Voor snelle beslissers: test Skoda Enyaq Coupé RS iV

0

De nieuwe Enyaq Coupé iV biedt iets meer actieradius zonder noemenswaardig aan praktische bruikbaarheid in te leveren. Althans, dat zegt Skoda. De claim heb ik kunnen controleren tijdens een eerste kennismaking met de knalgroene Tsjech.

Met de Enyaq Coupé verdedigen de Tsjechen zich tegen het hardnekkige vermoeden consequent rationeel te zijn en amper meer modellen met ‘emotie’ te bieden. Dat dit beeld ontstaan is, is begrijpelijk want de RS versies van de Octavia en Kodiaq zijn het slachtoffer geworden van de strenge CO2 regelgeving van de Europese Unie. Maar nu is er een alternatief: een soortgelijke uitvoering van de elektrische Enyaq Coupé iV. De RS versie gaat als eerste in de verkoop, terwijl de tammere versies pas vanaf juni besteld kunnen worden.

SkodaEnyaqCoupeRSiVtest4

Dit betekent dat het sportieve topmodel vooralsnog het rijk alleen heeft in het gamma van de Enyaq Coupé iV. Voor hem is ook deze opzichtige carrosseriekleur Mamba groen weggelegd. Die moet voor reuring gaan zorgen op de bedrijfsparkeerplaatsen waar de meeste leasebakken de ‘saaie’ kleur zilver, grijs of zwart hebben. Met 410 euro is Mamba Green niet echt duur, maar de RS behandeling (299 pk en vierwielaandrijving) drijft de prijs op richting de 60 mille: er moet voor de hier geteste Enyaq Coupé iV minimaal 58.990 euro worden betaald. 

SkodaEnyaqCoupeRSiVtest5

Vergeleken met de gewone Enyaq iV, die later in het jaar ook een RS versie krijgt, zal de coupétoeslag rond de 4.000 euro komen te liggen. Dat is een relatief fors bedrag (Audi rekent bij de Q4 e-Tron veel minder voor een Sportback behandeling), maar de Tsjech is standaard voorzien van een glazen dak. Maar dat zal pas in juni zeker zijn. Een blik op de voor de hand liggende concurrenten, ook die uit de eigen groep, bevestigt: Skoda wil echt geen spotprijzen meer rekenen. Gelukkig heeft deze SUV-coupé, zo is de eerste indruk na een kennismaking rit, genoeg andere kwaliteiten.

SkodaEnyaqCoupeRSiVtest3

Zelfs kritische geesten zullen tijdens een proefrit waarschijnlijk niets vinden dat aanleiding zou kunnen zijn om de Enyaq Coupé iV van hun shortlist te halen. Er zijn comfortabele stoelen, waarvan sommige zijn gemaakt van gerecyclede materialen, en er is veel ruimte.

SkodaEnyaqCoupeRSiVtest2

Achterin stoten de 1,90 meter lange ‘reuzen’ hun hoofd lichtjes tegen het standaard glazen dak, maar om andere auto’s hebben zij een soortgelijk probleem. Voorin kan de stoelhoogte zo ver worden verlaagd dat je het gevoel hebt een halve verdieping lager te zitten dan bij de meeste concurrenten van het SUV-coupé type.

SkodaEnyaqCoupeRSiVtest6

Er is een nieuw assistentie systeem voor rijstrookaanwijzingen op smalle landwegen zonder zijmarkeringen, de Skoda kan autonoom wisselen van rijstrook bij het inhalen en daarnaast zichzelf ook automatisch parkeren. Hiertoe wordt hij geleverd inclusief een geheugenfunctie voor de meest populaire parkeerplaatsen. Het multimediasysteem start snel op, reageert zonder vertraging op aangeraakte commando’s en degenen die het gevoel hebben dat zij door de ID makers uit Wolfsburg niet meer serieus genomen worden, zullen blij met een paar mechanische knoppen.

SkodaEnyaqCoupeRSiVtest10

Had ik al gezegd dat de RS versie met zijn adaptieve onderstel oneffenheden in verwaarloosde wegen keurig gladstrijkt, zelfs als optionele 21 inch wielen in de wielkasten zijn geconfigureerd? Tijdens een kennismaking met een preproductie prototype eind vorig jaar was het comfortniveau niet om over naar huis te schrijven, maar Skoda lijkt dat dus ten goede te hebben veranderd. Aan de andere kant zou het onderstel beter geïsoleerd mogen zijn, want nu zijn rol geluiden nadrukkelijk aanwezig. Maar ja, dat is natuurlijk ook de prijs die je betaald voor forse 21 inch wielen.

SkodaEnyaqCoupeRSiVtest8

Duidelijk beter dan bij het prototype is de uiteindelijk afstelling van de besturing: de installatie geeft nu goede feedback, maar maakt van de de Enyaq iV, die meer dan 2 ton weegt, niet bepaald direct een temperamentvolle rock ‘n’ roller die bochten met op bochten reageert met wellustig wiebelende heupen. Dus de minder hectische samba zoals in het carnaval van Rio zit hem eerder in het bloed. En voor de echt hectische (of geile, hete) momenten is er de sportmodus, waarbij het ESP aan de bestuurder meer ruimte voor vertier biedt.

SkodaEnyaqCoupeRSiVtest9

Met 299 pk is de RS natuurlijk indrukwekkend en rijdt hij dankzij de vierwielaandrijving zonder een set wielen te laten slippen. Maar een vierwielaangedreven Enyaq 80x iV met 265 pk die ter vergelijking werd aangeboden, leek nauwelijks minder goed gemotoriseerd: Skoda meldt 0,5 seconden extra voor de sprint van de Tsjech naar 100 km/u. Ook qua topsnelheid loopt de RS versie voorop: alleen hij mag met 180 km/u rijden, de andere varianten, die met het Sportline pakket in dynamisch opzicht kunnen worden opgeknapt, zijn begrensd op 160 km/u. Maar is dat reden om de ’80’ modellen te laten staan? Net als de RS laden die met maximaal 135 kW op de snellader.

SkodaEnyaqCoupeRSiVtest7

 

 

80%
80%
Awesome

Conclusie

Wie in een mooie auto wil rijden, moet financiële pijn lijden. Welteverstaan in de vorm van circa 4.000 euro. Maar dat vindt Autointernationaal eigenlijk geen enkel probleem. Je krijgt voor die extra investering een veel vlotter gelijnd voertuig zonder de traditionele nadelen van een coupé. De RS behandeling heeft op het eerste gezicht slechts een beperkte meerwaarde ten opzichte van de eerder genoemde 80x iV uitvoering met Sportline pakket. Tot je de prijslijst er bij pakt. Dan zie je dat die Enyaq (met normale carrosserie) al 56.850 euro kost. Anders gezegd: de hier geteste Coupé RS variant is slechts 2.140 euro duurder. Altijd doen dus. En wees er snel bij, want het kan niet anders dan dat Skoda medio juni met een prijsverhoging voor de RS uitvoering gaat komen om de 80x iV versie verkoopbaar te houden. 

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (16)
    4.2

Reageren is niet mogelijk.