Oekraïne crisis raakt ook de auto-industrie

0

De brutale inval van het Russische leger in Oekraïne heeft ware economische gevolgen, met name voor de westerse en Aziatische autofabrikanten die in Rusland produceren. Daarnaast zorgt de spectaculaire stijging van de olie- en gasprijzen er voor dat nieuwe auto’s en brandstoffen (zowel benzine als diesel) fors duurder worden. De Oekraïne oorlog heeft dus niet alleen dramatische gevolgen op humanitair vlak, maar treft ook de bedrijven die auto’s produceren in Rusland en joint ventures hebben met Russische partners. De kans bestaat dat zij zich (moeten) terugtrekken uit Rusland wat bijvoorbeeld voor de Renault Groep als grootaandeelhouder van AvtoVaz (Lada) ernstige consequenties kan hebben. Rusland is de tweede grootste afzetmarkt voor de Franse autogroep.

Maar ook voor Hyundai/Kia (dat in Rusland een vooraanstaande speler is) en de Volkswagen Groep staat er veel op het spel. De laatste partij wordt ook voor wat betreft haar autoproductie in West Europa hard geraakt door de Oekraïne crisis. Het autoconcern moet namelijk de productie in 2 van haar fabrieken stilleggen door gebrek aan Oekraïense onderdelen.

Volkswagen heeft de productie in haar fabrieken in het Oost-Duitse Dresden en Zwickau stilgelegd door een tekort aan elektrische bekabeling van een leverancier in Oekraïne. Dat melden goed ingelichte bronnen. Volkswagen bevestigt de sluiting. Het is niet duidelijk om welke toeleverancier het gaat. In Dresden gaat het om de zogeheten Gläserne Manufaktur, oftewel de prestigieuze glazen assemblagefabriek waar voorheen de geflopte Phaeton werd gemaakt en tegenwoordig exemplaren van de elektrische ID.3 en ID.5 van de band rollen.

Ook de fabriek in Zwickau wordt dus geraakt door de Oekraïne crisis. In die vestiging wordt naast de Volkswagen modellen ID.3 en ID.4 ook de populaire elektrische Audi Q4 e-Tron en de Cupra Born gebouwd. De productie in de fabriek in Zwickau zal deze week 4 dagen stilliggen. In Dresden blijft de sluiting beperkt tot 3 dagen. De CEO van het Volkswagen concern, Herbert Diess, zegt dat het “nog te vroeg is om in te schatten wat de impact van de crisis op ons bedrijf is”. Autobouwers staan er om bekend dat zij een zeer uitgebreid netwerk van toeleveranciers hebben. In combinatie met een zeer efficiënte just-in-time levering (die weinig speelruimte toelaat), leiden problemen bij toeleveranciers al gauw tot het stilvallen van de productielijn.

Renault, dat via dochter Lada2 fabrieken in Rusland heeft, liet bij de presentatie van de jaarcijfers vorige week al weten dat het noodplannen aan het maken is voor het geval het moeilijk wordt om onderdelen naar Rusland te verschepen. Met de tijdelijke sluiting van de 2 fabrieken van Volkswagen is de oorlog in Oekraïne een nieuwe tegenslag voor de auto-industrie die toch al zucht onder de toeleveringsproblemen van halfgeleiders. Die tekorten leidden er vorig jaar toe dat wereldwijd autofabrieken, ook VDL Nedcar in Born, voor kortere of langere tijd de deuren moesten sluiten.

Reageren is niet mogelijk.