Dit is de nieuwe Opel Astra Sports Tourer

0

Na de vijfdeurs hatchback introduceert Opel nu de stationwagen versie van de nieuwe Astra. De zogeheten Sports Tourer uitvoering biedt een breed scala aan aandrijfopties en, volgens de fabrieksgegevens, een goed ruimteaanbod.

Het duurde ongeveer een kwart jaar voordat Opel officieel zijn stationwagen versie onthulde na de hatchback uitvoering van de Astra. Tot aan de B stijl zijn er geen verschillen tussen beide carrosserievarianten, maar daarna heeft de Sports Tourer specifieke ontwerpkenmerken. Zo zijn de driehoekige ramen in de achterdeuren iets smaller en de achterranden van de 2 portieren houden ook een grotere afstand tot de daar geplaatste wielen. Dat komt door de wielbasis, die bij de Sports Tourer met 2,73 meter ruim 5 centimeter langer is dan bij de hatchback.

Opvallend is ook de brede D stijl, die aan de bovenzijde wordt begrensd door het in een contrasterende kleur uitgevoerde dak, dat op zijn beurt eindigt in een ver uitgeschoven spoiler. Ver uitgetrokken: dat geldt ook voor het onderste gedeelte van de achterbumper. Zoals tegenwoordig gebruikelijk presenteert de achterklep de modelnaam als royale letters.

De nieuwe Astra Sports Tourer is 4,64 meter lang en 1,86 meter breed. De hoogte bedraagt 1,48 meter. Daarmee is de stationwagen maar liefst 27 centimeter langer dan de hatchback, maar 6 centimeter korter dan zijn voorganger, die niet bepaald bekend stond om zijn uitstekende ruimte efficiëntie.

De nu extra gewonnen ruimte is primair gereserveerd voor de te vervoeren goederen, al zullen achterpassagiers ook wel profiteren van de langere wielbasis. In het geval van de Astra Sports Tourer met plug-in hybride aandrijving is het laadvolume 548 liter. Als de rugleuning van de achterbank wordt neergeklapt, wat standaard mogelijk is in een 40:20:40 verhouding, is er 1.574 liter beschikbaar. Als er alleen een verbrandingsmotor aan boord is, groeit de kofferbak capaciteit tot 608 respectievelijk 1.634 liter. Voor deze modellen biedt Opel ook een verstelbare laadvloer die niet alleen op 2 hoogtes, maar ook in een hoek van 45 graden kan worden vergrendeld. Bij de Hybrid varianten is dit niet mogelijk: de lithium/ionbatterij die in de bodemplaat is geïnstalleerd, zit bij die Astra namelijk in de weg. Wel is de laaddrempel bij alle uitvoeringen uniform, namelijk 60 centimeter hoog.

Bij de marktintroductie in de zomer van 2022 zal de Astra Sports Tourer verkrijgbaar zijn als plug-in hybride met een systeemvermogen van 180 pk; de 225 pk variant volgt iets later. Daarnaast zijn er (net als bij de hatchback versie van de Astra) een 2-tal 1,2 liter driecilinder turbobenzinemotoren met 110 en 130 pk en een 1,5 liter viercilinder turbodiesel met eveneens 130 pk. Bij de verbrandingsmotoren zorgt een handgeschakelde 6 versnellingsbak gratis voor de kracht overbrenging. De 8-traps automatische transmissie, die optioneel verkrijgbaar is bij de 130 pk versies, wordt standaard gebruikt in de plug-in hybride uitvoering.

Het is niet verwonderlijk dat de cockpit van de hatchback versie van de Astra ook terug te vinden is in de nieuwe Sports Tourer. Het gebogen breedbeeldscherm loopt van de rand van het bestuurdersportier tot in de middenconsole. Achter het stuur bevindt zich een scherm voor de weergave van het instrumentarium, terwijl het centrale display dienst doet als infotainment systeem en de bedieningslogica van een smartphone heeft.

Telefoons kunnen draadloos in de auto worden geïntegreerd via Android Auto of Apple Carplay. Enkele fysieke knoppen voor centrale functies en de klimaat regeling zitten gescheiden onder het touchscreen. Zoals gebruikelijk bij Opel zijn de voorstoelen AGR gecertificeerd. Wie kiest voor de uitrusting met Nappa leder, krijgt een bestuurdersstoel met koeling en massagefunctie. Stoelverwarming is dan aanwezig voor alle (andere) zetels. De versnelling kan worden geselecteerd met behulp van de schuifregelaar op de midden tunnel.

Het assortiment beschikbare assistentiesystemen omvat een head-up display. In het ‘Vizor’ gebied van het nieuwe front annex familiegezicht zit de camera die als basis dient voor het Intelli-Drive 2.0-assistentiepakket, waarmee de Astra een groot deel van de rij taken in fileverkeer kan overnemen zonder assistentie van de bestuurder. Als optie biedt Opel ook adaptieve led koplampen die afzonderlijk een deel van de 168 pixels kunnen uitschakelen en tegenliggers niet verblinden, zelfs niet bij gebruik van het groot licht.

Opel maakt de prijzen voor de nieuwe Astra Sports Tourer pas begin 2022 bekend. Aangezien het basistarief voor het hatchback model min of meer op het oude niveau ligt (26.699 euro voor de handgeschakelde 110 pk benzine uitvoering), is het aannemelijk dat Opel dit prijsbeleid ook gaat toepassen op de Sports Tourer. Dat betekent een instaptarief van maximaal 27.999 euro voor de basisvariant.

 

Reageren is niet mogelijk.