Wat zegt de nieuwe Range Rover over de afgeschoten Jaguar XJ?

0

Gisteren heeft Land Rover de nieuwe Range Rover gepresenteerd. Er is sprake van een keurige evolutie van het bekende ontwerp. Klassieke lijnen worden gecombineerd met futuristische elementen zoals verzonken deurgrepen, zeer strakke flanken en minimalistische achterlichten.

Netjes gedaan dus, maar zullen bestaande Range Rover klanten een sterke drang voelen om over te stappen op het nieuwe model? Nee, daarvoor is de vijfde generatie te behoudend. Land Rover voorkomt hier weliswaar mee dat de inruilprijzen voor de editie die nu met pensioen mag onder druk komen te staan, maar snijdt zich vermoedelijk toch in de vingers omdat er bij bestaande klanten weinig begeerte is ontstaan om zo snel mogelijk over te stappen. Ook omdat het motorenprogramma in grote lijnen hetzelfde is. Ja, er is nu een V8 motor van BMW in plaats van een klassiek Ford blok, maar dat zal het verschil niet maken.

Ook niet omdat de elektrische versie pas in 2024 komt. Dat vind ik rijkelijk laat. Immers, het onderstel van de nieuwe Range Rover, Modular Longitudinal Architecture (MLA) genaamd, is namelijk geschikt voor de montage van een volledig elektrische aandrijflijn. Maar wat voor zin heeft dat als de klant daar nog 3 jaar op moet wachten? Het betekent 3 jaar lang geen antwoord op de BMW iX if Tesla Model X. En als in 2024 dan eindelijk die elektrische Range Rover beschikbaar komt, dan zullen modellen van Audi, Bentley, Cadillac, Hongqi, Lexus, Lucid Motors, Mercedes-Benz en Polestar al veel gras voor de voeten van de Britten hebben weggemaaid. Blijkbaar hebben zij op hun eiland niet door dat de wereld NU in de ban is van elektrische aandrijving. Dus als de emissievrije uitvoering van de Range Rover pas in 2024 beschikbaar komt, dan is dat een gemiste kans.

Een gemiste kans is ook het op het laatste moment annuleren van de nieuwe Jaguar XJ. Niet alleen omdat daarmee een enorme kapitaalvernietiging plaats heeft gevonden (kunnen de door verliezen geplaagde Britten zich dat wel permitteren?), maar ook omdat een iconische sedan als de XJ een opvolger en moderne interpretatie verdient. Dat model vormt immers het hart en het DNA van het Jaguar gamma. Maar het heeft niet zo mogen zijn en bij de presentatie van de nieuwe Range Rover is duidelijk geworden waarom: de elektrische variant zou pas in 2024 verkoopklaar zijn. De nieuwe XJ zou namelijk ook gebaseerd worden op het modulaire MLA platform en dezelfde elektrische aandrijflijn hebben gekregen.

Zonder elektrische variant zou de nieuwe XJ een erg gemankeerde auto zijn geweest. Immers, afgaande op spionagefoto’s (de computertekening bij dit artikel is veel te flatterend) waren de carrosserie proporties tamelijk ongelukkig. Bij het MLA platform is er in de wagen bodem ruimte gereserveerd voor het accupakket. Daardoor is de zitpositie wat hoger dan in modellen met een klassieke aandrijflijn. Bij de Range Rover merk je daar niks van en is dat waarschijnlijk alleen maar goed, maar een hoge bouw is in het geval van een sportieve sedan als de XJ als vloeken in de kerk: die Jaguar hoort per definitie rank en slank te zijn. De spionagefoto’s deden vrezen voor een qua carrosserie proporties opgepompte Renault Talisman. Ook riepen betrapte prototypes herinneringen op aan de eerste generatie Citroën C5; op zijn beurt een ontwerp waarvoor zelfs Daewoo indertijd feestelijk bedankt zou hebben.

Nu is ook de Lucid Air nogal fors, maar omdat dat model over een volledig elektrische aandrijflijn beschikt, knijpt de doelgroep (afgaande op het aanzienlijke aantal orders) een oogje toe. Ook omdat deze Amerikaanse debutant op de automarkt met een schone lei kan beginnen en dus geen rekening hoeft te houden met het verwachtingspatroon van bestaande klanten (die véél belangrijker zijn dan potentiële nieuwe kopers). Voor de nieuwe Jaguar XJ, die eigenlijk al eind vorig jaar had moeten debuteren, liggen de kaarten heel anders dan voor de Lucid Air. Dat is een sedan die het noch van zijn uiterlijk nog van zijn moderne aandrijftechniek moet hebben. De eerste eigenschap betekent dat bestaande klanten zouden hebben afgehaakt en het tweede kenmerk zou er voor gezorgd hebben dat Jaguar (ter compensatie) niet zou hebben kunnen inspelen op de gestaag stijgende vraag naar elektrische auto’s. Daarmee zou de nieuwe XJ een doodgeboren kindje zijn geweest. Volkomen terecht dat Thierry Bolloré, sinds vorig jaar de nieuwe topman van de Britse autofabrikant, de Jaguar afgeschoten heeft.

Reageren is niet mogelijk.