Autoverkopen: Hyundai en KIA versterken greep op Nederlandse automarkt

0

In november zijn er in Nederland 27.333 nieuwe auto’s personenwagens op kenteken gezet. Ten opzichte van het resultaat van dezelfde maand vorig jaar betekent dit een daling van 17,5 procent. De markt wordt geraakt door productietekorten bij veel grote fabrikanten. Daardoor is ook het verkoopsaldo over heel 2021 negatief: het aantal registraties bedroeg op 30 november 287.265 stuks, hetgeen 8,3 procent minder is dan de stand vorig jaar.

Het mondiale tekort aan computerchips zal naar verwachting tot halverwege volgend jaar voor problemen blijven zorgen. De orderportefeuilles bij autodealers zijn over het algemeen goed gevuld, maar veel fabrikanten kunnen momenteel niet voldoende produceren. Autointernationaal zei 2 maanden geleden al voor heel 2021 een registratietotaal van 320.000 auto’s te verwachten en zowel de BOVAG als de RAI Vereniging sluiten zich daar bij die raming nu aan met een voorspelling van 327.000 registraties.

Het verschil tussen beide prognoses zit hem in het feit dat beide brancheorganisaties denken dat in de laatste maand van het jaar de inmiddels traditionele eindspurt met registraties van elektrische auto’s voor de zakelijke markt kan worden ingezet. Per 1 januari aanstaande stijgt de fiscale bijtelling over het privégebruik van een elektrische auto voor zakelijke rijders van 12 naar 16 procent van de consumentenprijs. Dat percentage geldt dan bovendien over de eerste 35.000 euro in plaats van nu over de eerste 40.000 euro. Die wijziging zal leaserijders zeker stimuleren om hun nieuwe auto al in december op kenteken te laten zetten, maar Autointernationaal denkt dat de leveringsproblemen de komende week nog niet opgelost zal zijn. Derhalve wordt voor heel 2021 gerekend op 320.000 nieuwe personenauto’s. Vorig jaar bedroeg het jaartotaal 356.015 stuks.

 

Merken

Kia was in november marktleider met 2.766 registraties en 10,1 procent marktaandeel. Daarna volgen Volkswagen (2.538 een heden en 9,3 procent), Toyota (2.194 en 8,0 procent), Skoda (1.821 en 6,7 procent) en Hyundai (1.798 en 6,6 procent). De grootste groei is er voor het laatste merk, namelijk 75 procent. Het chiptekort bij de Zuid Koreaanse merken is, vanwege de nauwe banden met lokale chipfabrikanten, kleiner dan bij de concurrentie. KIA wist daardoor ook lekker te plussen (16,9 procent), maar voor Volkswagen was er een fors verlies van 35,7 procent. Toyota eindigde ook in het rood doordat er 4,4 procent minder auto’s werden verkocht dan in november 2020. Voor Skoda was er een bescheiden afzet plus van 1,9 procent.

Buiten de top 5 noteerde van de volumemerken alleen BMW, Dacia, Nissan in november meer registraties. Ook Cupra, Lynk & Co, Porsche, Smart en Tesla wisten hun verkopen in een krimpende markt op de voeren. De rest van de top 10 bestond in november uit de merken Peugeot (1.746 registraties), Renault (1.719), Ford (1.464), BMW (1.262) en Volvo (1.147). KIA versterkte afgelopen maand haar koppositie in de statistieken. Na 11 maanden ligt dit merk 800 registraties voor op Volkswagen. Het is niet aannemelijk dat de Duitsers achterstand de komende weken nog kunnen inhalen.

Merken die in november hun afzet minimaal zagen halveren en daarmee de groep van slechtst presterende jongetjes van de klas vormden, waren in alfabetische volgorde DS (de ‘9’ slaat niet aan; nu maar hopen dat de nieuwe ‘4’ dat wel doet want zowel de 3 Crossback als de 7 Crossback zijn dringend toe aan een facelift), Jaguar (wat dit merk in november presteerde, was kruimelwerk), Land Rover (de consument liet vooral de Discovery Sport en de Range Rover Evoque links liggen), Lexus (de UX blijkt het gat dat de CT achter zich laat niet te kunnen opvullen), MG (is dit merk een eendagsvlieg? zo ja, dan kunnen klanten qua inruilwaarde hun borst nat maken), Opel (met uitzondering van de Mokka is de afzet van alle volumemodellen ingekakt) en Seat (de Mii is uitverkocht en zowel de Arona als de Leon hadden het afgelopen maand moeilijk)

 

Modellen

De 5 populairste automodellen in Nederland waren in november de Skoda Enyaq iV met 998 registraties en 3,7 procent marktaandeel, de KIA Niro (992 stuks en 3,6 procent), de Volkswagen Polo (698 en 2,6 procent), de Peugeot 208 (668 en 2,4 procent) en de Lynk & Co 01 (649 en 2,4 procent). Bij de modellen nam de Skoda Enyaq iV, die vorig jaar nog niet op de markt was, de koppositie over van de Kia Niro. De Volkswagen Polo noteerde in de afgelopen maand exact hetzelfde aantal registraties als in november 2020. Nieuwkomer is de top 5 is de Lynk & Co 01. Dit merk is sinds april in ons land. Lynk & Co, dat tot dezelfde familie als Volvo behoort, profileert zich vooral met een abonnement voor de 01 (onderhuids een stekker hybride XC40) waarbij men maandelijks betaalt voor het gebruik. Blijkbaar staan mensen daar open voor. In oktober meldde het merk dat 90 procent van de Europese klanten kiest voor het flexibele en mede daardoor aantrekkelijke abonnement. De rest van de top 10 bestond achtereenvolgens uit de Renault Clio (626 registraties), de Toyota Aygo (588), de Kia Picanto (577), de Volkswagen ID.4 (534) en de Ford Focus (503).

Modellen die in november minimaal 200 keer over de toonbank gingen, waren in november in alfabetische volgorde de Audi Q4 e-Tron (416), de BMW X3/iX3 (338), de Citroën C1 (370), de Fiat 500/500e (378), de Ford Focus (503), de Ford Kuga (328), de Ford Mustang Mach-E (450), de Hyundai i10 (356), de Hyundai i20 (204), de Hyundai Ioniq 5 (395), de Hyundai Kona (209), de Hyundai Tucson (286), de Kia Ceed (274), de Kia EV6 (473), de Kia Niro (992), de Kia Picanto (577), de Lynk & Co 01 (649), de Mini Hatch (320), de Mitsubishi Space Star (263), de Nissan Qashqai (366), de Opel Corsa (414), de Peugeot 108 (222), de Peugeot 208 (668), de Peugeot 2008 (402), de Peugeot 3008 (275), de Renault Captur (446), de Renault Clio (626), de Seat Ibiza (204), de Skoda Enyaq iV (998), de Skoda Octavia (336), de Toyota Aygo (588), de Toyota C-HR (248), de Toyota Corolla (469), de Toyota Yaris (211), de Toyota Yaris Cross (501), de Volkswagen ID.3 (363), de Volkswagen ID.4 (534), de Volkswagen Polo 698), de Volkswagen T-Cross (224), de Volkswagen T-Roc (235), de Volkswagen Up (222), de Volvo V60 (361) en de Volvo XC40 (479).

De top 10 van best verkochte elektrische auto’s in november werd, zo zal inmiddels duidelijk zijn, aangevoerd door de Skoda Enyaq iV met 998 registraties. Daarna volgen de KIA e-Niro (681), de Volkswagen ID.4 (534), de KIA EV6 (473), de Ford Mustang Mach-E (450), de Polestar 2 (420), de Audi Q4 e-Tron (416), de Hyundai Ioniq 5 (395), de Volkswagen ID.3 (363) en de BMW iX3 (303).

 

 

Reageren is niet mogelijk.