Vooruit, nog eentje dan: nieuwe Audi Q5 wederom met benzinemotor

0

Alle nieuwe modellen die Audi de komende 4 jaar nog introduceert, zullen de laatste in hun soort zijn. Niet dat het merk met de 4 ringen stopt met types als de Q5, maar de dagen van de verbrandingsmotor zijn wel geteld. Vanaf 2026 wil Audi alleen nog maar elektrische modellen op de markt brengen, althans in ons deel van de wereld. In deze context mag de nieuwe Q7, die in 2025 debuteert, het licht uit doen op de afdeling waar benzine- en dieselmotoren ontwikkeld worden.

Daarvoor, waarschijnlijk eind 2023, komt Audi met een nieuwe aflevering van de Q5. Die zal net als de huidige en vorige generatie van de SUV gebaseerd worden op het zogeheten MLB platform. Die architectuur is bestemd voor modellen met de motor in lengterichting op / voor de vooras en in de basis voorwielaandrijving. Ook de nieuwe A4 zal dit platform nog een keer gaan gebruiken. De nieuwe Q5 wordt in ieder geval weer leverbaar met een serie benzinemotoren. Of dat gamma aangevuld gaat worden met een serie diesels, is hoogst onzeker. Nederland zal namelijk geen TDI uitvoeringen meer van de fabriek afnemen (er is nauwelijks meer vraag naar) en omdat wij op autogebied een zogeheten gidsland zijn, kan dit illustratief zijn voor wat andere Europese naties de komende jaren te wachten staat.

Geen twijfel is er over toevoeging van 48 volt techniek aan de verbrandingsmotoren. Het hybride systeem moet de benzineconsumptie tot onder de 7 liter 100 kilometer drukken. Daarnaast zal de nieuwe Q5 net als de huidige editie besteld kunnen worden in PHEV uitvoering. Die krijgt een elektrisch rij bereik van minimaal 100 km. Audi gaat de stekker hybride variant waarschijnlijk aanbieden in 2 vermogenssmaken. De krachtigste daarvan is bestemd voor de SQ5. Want hoewel Audi diesels op Europees niveau nog niet helemaal uitsluit, is het wel zeker dat de sportieve topper van de reeks zijn oliegestookte krachtbron verliest.

Q5bild2

Net als de huidige Q5 zal de nieuwe editie ook leverbaar worden in Sportback uitvoering. De consument lust namelijk wel pap van een schuine achterkant op zijn SUV, ondanks het feit dat hiervoor een meerprijs moet worden betaald. Het grootste gedeelte van dit extra bedrag steekt Audi in eigen zakken want de meerkosten van de ontwikkeling van een Sportback variant zijn gering. In Ingolstadt piekert men er daarom niet over om deze kip met gouden eieren te saneren. Beide carrosserievarianten van de Q5 houden min of meer de huidige maatvoering. Audi én de klant is daar dik tevreden mee. Klanten die meer ruimte wensen maar in de garagebox geen plek hebben voor een Q7, kunnen straks bij Audi de Q6 e-Tron bestellen. Die is weliswaar niet of nauwelijks groter dan de Q5, maar zal vanwege zijn compactere elektrische aandrijftechniek een stuk ruimer zijn. De Q6 e-Tron zal worden gebaseerd op de zogeheten PPE architectuur. Dit platform zal door zustermerk Porsche gebruikt gaan worden voor de nieuwe elektrische Macan.

De huidige Q5 werd bij zijn introductie bekritiseerd vanwege de tegenvallende kwaliteit van de interieurmaterialen. Dat kwam doordat Audi de productie van de SUV van Duitsland naar Mexico verhuisd had en dat viel blijkbaar toch niet helemaal te maskeren. In Ingolstadt wil men zich niet voor de tweede keer aan dezelfde steen stoten en daarom wordt er bij de nieuwe editie van de Q5 scherp op gelet dat er alleen interieurmaterialen van topkwaliteit gebruikt gaan worden. Boven elke kritiek verheven dient ook de spraak bedieningsfunctie te zijn. Optisch zet de nieuwe Q5 geen andere koers in. Wel worden de koplampen dankzij led techniek een stuk smaller. Niet bezuinigd wordt er evenwel op het formaat van de grille.

Reageren is niet mogelijk.