Seat en Cupra schakelen een versnelling terug

0

Eb en vloed. Die 2 omschrijvingen zijn ook op Seat en Cupra van toepassing. Er is enige tijd sprake geweest van een overvloedige introductie van nieuwe modellen bij beide Spaanse automerken, maar langzaam maar zeker zal de media-aandacht nu gaan wegebben. Want na het offensief volgt nu een adempauze: Seat en Cupra zullen pas in 2024 weer nieuwe modellen presenteren.

Met name voor wat betreft het relatief kort geleden verzelfstandigde Cupra is dat opmerkelijk. In de eerste 4 jaar sinds de oprichting heeft het jonge merk een prestatie geleverd die alle verwachtingen overtrof, zowel in de branche als intern. Cupra verkoopt nu meer voertuigen in Duitsland, Seat’s grootste afzetmarkt in Europa, dan Seat zelf. Bestseller is niet langer de tal van uitvoeringen leverbare Leon, maar de Formentor. Die stekker hybride cross-over was afgelopen maand bij onze oosterburen de op 2 na best verkochte auto. Je zou denken dat je dergelijk succes koestert en doorgaat op de ingeslagen weg. Of zelfs wat gas bij geeft. Maar in plaats hier zal er voor wat betreft de introductie van nieuwe modellen bij Seat teruggeschakeld gaan worden.

Ook Seat staat dit lot te wachten. Dit merk van de Volkswagen Groep lijkt niet mee te mogen doen met de transitie naar elektromobiliteit. De op basis van de MEB architectuur ontwikkelde El-Born, die in 2019 in ‘studievorm werd gepresenteerd’ kreeg van de hoofddirectie van de Volkswagen Groep niet het groene licht. In plaats hiervan werd besloten om het ontwerp aan Cupra. Die introduceerde eind vorig jaar de Born, de sportieve tegenhanger van de Volkswagen ID.3.

Maar in tegenstelling tot sommige veronderstellingen en geruchten: Volgens Bernhard Bauer, algemeen directeur van Seat Duitsland, gaat het succes van Cupra niet ten koste van Seat. “We zijn een bedrijf met 2 merken. “Als het met Cupra goed gaat, doet Seat het ook goed”, zegt Bauer en voegt er aan toe: “Seat is de basis voor Cupra.” Hij bedoelt hiermee dat de Ateca zowel als Seat en Cupra een succes is. De uit 2016 stammende SUV krijgt dan ook zeker een opvolger. Die staat op de agenda voor 2024.

Niemand in het bedrijf betreurt het feit dat er geen facelifts of volledig nieuwe modellen van Seat komen, in ieder geval niet dit jaar en volgend jaar. De dealers hebben hun handen vol aan het verwerken van de enorme berg orders. Alleen al voor Duitsland ligt dat in het hoge vijfcijferige bereik. Zelfs voor de Alhambra registreert Seat nog steeds een goede vraag, hoewel het MPV segment over het algemeen sterk krimpt. De productie van de Alhambra wordt daarom onlangs verlengd tot eind 2023. Tot nu toe is er nog geen beslissing genomen of een variant van de ID.Buzz de Alhambra zal opvolgen. “Iedereen wil zo’n elektrisch voertuig in zijn portfolio hebben”, zegt Seat topman Bernhard Bauer.

De opvolger van de Ateca moet voor een SUV moet qua design een veel dynamischer uiterlijk krijgen en merkbaar naar de middenklasse toe groeien. Een primeur voor de modelreeks is een plug-in drive 0hebben. Technisch gezien is dit de laatste fase in de evolutie van de technologie van de Groep, die zich momenteel in de laatste ontwikkelingsfase bevindt bij Volkswagen. De doelstelling voor het elektrische WLTP bereik is 80 kilometer. Een volledig elektrische versie komt er niet omdat de Ateca II nog steeds gebaseerd zal zijn op het MQB platform.

In de wandelgangen valt te vernemen dat de Tarraco (foto) geen opvolger krijgt. Dit betekent dat de vergrootte Ateca straks het vlaggenschip van de reeds zal zijn. Fans van Spaanse auto’s die de Ateca te minnetjes vinden, zijn dan straks aangewezen op Cupra voor een exemplaar van de Formentor. Dat model levert in vergelijking met de Tarraco veel veel hogere winsten op.

Pas in 2025 zal het eerste volledig elektrische voertuig onder het merklabel Seat zijn debuut moeten maken. Tot die tijd zal Seat zijn 2 zijn huidige kleine modellen, de Ibiza en de de Arona, blijven verkopen. Ze zouden kunnen worden opgevolgd door een compacte EV. Deze zou net als de Cupra Urban Rebel (een conceptstudie), de Volkswagen ID.2 en de bijbehorende afgeleide van Skoda gebaseerd zijn op een afgeslankte (lees: goedkoper de vervaardigen) MEB architectuur die momenteel door Cupra wordt ontwikkeld onder de naam MEB-Entry.

Ok de productie van de kleine elektrische auto’s (de opvolger van de Arona en Ibiza) gaat naar Spanje. Voor dit doel wordt een productielijn opgezet in Martorell, de geboorteplaats van Seat. Dit alles suggereert dat het merk Seat wel degelijk een toekomst heeft, zij het niet meteen een volledig elektrische. Men wil immers ook markten kunnen bedienen die op het gebied van elektromobiliteit nog wat achterlopen, bijvoorbeeld Spanje.

Reageren is niet mogelijk.