Stijlvol stedelijk vervoer: Audi Urbansphere

0

Audi wil Chinese steden veroveren met een elektrische langeafstandsauto in shuttle formaat: de Audi Urbansphere.

Waar denk jij aan als het gaat om visies op stedelijke mobiliteit? Kleine, autonoom rijdende 1-zitters die overvolle steden ontlasten, superzuinig zijn en het motto “less is more” volgen? Misschien zelfs op 2 of 3 wielen? Ja, dat kan. Maar dat hoeft niet, zoals Audi laat zien met de Urbansphere: een conceptstudie die het bedrijf uit Ingolstadt presenteert op de Beijing Auto Show.

AudiUrbansphereConceptstudie9

De Urbansphere is bedoeld om het trio van de Sphere conceptstudies familie van Audi te vervolledigen en volgt de 2 eerdere showmodellen: de Skysphere, die in augustus 2021 werd gepresenteerd, en de Grandsphere, die in september 2021 voor het eerst werd getoond. Terwijl de Skysphere zich richtte op de sportieve aspecten van het merk en de Grandsphere het thema ‘reizen’ uitwerkte , is de Urbansphere (niet verwonderlijk) bedoeld om het stedelijk terrein te bestrijken. Al is dat niet echt af te leiden uit de technische gegevens, ondanks de achterasbesturing. Want met een lengte van 5,51 meter is de auto langer dan een Volkswagen T7 Multivan, die bijna 5 meter meet. Zelfs de verlengde versie van de Audi A8 is slechts 5,19 meter lang.

AudiUrbansphereConceptstudie10

Met een hoogte van 1,78 meter en deuren die in tegengestelde richting openen, is de conceptstudie 8 centimeter hoger dan het meest indrukwekkende productiemodel van Audi van dit moment, de 1,70 meter hoge Q8. En als het op breedte aankomt, overtreft de Urbansphere de A8, Q8 en T7 met 2,01 meter. Deze concerngenoten zijn respectievelijk 1,95 meter, bijna 2,00 meter en 1,94 meter breed (allemaal zonder buitenspiegels natuurlijk). De machtige 24 inch wielen van de Urbansphere doen de rest voor de uitstraling van deze conceptstudie.

AudiUrbansphereConceptstudie11

Audi ontwikkelde de Urbansphere van binnenuit. Maar waarom heeft een stadsauto een voetafdruk op het asfalt van meer dan 11 vierkante meter nodig en waar moet hij parkeren? Het antwoord op de eerste vraag is even banaal als boeiend en het antwoord op de tweede vraag is heel simpel: de auto is zo groot omdat hij het interieur ruimer maakt.

AudiUrbansphereConceptstudie12

De Urbansphere is niet ontwikkeld voor Europa, maar voor de behoeften van Chinese klanten, die, zoals bekend, zich niet door smalle oude stadsstraten verplaatsen, maar zich vastrijden in de files van overvolle megasteden. “We hebben de auto samen met onze Chinese klanten ontwikkeld”, legt Norbert Weber, Head of Interior Design bij Audi uit, “en wij vroegen specifiek wat klanten verstaan ​​als het om luxe gaat. Het antwoord was ruimte en een gevoel van ruimte”.

AudiUrbansphereConceptstudie14

Dit werd ook als een kans aangegrepen om de auto niet vanuit het exterieur naar het interieur te ontwerpen, zoals meestal het geval is, maar omgekeerd. Bij de Urbansphere kreeg als eerste de cabine vorm en daarna maakte Audi een buitenhuid er omheen. Om hem er niet zo omvangrijk uit te laten zien, moesten de ontwerpers hun toevlucht nemen tot een paar trucjes. De zogenaamde Quattro wangen, oftewel de uitgeklopte wielkasten, zijn veel minder herkenbaar dan op de A6 of de andere leden van de Sphere familie. De overhang is ook relatief kort; een aspect waar zowel Skysphere als Grandsphere absoluut niet gierig mee zijn.

AudiUrbansphereConceptstudie13

“Dit was de enige manier waarop we een wielbasis van 3,4 meter konden bereiken en tegelijkertijd zoveel ruimte in het interieur konden creëren”, legt Philipp Römers, Head of Exterior Design, uit. Om het lijvige, monolithische bestelwagen formaat te verhullen, werd een chromen sierlijst over de zijlijn gespannen, ongeveer 15 centimeter onder de glazen daklijn, waardoor het profiel van de 1,87 meter hoge Urbansphere wat lager en dynamischer oogt.

AudiUrbansphereConceptstudie4

De Urbansphere communiceert met de buitenwereld via led lichtvelden voor en achter. De voor- en achterzijde worden gekenmerkt door grote led oppervlakken. Aan de voorzijde zijn de verticale lijnen van het enorme enkelvoudige frame doorgevoerd met led strips geflankeerd door matrix lichttechniek. Het voertuig moet ze gebruiken om te communiceren met zijn omgeving. Iets soortgelijks is ook aan de achterkant te vinden.

AudiUrbansphereConceptstudie5

Deze functie is belangrijk omdat de Urbansphere, net als zijn 2 broers in de Sphere familie, is ontworpen als een autonoom rijdend voertuig (op Level 4) waarbij de bestuurder tijdens de meeste ritten geen rij taken op zich hoeft te nemen. Dit zou ook de kwestie van het vinden van een parkeerplaats oplossen. De zelfrijdende auto rijdt gewoon door en parkeert simpelweg niet.

AudiUrbansphereConceptstudie15

De middelste stoelen kunnen 60 graden achterover leunen. Met zijn 6 zitplaatsen en de geautomatiseerde rij functie zou de Urbansphere de perfecte voorwaarden hebben voor een efficiënt deelconcept in de stad. Er is bijna sprake van een autonome luxe shuttle voor de stedelijke upper class. Zo voelt het ongeveer als je plaatsneemt op de comfortabele stoelen in de mobiele lounge. Alles is zeer hoogwaardig, aaibaar en er is niet veel fantasie voor nodig om de juiste fijne wijnen en haute cuisine hapjes te bedenken. Als de Audi ontwerpers hun zin krijgen, dan richt de stadsauto zich op particuliere en zakelijke klanten die op de tweede rij zitten en meestal hun chauffeur en assistent bij zich hebben, en misschien ook hun gezin in het weekend. Er zijn 2 opklapbare stoelen achterin, 2 gewone zetels voorin, maar die genieten beduidend minder beenruimte dan de passagiers in het midden van Audi. Dat zijn tenslotte de personen die verwend moeten worden.

AudiUrbansphereConceptstudie16

Daar, op de tweede rij, is de uit de Grandsphere bekende water dispenser ondergebracht in een in hoogte verstelbare middenconsole, die bedoeld is om een ​​langer verblijf in de auto comfortabeler te maken. Bovendien hebben de inzittenden van de middelste rij toegang tot het bioscoopscherm, een enorm, transparant OLED display dat de volledige breedte van het voertuig beslaat en vanaf het dak verticaal kan worden ingeklapt. Er moeten films op worden vertoond, maar er kunnen ook videoconferenties op worden gehouden, eventueel ook in split screen modus. Als het scherm niet in gebruik is, kan het onder het glazen dak worden opgeklapt. Maar je kunt nog steeds niet ongehinderd door de voorruit kijken.

AudiUrbansphereConceptstudie17

In China wordt onder echte luxe kennelijk verstaan: kijken naar de rugleuning van het personeel, ook al is dat niet nodig omdat de auto zelfstandig rijdt. En je zou ook kunnen zeggen dat de brede hoofdsteunen van de verstelbare voorstoelen voor privacy zorgen. Ook dan hoeven de passagiers op de tweede zitrij het niet geheel zonder scherm te doen: in de voorstoelen zijn in de rugleuningen iets kleinere displays geïntegreerd, waarmee de passagiers apart kunnen werken.

AudiUrbansphereConceptstudie18

Om het echt comfortabel te maken, kunnen de stoelen tot 60 graden worden gekanteld en kan een beensteun worden verlengd. Samen met het pluizige tapijt, het chique interieur en het gevoel van ruimte van een presidentiële suite, zal de tijd zeker voorbij vliegen, zelfs als de Urbansphere in de file staat. En alsof de gezellige sfeer niet genoeg is: in de zogenaamde relax- en entertainmentmodus moeten de reizen ook aangenamer worden gemaakt door meditatie apps. Voor meer privacy is er ook de mogelijkheid om een ​​hoes vanaf de hoofdsteun te verlengen, die de inzittenden isoleert van de andere passagiers en de privégeluidszone in de hoofdsteunen nog beter laat benutten.

AudiUrbansphereConceptstudie6

Omdat de bestuurder de bedieningstoetsen van de MMI touchless response in deze liggende positie nauwelijks kan bereiken, kunnen deze ook worden bediend met gebaren ondersteund door een eye tracking systeem. Vervolgens zal er worden gereageerd op de commando’s met vrolijk kronkelende graphics.

AudiUrbansphereConceptstudie7

De MMI touchless response controller is ook beschikbaar voor de passagiers op de eerste rij; in plaats van een groot bioscoopscherm of andere displays, wordt het infotainment daar gepresenteerd via een projector die het elegante haagbeuk fineer verlicht, vergelijkbaar met de Grandsphere.

AudiUrbansphereConceptstudie2

Net als in de vorige conceptstudie kunnen de pedalen en het stuur ook bij de Urbansphere worden uitgeschoven en weggeklapt zodat zij bij autonoom rijden nauwelijks zichtbaar zijn.

AudiUrbansphereConceptstudie

De Urbansphere is gebaseerd op het PPE platform met een 120 kWh batterij en 800 volt technologie. Het feit dat de Urbansphere als geautomatiseerde stadsauto niet geheel zonder deze elementen van de klassieke automobielconstructie kan, vormt de basis van het aandrijfconcept. De batterij moet een bereik tot 750 kilometer mogelijk maken. Dankzij 800 volt technologie, zoals in de Porsche Taycan en Audi e-Tron GT, is er een laadvermogen tot 270 kW en kan binnen 10 minuten voldoende stroom voor een afstand van 300 km worden geladen. In 25 minuten tijd kan de ‘accuvulling’ van 5 naar 80 procent worden gebracht; in dit opzicht verschilt de Urbansphere niet van de Grandsphere.

AudiUrbansphereConceptstudie20

Ook nogal ongebruikelijk voor een stadsauto is dat Audi voor de Urbansphere vertrouwt op vierwielaandrijving. De wielen worden aangedreven door een elektromotor op elk van de voor- en achterassen, waarbij de vooras waarschijnlijk een asynchrone machine gebruikt om wrijving te verminderen. Die kan worden uitgeschakeld tijdens het uitrollen. Samen hebben de 2 elektromotoren een vermogen van 408 pk en een systeemkoppel van 690 Nm.

AudiUrbansphereConceptstudie19

In combinatie met de luchtvering klinkt het allemaal meer als een camper voor lange afstanden die ook door de bestuurder te rijden zou moeten zijn in gebieden die niet aan Level 4 voldoen. In tegenstelling tot de 2 voorgangers van de Sphere familie is de Urbansphere daarom veel meer bereid om compromissen te sluiten en is hij niet zo extreem als de sportieve Skysphere, die het zelfs zonder dak moet stellen.

AudiUrbansphereConceptstudie21

Reageren is niet mogelijk.