Audi gaat voor Formule 1 deelname in 2026

0

In 2026 is het eindelijk zover: dan stapt Audi in de Formule 1. Waarmee direct de vraag zich opdringt of de vooroorlogse successen van de Silberpfeile een vervolg krijgen.

Voor de Tweede Wereldoorlog waren de Silberpfeile bolides van Auto Union en Mercedes zowat onoverwinnelijk tijdens Gran Prix racewedstrijden. Mercedes heeft sindsdien de draad op een indrukwekkende manier weer opgepakt met 8 opeenvolgende F1 wereldtitels bij de constructeurs. Dat is bij Audi niet onopgemerkt gebleven: deze concurrent wil ook weer toetreden tot de koningsklasse van de autosport.

De Volkswagen Groep toont al een tijdje interesse in een nieuw Formule 1 avontuur, maar concreet werden die plannen nooit. In 2026 zou daar echter verandering in kunnen komen, want Audi Sport lonkt wel erg uitdrukkelijk naar de Formule 1. Niet als zelfstandig team, zoals Mercedes dat doet, maar als motorleverancier. In dit kader is al meerdere keren de naam van McLaren gevallen, dat momenteel gebruik maakt van Mercedes motoren. In dit kader is het niet onbelangrijk om te weten dat de Britse renstal momenteel geleid wordt door de voormalige baas van Porsche Motorsport, Andreas Seidl.

Dat de Volkswagen Groep een tijdje de kat uit de boom gekeken heeft bij de Formule 1, heeft te maken met de regelgeving in de koningsklasse van de autosport. Daar kreeg men in Wolfsburg geen warme gevoelens bij. Maar in het onlangs gesloten akkoord over de motoren die vanaf 2026 gebruikt mogen worden, kan dochter Audi zich wél vinden. Dat zouden Markus Duesmann en Oliver Hoffmann, de topmannen van Audi respectievelijk Audi Sport, aan zowel de F1 als de FIA hebben laten weten. Het is echter nog wachten op een officiële bevestiging. Overigens zou het nog steeds kunnen dat naast Audi ook Porsche de sprong waagt.

In 2026 zal er nog geen sprake zijn van volledig elektrische aandrijving in de Formule 1. Dat was wel waar Audi aanvankelijk op aasde, om zo een directe link te kunnen leggen tussen de autosport en het e-Tron gamma. Op die manier PR bedrijven deden ze eerder in de 24-uurs race van Le Mans, want die werd gebruikt om achtereenvolgens de directe benzine-inspuiting (FSI), de turbodiesel (TDI; zie foto) en de hybride aandrijving te promoten. Met succes overigens. Audi engageerde zich ook een tijdje voor de Formule E, maar dat wereldkampioenschap voor elektrische racewagens mist de impact die de Formule 1 wel heeft.

In 2026 zal in de Formule 1 nog steeds gereden worden met een hybride aandrijflijn waarbij een geblazen V6 met een cilinderinhoud van maximaal 1,6 liter de basis vormt, zoals dat vandaag ook het geval is. Maar vanaf 2026 verdwijnt de complexe MGU-H-module, die energie wint uit hitte. De via remenergie stroom opwekkende MGU-K blijft bestaan en wordt belangrijker (het vermogen van die module klimt in 2026 van 160 pk naar ongeveer 470 pk), waardoor de elektrische component in de hybride aandrijflijn belangrijker wordt.

Blijkbaar is dat voldoende voor Audi Sport om overstag te gaan. Er zal ook ingezet worden op zogeheten e-fuels, duurzame brandstoffen waarin de Volkswagen Groep ook investeert. Audi heeft alleen interesse in het Formule 1 team van McLaren. Niet in het hele bedrijf. Maar de auto tak zou in de belangstelling staan bij BMW, dat goed een antwoord op Aston Martin (deels eigendom van Mercedes-AMG) en Lamborghini (een Audi dochter) kan gebruiken.

Reageren is niet mogelijk.