Komt begin 2024: Audi’s nieuwe Q5

0

Elke nieuwe Audi met een verbrandingsmotor, dat is zeker, zal de laatste zijn. Want: vanaf 2026 wil het bedrijf uit Ingolstadt alleen nog elektrische modellen op de markt brengen; althans in een groot deel van de wereld. De nieuwe Q7 zal het laatste model met een verbrandingsmotor zijn. Die komt in 2025 op de markt. Een jaar eerder, hij wordt waarschijnlijk zelfs eind 2023 al gepresenteerd, zal de nieuwe editie van de Q5 debuteren, eveneens met een serie benzine- en dieselmotoren.

Net als bij de eerste 2 generaties is het technische platform de modulaire longitudinale bouwkast (MLB) die ook voor de volgende A4 generatie weer zal worden gebruikt. Het aanbod aan benzinemotoren zal blijven variëren van zo’n 200 tot 270 pk, maar of Audi diverse diesels blijft aanbieden (momenteel van 163 tot 286 pk) staat nog open en zal zeker ook afhangen van de ontwikkeling van de vraag in de komende maanden. In Nederland (wij worden binnen Europa als gidsnatie gezien)is het verkoopaandeel van diesels in de eerste 4 maanden van dit jaar gedaald tot 2 procent; daar valt geen businesscase meer op te baseren.

In tegenstelling tot de huidige situatie zullen alle verbrandingsmotoren in de toekomst worden uitgerust met 48 volt hybridisatie, wat het brandstofverbruik vermindert tot minder dan 7 liter in het geval van benzinemotoren en zelfs tot minder dan 5 liter in het geval van de zuinigste diesel met voorwielaandrijving. Ook de plug-in hybride met maar liefst 100 elektrische kilometers blijft in het assortiment. Het is onzeker of Audi zich 2 sportieve varianten zal blijven veroorloven. Dat moet ook afhangen van hoe lang de Duitse overheid nog doorgaat met het subsidiëren van de aankoop van plug-in hybride modellen. Een krachtige stekker hybride variant zou echter de positie van de 341 pk sterke SQ5 TDI over kunnen nemen. Aan de andere kant is het onwaarschijnlijk dat Audi weer een RS Q5 zal durven lanceren. Daarmee zou het Duitse automerk direct haar groene krediet verspelen want de CO2 uitstoot komt zonder elektrische assistentie boven de 250 gram/km uit.

AudiQ5nieuw2024Sportback

Aan de andere kant is het relatief zeker dat de Sportback wel een toekomst heeft: schuine SUV’s zijn in zwang en kunnen duurder worden verkocht, terwijl de kosten om een dergelijke carrosserievariant te ontwikkelen relatief laag zijn. Overigens zullen de afmetingen niet veel veranderen: met zo’n 4,70 meter past de Q5 perfect in het portfolio. De puur elektrische Q5-tegenhanger Q6 e-tron (komt in 2023) zal qua grootte vergelijkbaar zijn. Dat model is echter gebaseerd op het speciale PPE platform voor volledig elektrische auto’s dat ook door Porsche gebruikt gaat worden voor de e-Macan. De Q6 e-Tron zou aanzienlijk ruimer moeten zijn.

Over het interieur gesproken: hier zal Audi laten zien hoe serieus zij is met haar ‘More Luxury’ strategie. Autointernationaal verwacht een nog fijnere materiaalkeuze. Qua bediening moet de focus liggen op een aanzienlijk verbeterde spraakbesturing. Deze (extra) luxe zal een rechtstreekse vertaling krijgen in de prijzen. Hoewel het daarvoor eigenlijk nog te vroeg is, zal de nieuwe Q5 voor minder dan 70.000 euro niet verkrijgbaar zijn.

Reageren is niet mogelijk.