In detail: de vernieuwde BMW X7

0

BMW heeft haar grootste SUV een facelift gegeven. Maar of de X7 daar aantrekkelijker van is geworden, is voer voor discussie. De neuspartij van de nieuwe X7 lijkt namelijk een gefragmenteerde verlichting te hebben gekregen in plaats van één strakke unit.

Deze nieuwe look zullen wij later deze maand ook zien bij de nieuwe 7-serie. Verder krijgt de X7 een gemoderniseerd dashboard met grotere displays. BMW denkt dus dat ‘bigger’ (de grille en de boordplank schermen) ook ‘better’ is. En vanuit Amerikaans perspectief is dat misschien ook wel zo. Dat is geen onbelangrijke constatering want de in 2018 gelanceerde X7 is primair voor de Verenigde Staten ontwikkeld.

Fabian Kirchbauer Photography

Daar wordt de SUV ook gebouwd. Net zoals zijn directe concurrent, de Mercedes GLS. Die maakt tot nu toe meer indruk en kreeg ook betere reviews van de pers. BMW hoopt met de vernieuwde X7 beter in de smaak te vallen bij de Amerikaanse klant. De autofabrikant denkt met de facelift ook te scoren in China. Daar hoeft een SUV niet perse zo groot te zijn, maar voor een enorme nieren grille (die tegen meerprijs verlicht kan worden) kan je de autoconsument aldaar ’s nachts wakker maken.

BMWx7facelift3

De koplampen ogen nu, ondanks de verdeling over 2 verdiepingen (de bovenste ‘wenkbrauwen’ zijn voorzien van Matrix led techniek en dienen voor de dag verlichting en als richtingaanwijzers), ineens bescheiden en vormen zo een rustpunt en een herinnering aan een tijdperk waarin BMW uiterlijk vertoon minder belangrijk vond. De Duitsers zullen niet alleen de nieuwe 7-serie (inclusief de elektrische i7 versie) voorzien van dit nieuwe familiegezicht, maar ook de XM. Dat SUV zal volgend jaar de rol van vlaggenschip bij BMW overnemen.

Fabian Kirchbauer Photography

De ruim 5,15 meter lange X7 heeft in het kader van de facelift een andere voorbumper gekregen met daarin onder meer zilverkleurige designelementen. De wijzigingen aan de achterkant zijn minder ingrijpend. BMW beperkt zich hier tot het aanpassen van de lichtunits. Die kregen namelijk een nieuwe ‘3D’ signatuur met een van opzij bezien een opvallend patroon.

BMWx7facelift2

Het aangepaste, minimalistische interieur (met standaard 7 zitplaatsen) vergt minder gewenning, want daarvan hebben wij al een voorproefje gekregen bij de iX. Voortaan dient men vrijwel alle functies te bedienen via het zogeheten ‘Curved Display’. Dat combineert het 12,3 inch groot scherm achter het stuur met een touchscreen van 14,9 inch. Optisch is er sprake van één doorlopend, versmolten paneel.

BMWx7facelift6

Het bijbehorende infotainment systeem (BMW Operating System 8 genaamd) draait op de achtste generatie van de iDrive interface van BMW. De installatie kan men als vanouds kan bedienen via aanraking, spraak of gebaren. Gelukkig is als alternatief de ouderwetse, maar probleemloze draaiknop in de middenconsole ook nog aanwezig. De 2 schermen hebben geen overkapping en zweven visueel iets boven het dashboard. Verder zien we sfeerverlichting voor de bijrijder en een nieuwe keuzeknop voor de automaat op de midden tunnel.

BMWx7facelift

In het motorengamma van de X7 keren de xDrive40i (benzine) en de xDrive40d (diesel) terug. Zoals de typeaanduiding al aangeeft, hebben zij allebei vierwielaandrijving. Identiek is ook de 8-traps Steptronic Sport automaat met schakel flippers achter het stuur. Beide motorversies mogen dan dezelfde naam als voorheen dragen, hun 6 cilinder blokken werden flink onder handen genomen. De 3,0 liter units zijn voortaan voorzien van 48 Volt mild hybride hulp. De bijbehorende elektromotor annex starter/generator gooit 12 pk en 200 Nm in de strijd. Hierdoor stijgt het systeemvermogen van de xDrive40i naar 380 pk (met 520 Nm aan koppel; voor de facelift waren de specificaties 333 pk en 450 Nm), terwijl de xDrive40d voortaan goed is voor 352 pk en 720 Nm. De X7 xDrive40i lanceert zich in 5,8 seconden naar de 100 km/h.

BMWx7facelift7

Hoger in het motorengamma maakt de M50i plaats voor de M60i. Die heeft ook mild hybride techniek gekregen waardoor zowel vermogen als koppel toenamen. Want naast de 530 pk en 750 Nm van de 4,4 liter V8 motor is er assistentie in de vorm van 12 pk en 20 Nm, afkomstig van de 48 volt elektromotor annex starter/generator. Als M60i sprint de X7 in 4,7 seconden naar de 100 km/h. Hij beschikt daarnaast over actieve rol stabilisatie, een M sport differentieel en 21 inch velgen. Optioneel zijn exemplaren tot liefst 23 inch leverbaar; volgens BMW de grootste wielen uit de geschiedenis van het automerk. Vanbuiten is de M60i van zijn milder gemotoriseerde broers te onderscheiden dankzij M decoratie elementen en de standaard verlichte grille.

BMWx7facelift9

Op veiligheidsgebied werd de X7 door BMW voorzien van een handjevol nieuwe systemen, waaronder Parking Assistant, Trailer Assistant, Reversing Assistant. De productie van de vernieuwde editie start in augustus. Dit betekent dat de SUV nog voor de jaarwisseling bij de BMW dealers in de showroom arriveert.

 

 

Reageren is niet mogelijk.