e-TTron: Audi vindt de TT opnieuw uit

0

Audi stopt in 2023 met de verkoop van de TT. Althans, in zijn huidige vorm want hij maakt plaats voor een ‘emotionele’, elektrische opvolger.

Er is dus sprake van een herpositionering van de iconische TT sportwagen. De koerswending is van groot belang want zijn opvolger, een soort ‘mini e-tron GT’ zou symbool kunnen staan voor de richting die het bedrijf inslaat.

De iconische TT heeft meer dan 2 decennia lang goed ambassadeurswerk verricht voor Audi. Het model ontpopte zich tot tijdloze én klasseloze sportwagen. Dat er onderhuids nogal wat overeenkomsten waren met de tamelijk burgerlijke A3 deerde niemand. Zijn imago bleek even robuust als zijn bouwkwaliteit. Daar waar de Mercedes SLK al snel hét vervoermiddel werd voor ‘viagra mannen’, leek niemand behoefte te hebben om op de alom gerespecteerde TT een stempel te plakken.

Maar aan alles komt vroeg of laat een eind. De productie zal in 2023 worden stopgezet. Dan eindigt ook per definitie de verkoop van de huidige generatie. Hij zal worden vervangen door aanzienlijk groter model met 4 portieren. Dat klinkt niet spannend, maar een nieuwe designstijl moet er voor zorgen dat het een ‘emotioneel’ wordt dat je net als de eerste 3 generaties vooral het jouw hart koopt.

Het senior managementteam van Audi is meer dan 3 jaar verwikkeld geweest in verhitte discussies over de toekomst van de TT. In 2019 legde de toenmalige technische baas van het bedrijf, Hans-Joachim Rothenpieler, uit dat het merk verschillende batterijverpakkingen aan het onderzoeken was om te zien of het nog steeds een compacte, elektrische 2-deurs sportwagen kon aanbieden. Zijn opvolger, Oliver Hoffman, heeft nu echter bevestigd dat deze oplossing is uitgesloten en stelt dat Audi de overstap naar volledig emissievrije aandrijving zal gebruiken om de TT anders te gaan positioneren.

AudiTTvindtzichzelfopnieuwuit

Dit betekent dat er dus geen sprake is van een directe volger. Hoffman”We kunnen niet zomaar zeggen: ‘We doen de TT op een elektrische manier’. Eerlijk gezegd is het niet gemakkelijk om een ​​TT een batterijen set te geven. In plaats daarvan hebben wij ons afgevraagd: ‘Wat zou de juiste emotionele auto voor ons bij Audi zijn?’. Want wij willen blijven fascineren. Met de TT hebben we onze klanten verrast. Ze zeiden: ‘Wat is dit?’ Er was geen vraag naar een TT toen we hem lanceerden. En dat willen we weer doen: onze klanten verrassen”.

“We werken hard aan dit concept en ik ben erg blij om samen te werken met de CEO van Audi, Markus Duesmann. Wij pushen samen hard en hopelijk kunnen we daarmee verrassen”. Audi bronnen melden dus dat de indirecte opvolger van de TT een groter model zal zijn. Dit vanwege de afnemende verkoop van kleinere sportwagens, en achterportierloze voertuigen in het algemeen (een trend die verantwoordelijk is voor de ondergang van de TT zoals wij die nu kennen). Kortom, net als de eerste elektrische sportwagen van Porsche (de Taycan) 4 portieren heeft, zo zal dat ook bij de nieuwe TT het geval zijn.

Deze exclusieve computerafbeeldingen laten zien hoe Audi ontwerpers deze keuze, samen met styling elementen van conceptstudies voor nieuwe elektrische auto’s zoals de recente Grandsphere, gaat toepassen om een ‘​​mini e-Tron GT’ te creëren: een praktischer 4-deurs model dus, maar gehuld in een carrosserie met een agressievere daklijn dan die van de A3 Limousine en A4. Toch zal het een zorgvuldige positionering vergen om de nieuwe TT te onderscheiden van de aanstaande A4 e-Tron, die naar verwachting een slanker uiterlijk zal hebben om Audi een directe concurrent te geven van BMW’s i4.

Het tijdsbestek biedt Audi ook kansen en uitdagingen op het gebied van platformkeuze. De logische optie voor een auto van het huidige TT formaat zou dezelfde MEB architectuur zijn als die van de Volkswagen ID.3 / ID.4 / ID.5 en Audi’s eigen Q4 e-Tron. Maar het bedrijf kan ervoor kiezen om te wachten en zijn nieuwe interpretatie gaan baseren op de zogeheten SSP architectuur, een modulaire basis die elementen van MEB combineert met componenten van het PPE platform dat onder meer de Q6 e-Tron zal ondersteunen. Dit zou meer flexibiliteit bieden op het gebied van batterijverpakkingen.

De huidige TT van de derde en laatste generatie zal tegen het einde van de productie een langere levenscyclus hebben gehad, namelijk eentje van 9 jaar in plaats van de gebruikelijke 7 jaar. Maar net zoals bij bijvoorbeeld de A6 e-Tron is het ondenkbaar dat het naamplaatje volledig zal worden geschrapt, als gevolg van veranderingen in grootte, markttendensen en algemene technisch benadering. Dat zou namelijk een enorm kapitaalverlies betekenen. De naam ‘TT’ is namelijk goud waard. Ook in de vorm van e-TTron.

 

Reageren is niet mogelijk.