Kocht Ford met Rivian een kat in de zak?

0

Ford heeft in het eerste kwartaal een nettoverlies van 3,1 miljard dollar (2,9 miljard euro) geleden.

De autofabrikant schreef 5,4 miljard dollar af op haar belang in debutant Rivian dat zichzelf veel negatieve publiciteit bezorgde nadat het bekend maakte de prijzen van haar elektrische pick-ups te verhogen, ook die van de exemplaren die al besteld waren en waarvoor er een ondertekend koopcontract was.

FordRivianB2

Vorig jaar maakte Ford in dezelfde periode nog een boekwinst van 8 miljard dollar op haar aandelen Rivian (dat wordt genoemd als potentiële nieuwe opdrachtgever van VDL Nedcar en dat in Waalwijk haar Europese distributiecentrum gaat bouwen). De waardestijging verdampte echter volledig en sloeg om in een verlies van 5,4 miljard dollar. De koers van Rivian, is sinds een hoogtepunt van 172 dollar in november 2021 gekelderd naar 30 dollar. Dat de producent van elektrische pick-ups uit de gratie is op Wallstreet, komt ook door sterk tegenvallende productiecijfers en naar beneden bijgestelde verwachtingen voor de rest van dit jaar. Rivian mikt nu voor heel 2022 op een output van hooguit 25.000 voertuigen; de helft minder dan waarmee in eerdere prognoses werd geschermd.

Amazon investeerde in 2019 meer dan 1,3 miljard dollar in Rivian en bestelde 100.000 elektrische bestelbusjes voor haar bezorgactiviteiten. Dat belang was door voortdurende koersstijgingen van het aandeel aanzienlijk meer waard geworden, maar nu het tij is gekeerd, moet de webwinkel haar aandelenpakket met 7,6 miljard dollar afwaarderen. Dat leidde ook tot het eerste kwartaalverlies in vele jaren voor het meest waardevolle bedrijf ter wereld. Ford, dat in 2019 met een half miljard dollar voor de neus van General Motors instapte in Rivian, moest op haar beurt 5,4 miljard dollar afboeken.

De omzet van Ford kwam in het eerste kwartaal uit op 34,5 miljard dollar, hetgeen 6 procent minder was dan in de periode januari t/m maart 2021. Ford noemt als oorzaak voor de daling problemen in de toeleveringsketen. De Europese divisie van Ford schreef wel zwarte cijfers. De winst kwam uit op 207 miljoen dollar, tegen een verlies van 134 miljoen in het eerste kwartaal vorig jaar. Op groepsniveau kwam de winst (zonder de forse eenmalige afschrijving op het belang in Rivian) uit 2,3 miljard dollar, hetgeen 30 procent minder was dan in dezelfde periode van 2021. De autofabrikant verwacht dit jaar ondanks alle disrupties in de onderdelenleveringen uit te komen op een winst van 11,5 tot 12,5 miljard dollar. Dat is wel op voorwaarde dat de mondiale productieproblemen in de loop van het jaar niet groter worden.

 

Reageren is niet mogelijk.