SUV met premium ambities: test Mazda CX-60 e-SkyActiv PHEV

0

Mazda is altijd een autofabrikant geweest die graag zijn eigen voren ploegt, maar zelfs volgens zijn eigen normen is het Japanse merk momenteel een beetje uit de pas met de rest van de industrie én de tijdsgeest. Rivalen gaan in een versneld tempo op de volledig elektrische toer, maar deze geheel nieuwe, grote SUV wordt aangedreven door een kersverse generatie verbrandingsmotoren. Daarvan zijn de ontwikkelingskosten niet snel terugverdiend, dus hoe moet dat straks als Europa en Californië overgaan tot een verkoopverbod voor auto’s die niet emissievrij zijn?

De CX-60 is echter een belangrijke auto voor Mazda, omdat hij de eerste juiste stap vertegenwoordigt op wat met in Hiroshima (waar het hoofdkantoor van het bedrijf staat) hoopt het pad te worden richting de status van een ​​bonafide premium autofabrikant te worden. Tegen het einde van het decennium hoopt het concern dat het zal verschijnen op de shortlist van kopers die meer gewend zijn aan het rijden met de modellen van Audi, BMW, Mercedes en Volvo. Toch is er (gelukkig) wel degelijk sprake van een stap in de richting van elektrificatie, want de CX-60 is Mazda’s eerste plug-in hybride.

MazdaCX60test8

Het is een imposant voertuig, de CX-60; Met een lengte van 4.745 mm strekt het profiel zich bijna 20 cm verder uit dan dat van Mazda’s veel verkochte CX-5. Maar de daklijnen van de 2 auto’s zijn vrijwel identiek, waardoor de nieuwe aankomst minder hoog en rechtop oogt. De wielbasis is ook aanzienlijk langer, namelijk 2.870 mm; een cijfer dat ook ten noorden van dat van Audi’s Q5 en BMW’s X3 ligt.

MazdaCX60test5

De CX-60 is het eerste model van Mazda op een geheel nieuw platform dat in feite een modulaire, op de achterwielaandrijving gerichte opstelling heeft die plaats biedt aan een scala aan aandrijfopties, variërend van milde hybride tot puur elektrisch. Daarnaast is er sprake van longitudinaal geplaatste (verbranding)motoren en vierwielaandrijving. De carrosserie proporties van de CX-60 weerspiegelen deze keuze van de aandrijflijn, met een korte overhang vooraan, een lange motorkap en een zo ver mogelijk naar achteren geschoven cabine. De PHEV versie van de SUV leidt de eerste aanval, maar binnen de komende 12 maanden kunnen wij ook een 3,3 liter 6 cilinder in lijn diesel kunnen verwachten met mild hybride technologie en wat lijkt op een slim verbrandingssysteem, en vervolgens een 3.0 liter 6 cilinder benzinemotor met eveneens MHEV ondersteuning. Deze krachtbron kan ook rekenen op Mazda’s visitekaartje: variabele compressie.

MazdaCX60test3

Voor nu heeft de CX-60 echter een enkele aandrijflijnoptie: de plug-in hybride, samen met vierwielaandrijving en een 8-traps automatische versnellingsbak. Een 2,5 liter viercilinder benzinemotor, die als basisunit fungeert, wordt gecombineerd met een elektromotor om een ​​totaal vermogen van 323 pk en 500 Nm koppel te leveren. Dat is genoeg, zo beweert Mazda, voor een acceleratietijd van 5,8 seconden voor de 0-100 km/u sprint en een (begrensde) topsnelheid van 210 km/u. De efficiëntiecijfers zijn misschien belangrijker bij dit type voertuig, en die zien er goed uit voor een auto van dit formaat. De de lithium/ion batterij van 17,8 kWh kan de CX-60 ruim 60 kilometer (aan de definitieve cijfers wordt nog gewerkt) elektrisch rijden, en volgens de WLTP meetnorm is er sprake van een CO2-uitstoot van 33 gram/km.

MazdaCX60test6

De CX-60 is verkrijgbaar in 4 uitvoeringen: Prime-line, Exclusive-line en in de uitgesproken design uitvoeringen Takumi plus Homura. Alle versies beschikken over automatische airconditioning met 2 temperatuurzones, een centraal TFT kleuren touchscreen van 12,3 inch, DAB radio, Bluetooth, draadloze Apple CarPlay en Android Auto, een navigatie systeem en cruisecontrol. De Exclusive-Line, Takumi en Homura kunnen verder worden uitgerust met verschillende optiepakketten: Driver Assistance, Convenience & Sound, Panoramic en het Comfort pack. De Prime-line, verkrijgbaar vanaf 51.690 euro, is de meest robuuste uitvoering van de modelreeks. Het exterieur wordt gekenmerkt door een zwarte grille, led lampen, zwarte omlijstingen rond de ruiten en 18 inch grijze metallic lichtmetalen velgen. De Exclusive line, verkrijgbaar vanaf 53.190 euro, voegt daar een grille in pianozwart met honing graat patroon, omlijsting van de ruiten in pianozwart, 20 inch lichtmetalen velgen in zilvergrijs metallic, signatuurverlichting voor & achter, Smart Keyless Entry en Wiper De-Icer aan toe. Takumi wordt gekenmerkt door een exterieur met een specifiek vormgegeven voorbumper, een grille in pianozwart met honing graat patroon, een afwerking in hoogglans metallic van de voorste spatborden, de sierdelen aan de zijkant en de omlijsting van de ruiten, en 20-inch gepolijste lichtmetalen velgen in zwart metallic. De Takumi uitvoering is verkrijgbaar vanaf 57.190 euro. Homura wordt gekenmerkt door het sportieve karakter en heeft een uniforme carrosseriekleur die elegantie en kracht combineert met een deftige uitstraling. De CX-60 in Homura uitvoering is verkrijgbaar vanaf 55.690 euro.

MazdaCX60test9

Daarnaast zijn er een paar optiepakketten die alles bieden, van extra rij hulpmiddelen tot een panoramisch zonnedak en een stopcontact van 150 Watt. Maar de basisversie is al mooi compleet (zie vorige alinea) en daarmee heeft Mazda een belangrijke troef in handen in het segment voor grotere stekker hybride SUV modellen aangezien Audi, BMW, Mercedes en Volvo allemaal ten noorden zitten van die prijs. Zelfs Toyota’s RAV4 Plug-in Hybrid is duurder dan de CX-60. Maar toch wacht Mazda een zware taak want zal deze nieuwe SUV in staat zijn om de CX-5 klanten op te vangen zodra dat model uit productie wordt genomen? Diens instapprijs ligt immers 15 mille lager. Aan de andere kant: de CX-5 kost in SkyActiv-G 194 AWD Luxury of Sportive uitvoering 5 mille meer dan de basisversie van de CX-60.

MazdaCX60test7

Mijn kennismaking rit vond plaats met een late preproductie CX-60 Homura. Die toont aan hoe ver Mazda al is gekomen in zijn transformatie en, op sommige gebieden, hoe ver het nog moet gaan. Het chassis voelt typisch aan voor het merk dat ons de MX-5 heeft gegeven. Inderdaad: de CX-60 beschikt over hetzelfde op remmen gebaseerde stabiliteitssysteem voor bochten als de roadster. Hij is redelijk enthousiast om bochten te nemen, en blijft verrassend genoeg goed gehumeurd als er met hem gespeeld wordt. De carrosserie blijft prijzenswaardig vlak tijdens snelle veranderingen van richting, geholpen door een nauwkeurige, mooi bekrachtigde besturing. Als je te hard rijdt, glijdt de voorkant weg met een mengsel van piepende banden en onderstuur. Maar als je samenwerkt met de CX-60, dan zal je merken dat hij een groter potentieel heeft om jou te betrekken bij het rijden of zelfs te entertainen dan een Audi Q5, een Mercedes GLC of een Volvo XC60.

MazdaCX60test10

De vering van de met 20 inch wielen uitgeruste testauto is beslist stevig, maar de ophanging (dubbele draagarmen vooraan en een multi-link constructie aan de achterkant) zorgt voor voldoende flexibiliteit. Hierover dus geen klachten, maar de aandrijflijn zal de meer enthousiaste bestuurder frustreren. Dit is de krachtigste productieauto die Mazda ooit heeft uitgebracht, maar zelfs met meer dan 300 pk en een enorm koppel, maar toch geeft de CX-60 de voorkeur aan een ontspannen, geduldige benadering boven elke vorm van haast. In de stad is er meer dan genoeg elektrisch bereik om stil te rijden, en als je voorzichtig bent met het gaspedaal, zul je misschien verrast zijn hoe dit doorgaat op wegen buiten de bebouwde kom waar sneller kan worden gereden. Als je dat niet bent, dan laat de CX-60 jou op een aangename manier weten dat hij voldoende pit heeft om vlot te versnellen zodra jij daar opdracht toe geeft. Toch zal jij er vrij snel aan worden herinnerd dat jij een viercilindermotor onder die lange motorkap hebt zitten. Zijn geluid is niet bijzonder hard, maar het is ook niet zo aantrekkelijk. Het is op zijn best een dreun van een apparaat, en het is zeker hoorbaar in de cabine bij hogere toerentallen; misschien iets meer dan de motoren in de Duitse benchmarks van Mazda.

MazdaCX60test4

De nieuwe automatische transmissie van de CX-60 schuwt een traditionele koppelomvormer configuratie ten gunste van een lamellenkoppeling; een opstelling die voordelen biedt op het gebied van ruimtebeslag en volgens Mazda zorgt voor 22 procent minder energieverlies. Hij voelt echter niet aan als de meest soepele transmissie, met een beetje trilling wanneer het begint te jongleren met de verschillende krachtbronnen en op en neer varieert tussen de 8 verschillende versnellingen. Nogmaals, met een beetje geduld kom je hier een heel eind. Mazda verzekert echter dat de rammels en andere geluiden die ik tijdens de test kon horen, bij de uiteindelijke productieversie van de CX-60 geëlimineerd zullen worden. Ook bij de kalibratie van de transmissie zullen de puntjes nog op de i worden gezet.

MazdaCX60test13

Zelfs in dit preproductie voorbeeld kon ik weinig klagen over de bouwkwaliteit en afwerking, die over het algemeen uitstekend is: vrijwel overal zijn hoogwaardige kunststoffen gebruikt, er zijn solide aanvoelende fysieke schakelaars voor alle belangrijke bedieningselementen en de digitale schermen zien er helder en duidelijk uit. De draaiknop voor het infotainment is ook gemakkelijk te gebruiken. Een van de leukste functies is een personalisatiesysteem voor de bestuurder dat jouw lichaamslengte opmeet en vervolgens de ideale positie voor de stoel en het stuur voorstelt. Daar slaagt de techniek verrassend goed in, maar het meest bruikbare element is hoe het deze instelling opslaat op basis van gezichtsherkenning (de CX-60 ‘neemt’ jouw gezicht op met een camera aan de rand van het infotainment systeem). De auto kan dan overschakelen naar het betreffende profiel op het moment dat de bestuurder instapt, zonder dat die persoon op een knop hoeft te drukken of in de menu’s van de auto hoeft te duiken.

MazdaCX60test12

In algemene termen vergt het cabine ontwerp misschien iets meer compromissen dan ik zou willen. Zo voelt de middenconsole aan de voorkant extreem breed aan, waardoor de voetenruimte een beetje aan de krappe kant is, en hoewel de beenruimte achter ruimer is dan in een CX-5, zijn de voordelen bescheidener dan je zou verwachten, gezien het lengte verschil tussen beide SUV modellen. Maar er is hier ruimte voor 4 flinke volwassenen en zelfs in een uitvoering met het optionele panoramadak hoeft men zich geen zorgen te maken over de hoofdruimte.

MazdaCX60test2

De bagageruimte is ook handig groot voor een gezins-SUV, met 570 liter of 1.726 liter als je de tweede zitrij neer klapt.Er zijn handgrepen aan weerszijden van de laadruimte om deze taak gemakkelijker te maken, hoewel het teleurstellend is dat Mazda het niet nodig heeft gevonden om zelfs maar een enkele tas haak te leveren om te voorkomen dat jouw boodschappen over de grote vloer glijden.Het streven om de Duitsers te evenaren op het gebied van cabinekwaliteit is een nobele ambitie, maar het mag niet ten koste gaan van de dagelijkse bruikbaarheid.

MazdaCX60test11

 


80%
80%
Awesome

De CX-60 is een gedurfde stap van Mazda. De SUV beschikt over een behoorlijke rijdynamiek, respectabele bruikbaarheid en een hoogwaardige cabine. Hij is vanuit CX-5 perspectief niet goedkoop, maar kan in vergelijking met vergelijkbare PHEV modellen van de premium merken toch als scherp geprijsd worden bestempeld. De CX-60 kan intuïtief worden gereden omdat zijn bedieningsvriendelijkheid bovengemiddeld goed is. Dat maakt hem tot een echte Mazda.

Het is opmerkelijk dat de Japanners in tijden van elektrische mobiliteit vertrouwen op een platform met achterwielaandrijving, dat ons binnenkort zowel een zescilinder benzinemotor met hoge compressie als een turbodiesel zal opleveren. Tot die tijd moet Mazda nog aan het onderstel werken, de complexe plug-in hybride aandrijving finetunen en de software bugs oplossen. De Japanners garanderen immers dat alles 6 jaar of tot wel 150.000 kilometer werkt.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (23)
    6.3

Reageren is niet mogelijk.