Kan niet mislukken: Maserati Grecale

0

Grecale is de naam van de tweede SUV in de geschiedenis van de Italiaanse sportwagenfabrikant Maserati. Het jongere broertje van de Levante viert eindelijk zijn wereldpremière. Eigenlijk zou het debuut al afgelopen nazomer hebben plaatsgevonden, maar de halfgeleidercrisis gooide roet in het eten.

De SUV is ontwikkeld in het Maserati Innovation Lab in Modena en zal worden geproduceerd in de Cassino fabriek. De Grecale wordt verkrijgbaar met verschillende aandrijfsystemen, variërend van een verbrandingsmotor via een hybride oplossing tot de volledig elektrische versie, die over een jaar volgt. “Dit zal de Grecale ook de eerste volledig elektrische SUV in de geschiedenis van Maserati maken”, aldus het bedrijf. Ongeacht het type aandrijving zal het model veel nieuwe klanten gaan opleveren. Maserati boort met de Grecale immers een voor haar nieuw marktsegment aan waar Porsche al jarenlang uitstekend zaken doet met de Macan.

MaseratiGrecale2

Bij de start van de productie zijn er 3 versies beschikbaar: de GT wordt aangedreven door een viercilinder mild hybride motor van 300 pk, terwijl het Modena model dezelfde krachtbron in 330 pk configuratie heeft. Hun motorkoppel is identiek (450 Nm) en dat geldt ook voor de topsnelheid (240 km/u). Wel is er verschil in sprinttijd: de Grecale GT heeft 5,6 seconden nodig om de 100 km/u aan te kunnen tikken. De Modena uitvoering is 0,3 tel sneller. De topversie is de krachtige Trofeo. Hij is uitgerust met een 3,0 liter V6 benzinemotor van 530 pk / 620 Nm, gebaseerd op de Nettuno krachtbron van de MC20 supersportwagen. Cilinderuitschakeling moet helpen om het benzineverbruik binnen de perken te houden. Om het aanbod compleet te maken, volgt in 2023 de Grecale Folgore: een volledig elektrische versie met 400 volt laadtechniek. Het motorvermogen is nog onbekend, maar de Italiaanse fabrikant onthult dat de batterij een capaciteit heeft van 105 kWh. Het koppel wordt ook aangekondigd: 800 Nm. Liefhebbers van een hoog vermogen zullen echter vooral genieten van de Trofeo versie: met de 530 pk van deze top variant accelereert de SUV in 3,8 seconden naar 100 km/u. Zijn topsnelheid bedraagt een avontuurlijke 285 km/u. Het hightech karakter van de diverse componenten worden extra benadrukt door het gebruik van carbon.

MaseratiGrecale6

In GT uitvoering is de Grecale 4,85 meter lang en heeft hij een wielbasis van 2,90 meter. Hij is 1,67 meter hoog en 1,95 meter breed (zonder buitenspiegels). De Modena versie is 1 millimeter langer, 3 millimeter platter en 3 centimeter breder. Deze breedte (1,98 meter) is ook terug te vinden in de Trofeo versie, die 4,86 ​​meter lang en 1,66 meter hoog is. De Grecale is gebaseerd op een platform dat is afgeleid van de Giorgio basis van de Alfa Romeo Stelvio en Giulia.

MaseratiGrecale8

De SUV biedt, net als de Levante, Latijnse rondingen en een sportieve uitstraling, aangevuld met 19 tot 21 inch velgen. We kunnen de handtekening van Maserati gemakkelijk herkennen, met een grille met verticale lamellen op de onderkant van het schild en optiek dichtbij de MC20… of een Ford Puma! De motorkap ribben komen samen in de richting van het Trident logo, dat in het midden van de grille is geplaatst. In profiel zien we nieuwe deurgrepen die bijna verborgen zijn, en 3 kleine kieuwen op de vleugel met daarboven de naam van de versie. Het verlaagde dak loopt uit in een zeer schuin aflopende achterruit, bijna als een coupé.

MaseratiGrecale7

De Grecale is voorzien van het nieuwe merklogo dat elk model van Maserati kenmerkt sinds de lancering van de MC20. De voorkant is voorzien van een lage, imposante grille. Het zijaanzicht wordt gekenmerkt door een zeer vloeiend koetswerk met gewelfde vormen. Aan de achterzijde zijn de boemerang achterlichten met led techniek, geïnspireerd door de 3200 GT die tussen 1998 en 2001 werd geproduceerd. Ze passen in de trapeziumvormige lijn, die nog opvallender wordt door het coupéachtige silhouet en kenmerkende lijnen van een sportwagen. De Grecale ligt plezierig op het netvlies, doet optisch eigenlijk niks mis, maar echt onderscheidend kan je het design niet noemen. Want is de kans niet groot om hem te verwarren met bijvoorbeeld de Jaguar E-Pace?

MaseratiGrecale3

Kenmerken van het interieur zijn onder meer de traditionele Maserati klok. Voor het eerst verandert een model van het Italiaanse merk in een digitale conciërge dankzij spraakbesturing. Het gehele bedieningsconcept is gebaseerd op touchscreens. Het bevat meerdere schermen: een 12,3 inch centraal scherm (het grootste dat ooit in een Maserati is gezien), een 8,8 inch display voor de extra bedieningselementen (zoals airconditioning of stoelverwarming) en een derde exemplaar voor de passagiers op de achterbank (om de temperatuur aan te kunnen passen). De P-, R-, N- en D- knoppen worden gebruikt om de 8-traps ZF automaat (standaard op alle uitvoeringen) te bedienen. Bovenaan het dashboard gaat de klok ook digitaal met een display op een kleine ronde plaat. Deze klok wordt ook gebruikt om het intelligente spraakcommando, een kompas of G-kracht meting weer te geven. De materialen zijn met zorg gekozen: zwart of gekleurd leer, alcantara, gekleurde stiksels en hout of koolstofvezel inzetstukken.

GrecaleMissionfromMars

Maserati combineert de presentatie van de Grecale met de lancering van een individualiseringsprogramma met de naam ‘Fuoriserie’. Dat is bedoeld om de klant een ​​breed scala aan ontwerp- en kleuropties te bieden. Daarbij is ruimte om specifieke wensen mee te nemen bij de afwerking van de Grecale. Dit geeft de klant de kans om trendsetter te worden en hun persoonlijke creativiteit te uiten. Als voorbeeld heeft Maserati zelf de ‘Grecale Mission from Mars’ ontwikkeld: die beschikt over een speciale metallic lak afwerking, die zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant wordt gebruikt. Het zou minerale stof en metaalerosie na moeten bootsen. Maserati heeft deze meerlaagse kleur “Galactic Orange” gedoopt. De tint doet volgens Maserati denken aan gesmolten metaal op een intens oranjerode hars die bevroren lijkt. Om het exterieur compleet te maken, is de Grecale Mission from Mars voorzien van speciale Vortex wielen. Ze vertegenwoordigen niet louter een aanpassing van de velg vanuit een kleuroogpunt, maar zijn een echte hervertelling van de mechanische verwerking van het materiaal. Het design doet denken aan luchtverplaatsing bij het rijden met hoge snelheid. Het ruwe oppervlak wordt beschermd door een transparante toplaag in zwart. De banden zijn grijs en gemaakt van een speciale compound gewijd aan de planeet Mars. De emblemen zijn ook specifiek. De drietand op de C stijl, in grotere proporties dan normaal, versmelt met de carrosserie, waardoor het een 2D-aspect krijgt. Alle drietand logo’s zijn herwerkt met een effect dat zowel het ritme van golven vanuit de ruimte symboliseert als het gevoel van beweging op zeer hoge snelheid oproept. Het spiegeleffect lijkt op een zonnen lens ingebed in het donkeroranje koetswerk.

GrecaleMissionfromMars2

Het interieur van de ‘one-of-a-kind Grecale’ oogt ook een beetje buitenaards: de stoelen vormen een combinatie van een ontwerp geïnspireerd op de elektrische stromen op Mars, de ruimtepakken van de astronauten en de laatste modetrends. De cabine is voorzien van transversale laserstructuren met een contrasterende meerkleurige gelaste achterkant, emblemen, siliconen coatings en reliëf op het leer, waarbij gebruik is gemaakt van automaterialen zoals alcantara en leer. De Grecale Mission from Mars regelt veel zaken via het 12,3 inch scherm; het grootste dat ooit in een Maserati is gezien. Deze “verbinding met de ruimte” is niet de enige functie die handig is tijdens het reizen: intergalactische automobilisten zullen een speciale sterrenkaart op het plafond vinden, waar een projectie van de belangrijkste sterrenbeelden te zien is. Met de Grecale Mission from Mars wil Maserati de toekomst projecteren. De gedurfde reis door de ruimte begint op Mars en landt in Milaan, waar de speciale eenmalige editie zal worden onthuld tijdens een exclusief avondevenement.

MaseratiGrecale

De Grecale kan nu al besteld worden. De levering start komende zomer. De splinternieuwe SUV heeft een vanafprijs van 100.694 euro. Dat is het bedrag dat je aan Maserati betaalt voor de GT uitvoering. De Grecale Modena mag weg voor 111.790 euro. Maserati vraagt 166.087 voor de voorlopig absolute topversie van het gamma, de Trofeo uitvoering. Maserati komt ook met een speciale introductie variant van de Grecale. Die luistert naar de naam PrimaSerie Launch Edition en kenmerkt zich door fraai leer met speciale PrimaSerie stiksels. Deze debuutuitvoering  komt beschikbaar voor de Grecale GT en voor de Grecale Trofeo. Wat de laatste moet kosten, is nog niet bekend. Wel is duidelijk dat de Grecale GT PrimaSerie een prijs heeft van 121.248 euro.

Maserati BMW Land Rover
Grecale X4 Range Rover Velar
GT M40i P250 S
100.694 euro 103.747 euro 101.975 euro
Maserati Jaguar
Porsche
Grecale F-Pace Macan
Modena P400 S
T
111.790 euro 115.384 euro 111.800 euro
Maserati Maserati Mercedes-AMG
Grecale Levante GLC
Trofeo Modena 63 4Matic+
166.087 euro 166.679 euro 166.249 euro

De Italiaanse SUV zak vooral zieltjes proberen te winnen bij de wereldwijde succesnummers van de Duitse Drie, variërend van de Audi Q5 en Q5 Sportback via de BMW X3 en X4 tot de Mercedes GLC en GLC Coupé. Bij deze rivalen kan de consument evenwel ook terecht voor een stekker hybride versie; een optie die Maserati niet biedt. Maar voor de Grecale wordt de voornaamste concurrent waarschijnlijk de Porsche Macan, want de Grecale moet uitgroeien tot dé bestseller van het Maserati gamma.

MaseratiGrecale5

 

 

Reageren is niet mogelijk.