Hoge brandstofprijs: zoveel bespaar je door langzamer te rijden

0

De brandstofprijzen zijn zó hoog dat langzamer rijden meer loont dan ooit. Die conclusie valt te trekken uit een berekening van Martien Visser, lector Energietransitie Hanzehogeschool. “Wie 110 in plaats van 120 rijdt, bespaart 15 euro per uur”. De wetenschapper twittert dagelijks een ‘grafiek van de dag’. Gisteren was dat een grafiek over brandstofkosten en snelheid.

Eerst een waarschuwing: de berekening vergt wat denkkracht. Dit is ‘m:

BrandstofkostenReistijd

De groene lijn verwijst naar de benzinekosten per 100 km (links). De blauwe is de reistijd per 100 km in minuten (rechts). Onderin de snelheid.

Visser twitterde er deze tekst bij: “Wanneer u met uw benzine of dieselauto constant 110 km/u rijdt in plaats van 120 km/u, dan bespaart u brandstof, maar het kost extra reistijd. De netto besparing is dan 15 euro per uur extra reistijd”. Een voorbeeld: heen en terug tussen Almere en Utrecht is het 100 kilometer. ’s Nachts heb je de mogelijkheid om 130 te rijden en dat doe je ook. Maar wat als je 100 rijdt? Dan ben je zo’n 15 minuten langer onderweg. Na 4 dagen verlies je dus ongeveer 1 uur. Dit heeft Martien Visser nu vergeleken met het bedrag dat je bespaart op benzinekosten. Door 100 te rijden ben je in 4 dagen wel weliswaar een uur langer onderweg, maar je bespaart over die 4 dagen wel even mooi 15 euro. Je hebt dan dus 15 euro in een uur verdiend. Dat is ook nog eens duurzamer en goed voor de luchtkwaliteit.

In de grafiek van Visser lees je de bedragen die je bespaart door 10 kilometer per uur minder hard te rijden dan je normaal doet. Dus van 130 naar 120 bespaar je 22 euro. Wie 110 gaat rijden in plaats van 120, bespaart 15 euro. Nogmaals: het gaat dus over het bedrag dat je bespaart door een uur langer te reizen. “Ik heb het in mijn tweet naar een uurtarief vertaald omdat ik vermoed dat veel mensen hun uurloon wel ongeveer kennen”, legt Visser uit.

Belangrijk om te vermelden: het energieverbruik bij hogere snelheden neemt kwadratisch toe met de snelheid. Dat is ook in de grafiek te zien: hier zie je geen rechte lijn, maar een boog omhoog. 2 keer zo hard rijden over een bepaalde afstand, kost ongeveer 4 keer zoveel brandstof. Maarten Steinbuch, hoogleraar autotechniek aan de TU Eindhoven, verduidelijkt dit met een voorbeeld: “Als je 100 rijdt in plaats van 130 dan ga je 1,3 keer zo hard. Maar dat moet je in kwadraat nemen om te berekenen hoeveel meer energie dit kost. Dan kom je op 1,69. Je hebt dus 69 procent meer benzine nodig om 30 procent harder te kunnen”.

Hoe dat allemaal komt? Het draait om weerstand, leggen de 2 deskundigen uit. Met een auto heb je rolweerstand en luchtweerstand. De rolweerstand van de wielen is vrij constant, maar de luchtweerstand wordt steeds groter naarmate je harder gaat. Steinbuch: “En het wordt nog erger als het koud is, dan is de lucht dikker, zwaarder. Dus als je ’s nacht hard gaat rijden dan verbruik je nog meer brandstof”. De rolweerstand is weliswaar constant, maar ook hier valt te besparen, zeggen de wetenschappers zeggen. Met de juiste bandenspanning rij je niet alleen veiliger maar ook zuiniger.

Reageren is niet mogelijk.