opklapbaar is in een hoek van 90 graden. Zo wordt de bagageruimte opgedeeld in 2 afzonderlijke delen zodat spullen beter op hun plaats worden gehouden. De eerder genoemde ‘natte zone’ met speciaal gecoat oppervlak is geschikt voor het vervoeren van bijvoorbeeld natte kleding of paraplu’s. De waterbestendige voering van deze ruimte is uitneembaar zodat deze beter droogt of schoongemaakt kan worden. Met de bagageruimte vloer neergeklapt is deze ‘natte zone’ afgesloten van de rest van de bagageruimte en met de verticale scheidingswand is de bagageruimte opgedeeld in een droog en nat deel. De bagageruimte van de Focus Wagon is ook voorzien van een instructielabel. Aan de hand van eenvoudige afbeeldingen worden daarin de verschillende functies uitgelegd. Uit onderzoek van Ford bleek namelijk dat 98 procent van de huidige Focus eigenaren zich niet bewust was van alle functies. Bijvoorbeeld de werking van de afdekhoes en de instelbare laadvloer, de ontgrendeling van de achterbank en het scheidingssysteem voor de laadvloer. Het label maakt de verschillende functies op eenvoudige en heldere wijze duidelijk, zodat de gebruiker niet uitgebreid hoeft te zoeken in de gebruikershandleiding van de auto.

Voor de liefhebbers van snelheid levert Ford een nieuwe versie van de Focus ST, ontwikkeld door Ford Performance. Het exterieur is vernieuwd net als de lichtmetalen velgen. De Focus ST kan nu geleverd worden in de opvallende nieuwe carrosseriekleur Mean Green. In het interieur installeert Ford volledig nieuwe, zelf ontwikkelde Performance Seats. Dat klinkt als een verbetering, maar dat is het niet want voorheen beschikte de Focus ST over meubilair van Recaro. Maar daar zullen de boekhouders van Ford wel een streep door hebben gehaald. Als doekje voor het bloeden hebben de zelf gefabriceerde stoelen 14-voudige elektrische stoelverstellingen (inclusief 4-voudig verstelbare lendensteun) en verwarming. De vernieuwde Focus ST is te herkennen aan de honingraatstructuur in zowel de bovenste als onderste grille, grote luchtinlaten, zij schorten en de aerodynamisch geoptimaliseerde spoilers aan de voorzijde en de achterste dakrand. Nieuwe 18 inch lichtmetalen velgen zijn standaard; exemplaren van 19 inch zijn optioneel. ST modellen met het optionele X pakket zijn verder nog voorzien van Dynamic Matrix koplampen, 19 inch lichtmetalen velgen en een extra Track modus. Die optimaliseert de EPAS feedback, zorgt voor een fellere reactie op het gaspedaal en voor meer speelruimte van het ESC systeem.

 

Het vernieuwde exterieurdesign van de Focus kenmerkt zich door een hogere motorkap. Het achterliggende idee daarvan is een grotere visuele aanwezigheid. Het blauwe Ford ovaal is verhuisd van de motorkap rand naar een centrale positie in de forse bovenste grille. Nieuwe, slankere led koplampen met geïntegreerde mistverlichting zijn standaard. De versies Titanium en hoger kenmerken zich door een donkere koplampbehuizing voor een hoogwaardige uitstraling. De led achterlichten van deze versies hebben eveneens een nieuw design met een donker middendeel en een opvallend lichtpatroon.

De Focus is voortaan voorzien van geavanceerde lichttechnologie met Automatic High Beam Control en een Manoeuvring Light dat op lage snelheid voor een bredere lichtstraal zorgt. De optionele Dynamic Matrix koplampen hebben nog veel meer geavanceerde functies, zoals: Glare-Free High Beam (dat ervoor zorgt dat het groot licht tot 50 procent vaker gebruikt kan worden dan bij het vorige systeem), Dynamic Bending (dat met behulp van een camera aan de voorzijde van de auto de weg leest en de binnenbochten extra verlicht voor beter zicht), Bad Weather Light (dat het lichtpatroon aanpast voor een beter zicht zodra de ruitenwissers worden geactiveerd) en Sign-based Light (dat met behulp van een camera aan de voorzijde verkeersborden herkent en op basis daarvan het lichtpatroon aanpast. Zo worden fietsers en voetgangers bijvoorbeeld beter verlicht op kruisingen en rotondes). De uitvoeringen Connected en Titanium hebben een brede bovenste grille met hoogglans chromen omlijsting, aangevuld door krachtige horizontale spijlen en oplopende luchtinlaten vanaf de onderste grille. Bovendien heeft de bovenste grille bij de Titanium een heet gestempeld chromen afwerking voor de spijlen. De ST-Line heeft een sportiever karakter dankzij een unieke bovenste grille in trapeziumvorm met hoogglans zwarte honingraat afwerking, bredere luchtinlaten aan de zijkant en een diepere onderste grille. Deze Focus is ook voorzien van zij schorten, een achter diffusor en een discrete achterspoiler.

De avontuurlijke Active beschikt volgens Ford nu over meer SUV designkenmerken waardoor hij er nog stoerder uit ziet. De bovenste grille is breder en voorzien van verticale lamellen. Een diepere onderste gedeelte van het luchtrooster en grotere zij openingen vormen een aanvulling op de toegenomen rijhoogte en de zwarte beschermingsdelen voor de carrosserie. Naast het X pakket is het Vignale pakket nu leverbaar voor meer modellen, zodat de Titanium, ST-Line en Active van ultieme luxe kunnen worden voorzien. Buiten een rijkere uitrusting en verbeterde interieurafwerking biedt de Vignale ook zijdeglans afwerking voor de bovenste grille en de zij openingen, in plaats van afwerking in carrosseriekleur. Exclusieve lichtmetalen wielen maken de uitrusting compleet (in totaal is de vernieuwde Focus leverbaar met 5 nieuwe lichtmetalen velg designs).

 

De nieuwe Ford Focus heeft standaard diverse rij modi: Normal, Sport en Eco. Elke modus past de reactie op het gaspedaal, de mate van stuurbekrachtiging en het karakter van de automatische transmissie aan op het gewenste rij scenario. Active modellen beschikken daarnaast nog over een extra Slippery modus voor extra zekerheid op gladde ondergrond en over een Trail modus die helpt bij rijden op zachte ondergrond. Blind Sport Assist controleert de dode hoek op voertuigen die van achteren naderen en kan indien nodig terugsturen om de bestuurder te waarschuwen en een mogelijke aanrijding te voorkomen. Het systeem scant 20 keer per seconde de aangrenzende rijstroken tot 28 meter achter de auto en werkt bij snelheden van 65 tot 200 km/u. Ook nieuw voor de Focus is het Blind Sport Information System met Trailer Coverage. De bestuurder voert de afmetingen van de trailer in via het SYNC 4 touchscreen. Het systeem past zijn werking hier vervolgens op aan en waarschuwt ook voor voertuigen in de dode hoek van de trailer. Het nieuwe Intersection Assist maakt gebruik van de camera aan de voorzijde en radar om de weg voor de auto te controleren op mogelijke aanrijdingen met tegemoetkomende voertuigen in parallelle rijstroken. Bij snelheden tot 30 km/u kan het systeem zelf remmen om ongevallen te vermijden of de gevolgen ervan te beperken. Het systeem werkt bij afslaan op kruispunten of kleine rotondes, ook zonder wegmarkeringen en in het donker (mits de koplampen zijn ingeschakeld). Local Hazard Information  informeert de bestuurder voor een gevaarlijke situatie op de weg, zelfs als die situatie vanwege een bocht of andere voertuigen nog niet zichtbaar is. Adaptive Cruise Control met Stop & Go, Speed Sign Recognition en Lane Centring1 maken het rijden in fileverkeer gemakkelijker. Pre-Collision Assist met Active Braking1 helpt om aanrijdingen met voertuigen, voetgangers en fietsers te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken. Active Park Assist neemt het schakelen, accelereren en remmen over om zo met één druk op een knop volledig automatisch te parkeren.

 

 

Reageren is niet mogelijk.