Kippenvel gegarandeerd: test Mercedes-AMG EQS 53

0

Waarom deze test?

Na de onthulling van zijn eerste volledig elektrische AMG-model op het autosalon van München 2021, kunnen we nu de toekomst van de performance divisie van Mercedes proeven door een testrit in de EQS 53 4Matic+, een getunede en verfijnde versie van de inmiddels bekende elektrische liftback.

In  Affalterbach, de thuisbasis van AMG, kreeg het model meer vermogen en geoptimaliseerde aerodynamica. Verder werd de styling op detailniveau herzien om de Mercedes meer in overeenstemming te brengen met de bedoeling van AMG met de EQS .

 

Wat voor auto is het?

Laat ik beginnen met de aandrijflijn. De stroom voor de tweemotorige set-up van de auto wordt geleverd door dezelfde 108 kWh batterij als in de reguliere EQS, maar de motoren zijn voorzien van nieuwe besturingssoftware, waardoor het vermogen toenam tot 649 pk en er 950 Nm aan koppel beschikbaar is, of een ongelooflijke 751 pk en 1.020 Nm als je kiest voor het AMG Dynamic Plus pakket.

 

Is het wat?

De sprint van 0-100 km/u wordt uitgevoerd in 3,8 seconden (of 3,4 tellen voor het Dynamic Plus model), maar de prestaties in rechte lijn zijn niet eens het sterkste punt van de EQS 53. Tot ongeveer 200 km/u zijn die in de meeste omstandigheden eigenlijk relatief vergelijkbaar met de reguliere EQS, in die zin dat beide auto’s hun duw in de rug (de AMG een flink stuk meer) op een lineaire manier leveren, wat betekent dat er minder onderscheidende kenmerken zijn tussen de reguliere aandrijflijn en die van AMG.

In plaats daarvan valt het anders afgestelde onderstel van de ´53´ meer op. Luchtvering en achterwielbesturing zijn beide standaard, en hoe goed de reguliere EQS ook is, hij weegt meer dan 2,5 ton, dus de aanpassingen aan dit AMG model helpen dat aanzienlijke rijklaar gewicht onder controle te houden. Door de aanpassingen van AMG aan de set-up voelt de EQS 53 lichter en wendbaarder aan, alsof de auto een paar honderd kilo is afgevallen. Hij neemt bochten met meer overtuiging en hij houdt zijn lijn beter vast; in feite voelt de EQS 53 meer als een gewone E klasse qua rijgedrag dan als een volledig elektrische limousine.

Een E klasse met veel ruimte, want de 5,2 meter lange EQS 53 heeft een kofferbak volume van 610 liter en een groot interieur met veel beenruimte achterin. Daarnaast zijn er veel op maat gemaakte AMG accenten, waaronder sportstoelen en een sportstuur , evenals een draaiknop voor de rij modi. Men kan kiezen uit 5 instellingen die onder andere de gas- en stuurrespons aanpassen (zelfs de bijbehorende soundtrack kan gewijzigd worden) terwijl het infotainment de prestatiegegevens kan uitlezen. Natuurlijk is het enorme Hyperscreen paneel nog steeds aanwezig en werkt het zoals we van Mercedes gewend zijn.

In de standaardinstelling zweeft de EQS 53 bijna geruisloos voort en biedt hij een indrukwekkende verfijning. De Duitser is ook comfortabel. Geef het een extra boost en de soundtrack krijgt een nieuwe persoonlijkheid, met een futuristisch geluid dat is ontworpen om de aangeboden prestaties te weerspiegelen. Het is niet vergelijkbaar met een 6-, 8- of 12 cilinder AMG verbrandingsmotor als het om authenticiteit gaat, maar dan is dit een kwaliteit waar de EQS 53 over het algemeen toch niet mee worstelt. Als AMG zo doorgaat, hoeven fans van performance auto’s zich geen zorgen te maken over de toekomst als het gaat om elektrische mobiliteit.
.
Een paar punten bleven ongewijzigd, aangezien de EQS 53 een typisch hoge prijs in AMG stijl heeft (reken voor Nederland op ruim 200.000 euro). Maar je krijgt als klant dan op zijn minst een geclaimd rij bereik van maximaal 600 kilometer op een volledige lading en 200 kW snel laadvermogen om niet uit de pas te lopen bij zijn reguliere EQS neef. Men kan de batterij in 31 minuten van 10 tot 80 procent opladen, terwijl een Wallbox van 7 kW er 15 uur en 30 minuten over doet om de batterij volledig bij te vullen.
.
90%
90%
Awesome

De EQS 53 is een indrukwekkende eerste poging van AMG om een volledig elektrische performance auto te ontwerpen. Het prestatieniveau ligt nog hoger dan dat van de standaard EQS, maar het zijn eigenlijk de vering en het weggedrag van de '53' die indrukwekkender zijn dan de acceleratie in rechte lijn, gezien het forse rijklaar gewicht.

Al met al is er sprake van een goed voorteken voor de elektrische toekomst van AMG en voor nog krachtigere en meer gefocuste modellen die (nog) verder gaan dan de EQS 53 nu al doet.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (17)
    6.2

Reageren is niet mogelijk.