Opel wordt in tegenstelling tot BMW een volledig elektrisch automerk

0

Opel wordt een volledig elektrisch merk. Het complete modellengamma van de autofabrikant uit Rüsselsheim zal in 2028 volledig overgeschakeld zijn op elektrische aandrijving.

Momenteel biedt Opel al een uitgebreide reeks van geëlektrificeerde modellen aan. Er is keuze uit 12 geëlektrificeerde varianten, variërend van de kleine Rocks-e tot en met de grote Movano-e bedrijfswagen. Volumemodellen zijn de volledig emissievrije uitvoeringen van de Corsa en Mokka. Een klasse hoger doet Opel goede zaken met de stekker hybride Grandland.

OpelElektrischK

Halverwege dit decennium zal een nieuw batterij elektrisch model volgen als de moderne interpretatie van de legendarische Manta. Tegen die tijd heeft de Insignia een volledig emissievrije opvolger gekregen. De Astra moet dan ook te koop zijn in een elektrische variant. Bovendien zal de opvolger van de Crossland eveneens volledig emissievrij zijn. In 2028 zal er geen enkel model met verbrandingsmotor meer te koop zijn bij Opel.

De keuze om voor wat betreft de aandrijving vol op het elektrische orgel te gaan, is niet zonder risico omdat afgewacht moet worden of over 6 jaar met name de consument in Midden en Oost Europa zich een emissievrije auto kan veroorloven nu er als gevolg van de Oekraïne crisis een recessie dreigt in onze marktregio. Voor Opel is ook een herlancering gepland in Rusland (bij moederbedrijf Stellantis gaat winst voor principes). Daar heeft men het momenteel nog niet zo begrepen op elektrische auto’s en het is de vraag of dit in 2028 anders zal zijn.

 

BMW

Vanwege de onzekerheid over de adoptie van elektrische auto’s blijft BMW modellen met een verbrandingsmotor verkopen. Het Duitse bedrijf wil op die manier flexibel kunnen reageren op marktontwikkelingen.

“Europa loopt voorop met belemmeringen voor auto’s met een verbrandingsmotor, maar BMW kijkt naar de wereld. Die markt is niet homogeen. Wij blijven daarom voertuigen met een verbrandingsmotor maken zolang de consument dat wil. Waar geen goede laadinfrastructuur is, zal dat nog best lang het geval zijn”, zegt Pieter Nota, in de Raad van Bestuur al 4 jaar lang verantwoordelijk voor de verkoop.

Hij constateert met genoegen dat BMW vorig jaar voor het eerst sinds 2015 nummer één is geweest in het premium- en luxe segment. “Met een duidelijke afstand op de nummer twee. Ondanks de pandemie en de chiptekorten. We zijn ook niet van plan die toppositie weer uit handen te geven. Maar het is niet de belangrijkste doelstelling. Ons primaire doel is en blijft de omzet opvoeren en gelijktijdig onze marges verbeteren. Dat is vorig jaar gelukt. Ons gamma is zeer aantrekkelijk en dat vertaalt zich ook in goede verkoopcijfers”.

 

Reageren is niet mogelijk.