Ford maakt van nieuwe Ranger een kleine F-150

0

Misschien is het jou niet opgevallen, maar Autointernationaal biedt weinig aandacht aan pick-up modellen. Een kwestie van keuzes, want op personenwagen gebied valt er meer dan genoeg nieuws te melden. Maar voor de nieuwe Ford Ranger wordt graag een uitzondering gemaakt. Dat is namelijk de succesvolste pick-up van Europa. De nieuwe versie daarvan, die je hier ziet, zal daarnaast als basis dienen voor de tweede generatie Volkswagen Amarok. Dus het is misschien wel interessant om even kennis te maken met de pick-up die de komende jaren zijn segment zal blijven domineren.

Ford heeft zich voor het design van de nieuwe Ranger (die door de Australische divisie is ontwikkeld) laten inspireren door de F-150. Dat Amerikaanse bakbeest is een instituut die al zijn concurrenten weet te overschaduwen. Dat doet de Ranger dus ook bij ons, maar niet in de Verenigde Staten. Om aldaar meer klanten te trekken, kiest Ford dus voor een design à la de F-150. En daar is niks mis mee, want het is nooit verkeerd om op een duurder model te lijken. Hoe lucratief zoiets kan zijn, kan Mercedes jou vertellen, wiens C klasse bewust sterk op de S klasse lijkt.

De nieuwe Ranger heeft een vierkante, stoere neus met daarin grote koplampen in C-vorm die worden doorkliefd door een vanuit de grille doorlopende strip. De koplampen kunnen overigens tegen meerprijs worden voorzien van led matrixtechniek. De achterkant is, zoals bij pick-ups gebruikelijk is, niet al te verrassend. De licht signatuur van de achterlichten volgt enigszins die van de exemplaren vóór en onder de vouw in de achterklep is groot de modelnaam gedrukt.

Door te kiezen voor een hoekige neus is er volgens Ford meer ruimte onder de motorkap gecreëerd. Dat was noodzakelijk voor een nieuwe V6 motor. Dat klinkt als techniek van gisteren en dat is misschien ook wel zo, maar de Ranger moet nog even wachten tot hij leverbaar wordt met elektrische aandrijftechnologie. Ford wil eerst praktijk ervaring opdoen met de F-Lightning. Dat is de elektrische variant van bovengenoemde F-150.

 

De betreffende nieuwe V6 is een 3,0 liter grote dieselmotor. Die komt boven de bekende 2,0 liter diesel (met enkele én dubbele turbo) en 2,3 liter turbobenzine 4 cilinders in het gamma. Vermoedelijk krijgt de V6 versie een automaat met 10 versnellingen. De viercilinders kunnen met een handbak of een 8-traps automaat worden geleverd.

Er zijn 2 soorten vierwielaandrijving: eentje die men zelf elektronisch in en uit kan schakelen en een systeem dat permanent actief is met een zogenoemde ‘set-and-forget’ instelling. Ford belooft echte offroad capaciteiten. Om die reden zijn de overhang vóór en achter kleiner geworden, waardoor de aan- en afloophoek vergroot konden worden. De positionering van de achterdempers (ze staan verder naar buiten) dragen daar ook hun steentje aan bij.

Om in het Amerikaanse gamma plek te creëren voor de nieuwe, kleine Maverick pick-up, groeit de Ranger in de breedte met 50 millimeter. Ook de wielbasis neemt toe (eveneens met 50 millimeter) en bedraagt nu 3,28 meter. Achterin de bak past een volwaardige pallet en er zijn diverse bevestigingspunten om de lading te zekeren. De verlichting kun je met de app uit- en aanzetten als de klus uitloopt. Ford geeft de nieuwe Ranger dubbele sleepogen mee. De fabrikant doet dat enerzijds vanwege het karakter van een werkpaard (zie volgende alinea) en anderzijds is dat ideaal voor het transport van de Ranger naar Europa. Ford gaat de pick-up namelijk in Thailand en Zuid-Afrika maken. De Ranger komt vervolgens per boot onze kant op en dan is het belangrijk dat de auto’s stevig vastgesnoerd op het dek staan.

Ford ondervroeg liefst 5.000 klanten tijdens de ontwikkeling van de nieuwe generatie Ranger. Het resulteerde onder andere in een vernuftige laadbak met standaard aanwezige liniaal, tal van sjorhaken, zelfs werkbank klemmen, een vast opstapje, potloodhouder en een stekkeraansluiting. Het mag duidelijk zijn wie de Ranger kopen. We hebben dan ook te maken met een absoluut werkpaard, want tijdens de ontwikkeling van de pick-up is goed gekeken naar mogelijkheden om werklieden maximaal van dienst te zijn. Dat begint met de laadklep van de Ford. De Amerikaanse ontwikkelingsafdeling spreekt van een geïntegreerde werkbank. In de achterklep zijn een ingebouwde liniaal, bekerhouders, potloodhouder en diverse klemmogelijkheden voor mobiele apparaten, materiaal en gereedschap aanwezig.

Indien er buiten gewerkt moet worden, dan kan er gebruik worden gemaakt van 360 graden verlichting, die men via de app of via het touchscreen inschakelt. Men is dan niet op anderen aangewezen om licht te krijgen. Datzelfde geldt voor stroom. In de laadbak bevindt zich een aansluiting met 400 Watt aan beschikbaar vermogen. Binnenin is een tweede stopcontact aanwezig. Voor wie zijn gereedschappen wil opladen, biedt Ford een kast voor een tweede accu onder de motorkap waarmee elektrische apparaten kunnen worden bijgeladen.

In het dashboards monteert Ford een 10,1 of 12,0 inch scherm voor het nieuwste infotainment systeem. Dit betekent dat een hoop fysieke knoppen zijn verdwenen: de meeste functies bedient men voortaan via het touchscreen. Voor wie zich zorgen maakt over vette vingers op het scherm is er spraakbesturing. Uiteraard kunnen updates worden uitgevoerd. Het stoer ogende dashboard omvat verder onder meer verticaal geplaatste ventilatieroosters. Achter het stuur zit een digitaal instrumentarium. Het interieur is bedeeld met diverse opbergvakken. Zo kan men onder meer onder en achter de achterbank bagage kwijt. De laadbak is met een sterk kunststof bekleed en Ford plaatst er diverse bevestigingspunten. Ook zijn er verdeelschotten aangebracht, waarmee je voorkomt dat de boel tijdens het rijden verschuift.

Wij zullen nog wel even moeten wachten op de nieuwe Ford Ranger. Pas vanaf eind 2022 kan men de pick-up bestellen. Dan zullen ook de prijzen bekend worden gemaakt. Nog een jaar wachten dus. Pas begin 2023 arriveert de nieuwe Ranger in de Europese Ford showrooms. Tot die tijd blijft het huidige, uit 2011 stammende model leverbaar. Want het huidige Europese marktaandeel van 40 procent moet natuurlijk wel verdedigd worden. De nieuwe Ranger wordt leverbaar in onder meer XLT, Wildtrak en Sport trim en krijgt op termijn ook nog eens een heftige Raptor variant.

 

 

 

Reageren is niet mogelijk.