Wel kijken, niet kopen: de nieuwe Ford Everest

0

Ford zal volgend jaar de nieuwe Everest lanceren. De SUV maakt gebruik van het platform van de Ranger pick-up.

Nadat in de afgelopen weken en maanden al teaser beelden van gecamoufleerde preproductie exemplaren online waren gezet, is nu het niet zo grote geheim van de nieuwe Everest, een grote SUV op basis van de Ranger, onthuld.

FordEverestNieuw9

West-Europeanen zegt de naam Everest weinig, maar elders is de ruime terreinwagen al decennialang een vaste waarde. Hij is gebaseerd op de Ford Ranger pick-up en heeft een dienovereenkomstig robuust ontwerp en goede offroad capaciteiten, waardoor hij zich duidelijk onderscheidt van de SUV modellen die wij gebruiken om boodschappen mee te doen. De Everest wordt gebouwd voor de Aziatische – Pacific markt, met India, Thailand en Australië als belangrijkste afnemers.

FordEverestNieuw7

Nadat Ford onlangs de nieuwe generatie van de Ranger onthulde, is het niet meer dan logisch dat ook de Everest de volgende ronde met een algehele revisie begint. Dienovereenkomstig neemt de Everest het volledige koetswerkdesign van de Ranger tot aan de B-stijl over, en het voorscherm inclusief de grille, de led verlichting en de bumper zijn identiek. Het verschil begint erachter, want in plaats van een laadruimte strekt zich een stationwagen koetswerk uit over de achteras. Die is ruim genoeg voor een derde zitrij.

FordEverestNieuw12

De Everest zal ook de motoren van de jongste Ford Ranger gebruiken. Daaronder valt de nieuwe V6 diesel als top variant, maar ook de bekende 2,0 liter 4 cilinder diesel in diverse vermogen varianten. In 2023 wil Ford een benzinemotor toevoegen voor specifieke markten. Het gaat daarbij om de 2,3 liter Ecoboost 4 cilinder.

FordEverestNieuw2

FordEverestNieuw3

Het volledig digitale instrumentarium toont de verschillende selecteerbare rij programma’s. Ford gebruikt voor het gamma de beproefde uitrustingsniveaus Sport, Titanium en Platinum. Afhankelijk van het model zijn er verwarmbare en geventileerde 10-voudig elektrisch verstelbare stoelen met geheugen beschikbaar voor de bestuurder en 8-voudige exemplaren voor de voorpassagier.

FordEverestNieuw10

Afhankelijk van het model is er ook zetelverwarming beschikbaar voor de tweede zitrij. De top varianten zijn uitgerust met een geïntegreerd draadloos laadstation, een nieuwe met leer beklede E-Shifter versnellingspook en een elektrische parkeerrem.

FordEverestNieuw4

De toegang tot de stoelen op de derde rij moet gemakkelijker zijn dan voorheen, dankzij het feit dat de stoelen op de tweede rij verder naar voren geschoven kunnen worden. Afhankelijk van het model zijn er ook USB aansluitingen op alle zitrijen. De tweede rij stoelen kan in 60:40 verhouding worden verschoven en de in 50:50 verhouding gedeelde derde rij van de 7-zitsc onfiguratie kan bij de top varianten met één druk op de knop worden neergeklapt.

FordEverestNieuw

Afhankelijk van het uitrustingsniveau is de Everest uitgerust met 8 inch of 12,4 inch digitale meters die de traditionele analoge exemplaren vervangen. De Everest beschikt ook over grote 10,1 inch of 12 inch portret touchscreens met hoge resolutie voor het multimediasysteem. De kersverse generatie van de Everest wordt standaard geleverd met het nieuwste SYNC 4 systeem met spraakbesturing.

FordEverestNieuw6

Het portretscherm is verbonden met een 360 gradencamera, waardoor parkeren in krappe vakken of bij het verkennen van bijzonder moeilijk terrein gemakkelijker wordt. Bovendien kunnen klanten het nieuwe buitenverlichtingssysteem van Everest bedienen via het touchscreen of de Ford Pass-app. De nieuwe assistentiesystemen omvatten ook een automatische parkeerassistent.

FordEverestNieuw5

Afhankelijk van de motorvariant worden er 2 verschillende vierwielaandrijvingssystemen gebruikt. De basis is de bekende inschakelbare vierwielaandrijving met een starre verbinding tussen de voor- en achteras, die alleen geschikt is voor offroad gebruik. Tegen meerprijs is er een automatische vierwielaandrijving (in de toekomst ook beschikbaar voor de Ranger), die bij slip automatisch de vooras in aandrijving betrekt en ook op de weg kan worden ingezet.

FordEverestNieuw11

Reageren is niet mogelijk.