Ford investeert 50 miljard dollar in elektrische auto

0

Ford reorganiseert op rigoureuze wijze haar bedrijfsmodel. In dit kader wordt er extra budget vrijgemaakt om vol gas te kunnen geven op de markt voor elektrische auto’s.

“De meest ingrijpende reorganisatie in ons 118-jarige bestaan”. Zo omschrijft het management van Ford de beslissing om het bedrijf op te splitsen in 2 divisies. Er komt een aparte bedrijfsentiteit (met de naam Ford Model E) voor de ontwikkeling en productie van elektrische personenwagens. De fabricage van modellen met een klassieke verbrandingsmotor wordt gebundeld in de divisie Ford Blue.

De 2 nieuwe divisies zullen vanaf volgend jaar aparte finan­ciële resultaten publiceren, maar tegelijk onder de paraplu van het moederbedrijf technologie en knowhow met elkaar blijven uitwisselen. Van een echte spin-off van het bedrijfsonderdelen dat zich over de elektrische auto’s gaat ontfermen in de vorm van de oprichting van een nieuw, autonoom bedrijf met een aparte beursnotering is voorlopig geen sprake.

Door een latrelatie tussen beide divisies in stand te houden, kan Ford de hoge investeringen die nodig zijn voor de ontwikkeling van elektrische modellen financieren vanuit de winsten die nog altijd worden gemaakt met de verkoop van voertuigen met een klassieke verbrandingsmotor. Met name in het geval van de F-series pick-up blijft er een groot bedrag aan de strijkstok hangen. Met de reorganisatie wil Ford de achterstand die zij in de afgelopen jaren heeft opgelopen op de markt voor elektrische auto’s wegwerken. Alleen dan kan er volgens de CEO van Ford, Jim Farley, sprake zijn van een volwaardig alternatief voor Tesla.

De Model E-divisie moet als het aan Farley ligt gaan werken “met de mentaliteit en wendbaarheid van een start-up” en zich voluit gaan focussen op “ongebreidelde innovatie”. Met deze aanpak mikt de CEO op een verkoop van 2 miljoen elektrische personenwagens in 2026. Dat is een ruime verdrievoudiging van de afzet die Farley in 2024 met de Ford Model E divisie wil realiseren (600.000 auto’s). Momenteel verkoopt het bedrijf minder dan 100.000 elektrische auto’s op jaarbasis. Het gaat daarbij om exemplaren van de Mustang Mach-E. Volgend jaar krijgt de Europese divisie van Ford een model op basis van het MEB platform van samenwerkingspartner Ford. De Amerikaanse thuismarkt wordt getrakteerd de de F-150 Lightning pick-up.

Om bovenstaande doelstelling te kunnen realiseren, dient het zwaartepunt van de nieuwe bedrijfsorganisatie bij de elektrische personenwagens te liggen. Terwijl bij Ford Blue sprake zal zijn van een toenemende kostensanering en productiviteitsverbeteringen, krijgt de Model E divisie een ontwikkelingsbudget van liefst 50 miljard dollar toegewezen. Dat is uitzonderlijk hoog en 20 miljard dollar meer dan tot nu toe was gepland. Maar Farley realiseert zich dat de kosten voor de baat uit gaan. Alleen op die manier kan er straks (medio 2030) goed geoogst worden.

Die ‘oogst’ bestaat uit een wereldwijd verkoopaandeel van 25 procent voor de elektrische personenwagens in 2030. Toekomstige modellen (die in de tweede helft van het decennium op de markt moeten komen) zullen de handtekening dragen van Doug Field, de voormalige manager van het auto­project bij Apple. Hij wordt de operationele rechterhand van Farley bij de Model E divisie. Samen moeten zij de beurswaarde van het bedrijf omhoog gaan krikken want daar is het allemaal om te doen. De slagingskans daarvoor is groot want beleggers hebben positief gereageerd op de plannen van Farley. De koers van het aandeel Ford zit al enige tijd duidelijk in de lift. Maar volgens Autointernationaal komt dat vooral door het verkoopsucces van klassiek aangedreven modellen als de Bronco en Maverick. De Mustang Mach-E is ook een succes, maar ook hier geldt: één zwaluw maakt nog geen zomer.

 

Reageren is niet mogelijk.