Audi onderzoekt maatschappelijke kant van autonoom rijden

0

Autonoom rijden staat voor de volgende revolutie op het gebied van mobiliteit. Audi verwacht vanaf de tweede helft van dit decennium volledig autonoom rijdende modellen te kunnen introduceren. Voor de acceptatie ervan dient de technologie volwassen te zijn en moeten er passende politieke en wettelijke kaders zijn. In de SocAIty studie van Audi laten wetenschappers, politici en economen hun licht schijnen over autonoom rijden en over alle aspecten die ermee samenhangen.

In SocAIty staan 3 hoofdstukken centraal: ‘Law and Progress’ gaat over wetgeving, ‘Relationships of trust between human and machine’ gaat in op de ethische kant van autonoom rijden en ‘Networked Security’ focust op de bescherming van (persoonlijke) gegevens en beveiliging van de infrastructuur.

Naar verwachting is het mobiliteitslandschap in 2030 nog diverser en gefragmenteerd. Vooral in grote steden groeit bijvoorbeeld het aanbod van micromobiliteitsoplossingen. Steden als New York, Londen en Shanghai hebben een vergelijkbare uitgangssituatie als het gaat om mobiliteit. Ook de behoefte aan flexibiliteit komt sterk overeen. Veel experts zien de Verenigde Staten als de aanjager van de technologie achter autonoom rijden, terwijl China het land is waar deze nieuwe technologie snel en op grote schaal kan worden uitgerold. Europa wordt gezien als een innovatieplek voor geavanceerde voertuigtechnologie en als perfecte productielocatie. Bovendien zouden Europese klantenrechten en de regulering van databescherming als standaard voor de complete industrie kunnen dienen.

In 2030 komen bestuurders ook autonoom rijdende voertuigen tegen. Gaandeweg passen bestuurders zich aan én leren ze nieuwe regels. Om deze omslag te laten slagen, is vertrouwen in autonoom rijden cruciaal. Dat heeft tijd nodig. De acceptatie van de technologie wordt naar verwachting wel vergemakkelijkt doordat autonoom rijden het comfort- en het veiligheidsniveau aantoonbaar verhoogt en doordat de technologie breder beschikbaar wordt naarmate de tijd verstrijkt. Daarbij heeft autonoom rijden een groot potentieel als het gaat om het verduurzamen van het verkeer.

Ook de sociale impact kan enorm zijn: via autonoom rijden komen diensten op maat beschikbaar en wordt mobiliteit bereikbaarder. Denk aan 80-plussers die hun rijbewijs niet verlengd zien worden en dus niet meer kunnen autorijden. Maar techniek voor autonome ritten zal hen in staat stellen om toch aan het verkeer deel te nemen. Hetzelfde geldt voor kinderen die nu nog door hun ouders naar het sportveld gereden moeten worden. Straks stappen zij in de autonoom rijdende personenwagen. Mobiliteit wordt dus als het ware inclusiever en socialer. Dat is van groot belang want mobiliteit is immers onmisbaar om toegang te krijgen tot banen, gezondheidszorg en bijvoorbeeld voedsel.

Reageren is niet mogelijk.