Waarom wel: Mercedes GLS Sport

0

Bij Land Rover staat alles in het teken van de Range Rover en van de Range Rover Sport. De eerste werd eind vorig jaar compleet vernieuwd en binnenkort volgt het tweede lid van de modelfamilie. Hoewel de Range Rover een instituut is en zijn sportieve broer qua bouwhoogte duidelijk overschaduwd, voert de laatste duidelijk de boventoon in de verkoopstatistieken. Internationaal, maar ook in Nederland. Dat geeft te denken.

Of beter gezegd: dat zou Mercedes te denken moeten geven. Daar (Nederland) waar Land Rover vorig jaar 370 exemplaren van de Range Rover Sport wist te verkopen en er 90 stuks van de Range Rover over de toonbank gingen, bleef de registratieteller van de GLS steken op 41 stuks. Op merkniveau mag Mercedes dan vele malen groter zijn, als het gaat om SUV modellen van boven de 130.000 euro tot dik 2 ton, dan is Land Rover duidelijk leidend. Het kan niet anders dan dat de verkoopafdeling van het Duitse automerk hier de kriebels van krijgt.

Wat is er mis met het SUV aanbod van Mercedes? Het antwoord op deze vraag luidt: er ontbreekt een sportief topmodel. De ’63 AMG 4Matic+’ versie van de GLS kan daar blijkbaar niks aan veranderen. Dat is niet verrassend want die uitvoering heeft een hoog ‘al draagt een aap een gouden ring, het blijft een lelijk ding’. Mercedes-Benz zal dus met een sportiever gelijnde carrosserie moeten komen wil zij net zo veel succes hebben als Land Rover met de Range Rover Sport heeft. Maar is de rol van ‘sportief alternatief voor de GLS’ dan niet weggelegd voor de GLE Coupé? Nee, want dat model speelt per definitie in een lagere klasse (vandaar de andere lettercombinatie).

Mercedes zal dus nog een keer plaats moeten nemen achter de tekentafel. Voor een GLS Coupé, of om de vergelijking met de Range Rover Sport scherp te houden, voor een GLS Sport. Iets wat Audi en BMW trouwens al gedaan hebben, getuige de Q8 en de binnenkort te introduceren XM. Moet die GLS Sport puur elektrisch zijn? Nee, dan zou jij ‘EQ nog wat’ moeten gaan heten. En de typeaanduiding EQS SUV is al in gebruik. Door een model dat meer als een MPV oogt dan een SUV, maar dat terzijde. De GLS Sport heeft een prima verkooppotentieel als hij ook wordt aangeboden met benzinemotoren. Een belangrijk deel van de doelgroep woont immers in het Midden Oosten en Rusland, waar de olie bij wijze van spreken tegen de plinten klotst.

Dus aan de slag, Mercedes. Voor een volwaardig alternatief voor de Range Rover Sport. Als jij die ontwerpklus goed klaart, dan verkoop jij op jaarbasis in Nederland ook wel 370 exemplaren van zo’n dynamisch en hoogwaardig ogend SUV model.

 

 

Reageren is niet mogelijk.