Volkswagen koopt afdelingshoofd accu ontwikkeling weg bij Apple

0

Bijna 3 jaar geleden, in december 2018, haalde Apple een prominente Samsung -medewerker binnen: Soonho Ahn. Die ging vervolgens bij de iPhone maker aan de slag als eindverantwoordelijke voor de accu-ontwikkelingen. Nu gebeurt het omgekeerde en zien we dat een ander bedrijf dezelfde medewerker wegkoopt bij het bedrijf uit Cupertino.

De nieuwe werkgever van Soonho heet Volkswagen. Dat bedrijf heeft grote plannen met elektrische auto’s. Dat een batterijexpert daar dus aan de slag gaat, is helemaal niet zo vreemd. Waarschijnlijk gaat Soonho daar werken aan een nieuwe generatie accu’s voor elektrische personenwagens van de Volkswagen Groep. Dit Duitse bedrijf zet namelijk vol in op elektrisch rijden. Daarmee gaat de Volkswagen Groep onder meer de concurrentiestrijd aan met Tesla, en waarschijnlijk dus ook Apple.

Toen Soonho in december 2018 in dienst trad als hoofd van de afdeling accu-ontwikkeling bij Apple ontstond het vermoeden dat het hightech bedrijf intern eigen accu’s wilde gaan ontwikkelen. Het is echter niet helemaal duidelijk waar Soonho precies aan werkte en of dat nou batterijen waren voor smartphones of exemplaren voor auto’s. De kans is echter groot dat hij aan een accu voor personenwagens werkte, gezien zijn vertrek naar Volkswagen.

Er gaan al jaren geruchten dat Apple een eigen elektrische auto ontwikkelt. Officieel laat de onderneming hier niets over los. Maar we zien geregeld nieuws voorbijkomen over kopstukken die aangetrokken worden of het bedrijf juist weer verlaten. En dat zijn allemaal mensen met ervaring in de auto-industrie. Al deze bedrijven plukken dus medewerkers bij elkaar vandaan om het beste product af te leveren.

Inmiddels lijkt het bestaan van de Apple Car op één van de slechts bewaarde geheimen van de auto-industrie. Mocht het bedrijf zo’n voertuig aankondigen, dan kijkt niemand daar raar van op. Dat Apple de tijd neemt voor de lancering van een eigen elektrische auto, komt doordat de marges op een dergelijk product veel geringer zijn dan op smartphones. De kans op een kostbare flop is daardoor groter, ook omdat Tesla en Volkswagen qua accutechniek al een voorsprong zouden hebben op de iPhone maker.

Eerder deze week kondigde de CEO van Volkswagen, Herbert Diess, aan dat het doel van ‘zijn’ bedrijf is om betere elektrische auto’s te maken dan Tesla doet. Dat het hem menens is, wordt dus duidelijk uit het wegkopen van Soonho. In september werd Sebastian Wolf al ingevlogen van de Chinese batterijfabrikant Farasis om de ontwikkelingsafdeling voor accu’s te leiden. Soonho mag zich vanaf deze maand de Chief Technology Officer van de batterijdivisie noemen. Ook bij BMW werd door Diess knowhow weggekocht. Jörg Hoffmann, die gespecialiseerd is op het gebied van solid state technologie (voor accu’s waarvoor geen schaarse lithium/ionen nodig zijn) gaat namelijk voortaan in Wolfsburg aan de slag.

Volkswagen is van plan 6 eigen accucel fabrieken te bouwen in Europa. Naast Salzgitter in Duitsland en Skellefteå in Noord-Zweden zou er ook al een derde locatie in Spanje gepland zijn. Er wordt gepleit voor een extra Duitse fabriek in Saksen of Nedersaksen en er wordt ook gekeken naar locaties in Oost-Europa.

Reageren is niet mogelijk.