De Bentley Flying Spur is nu ook te bestellen als Hybrid. Die uitvoering onderscheidt zich van de rest van het gamma, met zijn lage verbruik.
Onder de motorkap van de Flying Spur Hybrid zit een dubbel geblazen 2,9 liter grote V6. Inclusief de door een elektromotor geleverde assistentie bedraagt het systeemvermogen 544 pk. Dat is goed voor een sprinttijd (0-100 km/u) van 4,3 seconden. De topsnelheid bedraagt 285 km/u. Rijd je (een stuk) rustiger, dan zou volgens Bentley een gemiddeld benzineverbruik van 3,3 liter per 100 km haalbaar moeten zijn. Dat betekent een CO2-emissie van 75 gram/km. Voor plug-in hybride begrippen is dat niet bijzonder weinig, maar in vergelijking met de W12 uitvoering wel: die kent een emissiewaarde van liefst 304 gram.
Bentley vraagt afgerond 218.000 euro voor de Flying Spur Hybrid. Daarmee is de nieuweling 54 mille goedkoper dan de V8 versie. Die is slechts 0,2 tel sneller op het sprintonderdeel. Wel ligt zijn topsnelheid flink hoger, hetgeen belangrijk kan zijn voor diegenen die op de Autobahn graag vol op het orgel gaan: 318 km/u. Maar bedenk dat het prestatieniveau van de hybride uitvoering alleen beschikbaar is als de accu de elektromotor van stroom kan voorzien. Zonder elektrische assistentie staat de V6 er alleen voor en dan wordt het dynamisch een heel ander verhaal. Ook qua verbruik trouwens.
Bentley | BMW | Maserati | Mercedes-Maybach | Porsche |
Flying Spur | 8-serie Gran Coupé | Quattroporte | S-klasse | Panamera Exec. |
Hybrid | M | Modena Q4 Packs | 580e | Turbo S E-Hybrid |
± 218.000 euro | 208.318 euro | 206.031 euro | ± 191.000 euro | 218.500 euro |
Maar goed, want voorheen niet kon, kan nu wel: voor iets meer dan 2 ton als Onassis achter het stuur zitten in een sedan model van Bentley.