Er zijn in Nederland in het eerste kwartaal 78.539 leaseauto’s geregistreerd. Dat is 2,5 procent minder dan in hetzelfde tijdvak van vorig jaar. Toen lagen de registratiecijfers ook al flink lager dan het jaar daarvoor. Gelukkig was er in maart een plus van 2 procent. Toen kwam het aantal registraties uit op afgerond 25 duizend stuks.
Bij de merken ging in het eerste kwartaal Kia ruim aan kop met een marktaandeel van 9,0 procent. Dat is te danken aan 7.037 registraties. Vorig jaar ging het in dezelfde periode om 6.101 exemplaren en 7,6 procent marktaandeel. Daarna volgen Volkswagen met 5.951 registraties en 7,6 procent marktaandeel (2021: 7.491 en 9,3 procent), Toyota met 5.913 en 7,5 procent (2021: 5.465 en 6,8 procent), Peugeot met 5.417 en 6,9 procent (2021: 5.637 en 7,0 procent), BMW met 4.929 en 6,3 procent (2021: 5.875 en 7,3 procent), Hyundai met 4.465 en 5,7 procent (2021: 1.665 en 2,1 procent), Skoda met 4.206 en 5,4 procent (2021: 5.081 en 6,3 procent), Volvo met 3.997 en 5,1 procent (2021: 4.707 en 5,8 procent), Renault met 3.982 en 5,1 procent (2021: 3.762 en 4,7 procent) en Audi met 3.680 en 4,7 procent (2021: 2.861 en 3,6 procent). In de top 10 maakte Hyundai dus de grootste sprong voorwaarts. Geen notering in de hoogste regionen was er voor de automerken Ford, Mercedes en Opel. Tesla is gezakt naar plek 25 met 560 registraties. Daarmee blijft dit merk onder meer achter op Lynk & Co (951).
Bij de modellen bleef de Volvo XC40 de Kia Niro in het eerste kwartaal nipt voor. Voor de Zweed waren er 1.934 registraties als leaseauto in het eerste kwartaal (2021: 2.267) terwijl de Koreaan op bumper kleef afstand volgt met 1.923 (2021: 1.657). De rest van de top 10 bestond uit de Peugeot 2008 (1.828, 2021: 1.419), de Kia Picanto (1.827, 2021: 2.187), de Peugeot 208 (1.795, 2021: 1.651), de Toyota Yaris (1.479, 2021: 1.689), de Mini Hatch (1.411, 2021: 1.052), de Toyota Yaris Cross (1.387, 2021: 0), de Ford Focus (1.312, 2021: 1.686) en de Fiat 500 (1.260, 2021: 1.002). Bij de 10 meest als leaseauto geregistreerde modellen is er geen enkel type dat uitsluitend in volledig elektrische vorm verkrijgbaar is. Pas in de top 25 komen wij een dergelijk personenwagen tegen: de Skoda Enyaq iV. Toch waren volledig elektrische auto’s in het eerste kwartaal goed voor 16 procent van de registraties, tegen ruim 5 procent vorig jaar. Top tien leaseregistraties per model in het eerste kwartaal: