Audi behaalde vorig jaar een bedrijfswinst van 5,55 miljard euro. Dat is meer dan 2 keer zoveel als in coronajaar 2020. In 2019 kwam de winst uit op 4,5 miljard euro, dus ook dat bedrag werd overtroffen.
Dit blijkt uit het jaarverslag van het moederbedrijf, de Volkswagen Groep. De omzet van Audi steeg met afgerond 6 procent tot 53,1 miljard euro. De Volkswagen dochter leverde vorig jaar wereldwijd 1,7 miljoen auto’s af, hetgeen 0,7 procent minder is dan in 2020. In 2019 werden er nog 1,8 miljoen auto’s afgeleverd.
Autofabrikanten profiteren momenteel van stijgende prijzen voor nieuwe en gebruikte auto’s omdat de grote vraag samengaat met een beperkt aanbod. Bijna alle producenten hebben in 2021 recordwinsten geboekt. Om de inkomsten verder op te voeren, onderzoekt Audi momenteel de mogelijkheid om een pick-up aan haar leveringsgamma toe te voegen. Dat het pick-up avontuur dat Mercedes-Benz met de X-klasse beleefde niet bepaald succesvol was, schrikt deze concurrent dus blijkbaar niet af.
Topman Markus Duesmann werd tijdens de jaarlijkse persconferentie naar aanleiding van het jaarverslag gevraagd of Audi ooit met een pick-up zou komen. De CEO antwoordde dat hij dat niet kan beloven, maar hij zei dat men op het hoofdkantoor in Ingolstadt die mogelijkheid wel aan het onderzoeken is. De CEO hintte zelfs naar de mogelijke komst van een conceptstudie waarmee Audi wil peilen of het beoogde design van de pick-up in de smaak valt bij het publiek.
Mocht Audi met een pick-up komen, dan zal de onderhuidse techniek waarschijnlijk niet in eigen huis worden ontwikkeld. Ook gebruik van de nieuwe Amarok van moederbedrijf Volkswagen als donor ligt niet voor de hand. Dat model krijgt namelijk de Ford Ranger als basis en dat betekent verbrandingsmotoren. Audi heeft belooft om na 2026 uitsluitend nog elektrische modellen op de markt te brengen. Een emissievrije pick-up ligt meer voor de hand. En dat zo’n auto best ‘premium’ kan zijn, bewijst de Tesla Cybertruck …
