Dit is de toekomst van Mercedes

0

Kleine auto’s, kleine winsten. Grote auto’s, grote winsten: dat is al tientallen jaren de basiswet van de autohandel. Jaren geleden weerhield dit de fabrikanten van dure auto’s Mercedes en BMW er niet van om het segment van de compacte auto’s van Golf formaat te betreden. BMW deed dat met de 1-serie. Mercedes met de A-klasse en de daarvan afgeleide B-klasse. Beide merken wilden bewijzen dat met premium claims ook in dit volumesegment premium prijzen gevraagd kunnen worden. Tot een paar maanden geleden werd het ‘experiment’ als een groot succes beschouwd.

Maar Mercedes trekt nu aan het koord van zijn bestverkochte modelfamilie. Het huidige model A-klasse krijgt geen opvolger. De productie zal halverwege het decennium worden stopgezet. Hetzelfde geldt voor de B-klasse. In plaats daarvan worden alle ballen ingezet op grote, dikke modellen met een dikke winstmarge. Een voorbeeld daarvan is deze Edition 55 uitvoering van de Mercedes GLE: een speciale, gelimiteerde reeks die per exemplaar veel meer geld in het laatje zal brengen dan een A 180 of B 200.

MercedesAMGgleEdition55b

Experts zijn nogal sceptisch over de luxe strategie van Mercedes topman Ola Källenius. “Een wereld waarin iedereen rijk en mooi is, klinkt opwindend en belooft op het eerste gezicht inderdaad een fantastisch rendement”, zegt Ferdinand Dudenhöffer, hoofd van het Center Automotive Research (CAR). Maar zeker nu voertuigen worden uitgerust met steeds krachtigere computers, besturingssystemen en batterijen met een groot bereik, zijn schaalvoordelen belangrijker dan ooit: “Software wordt een keer ontwikkeld en vervolgens vrijwel gratis vermenigvuldigd”. Dat pleit juist voor een breed gamma waarbij het verkoopvolume wordt gemaximaliseerd. 

MercedesAMGgleEdition55c

Maar Källenius ziet het dus heel anders. Hij scherpt het aanbod aan, verhoogt de prijzen en geeft zijn troepen de order om zich te focussen op auto’s met een bovengemiddeld winstpotentieel. ‘Keuzes durven maken is een kracht”. Bij Mercedes heeft dat nu dus geresulteerd in deze nieuwe Edition 55 uitvoering van de GLE en GLE Coupé. Met deze speciale editie willen de Duitsers de 55ste verjaardag van AMG vieren. Eerder passeerden in dit kader al de G 63 en de A 35 en CLA 35 de revue. De vraagprijs is steevast minimaal 2,5 het bedrag wat de Nederlandse consument in doorsnee uitgeeft aan een nieuwe auto.

MercedesAMGgleEdition55d

Net als bij die andere modellen gaat het ook in het geval van de GLE en GLE Coupé enkel om esthetische opsmuk. Ook als Edition 55 levert de GLE (Coupé) in ’53 AMG’ uitvoering dus 435 pk, terwijl de ’63 AMG’ goed is voor 571 pk en de ‘AMG 63 S’ ten slotte de kroon spant met 612 pk. Ook hier is het AMG Night Package standaard en zijn verschillende exterieurdetails uitgevoerd in glanzend zwart. Het koetswerk van de GLE Edition 55 kan worden uitgevoerd in Obsidian zwart of in Manufaktur diamant wit. Uiteraard wordt er zowel aan de buitenkant als binnenin kwistig met Edition 55 badges gestrooid, terwijl het interieur ook wordt opgeleukt met elementen in carbon.

MercedesAMGgleEdition55e

De oplage van de Edition 55 uitvoering van de GLE en GLE Coupé is zoals gezegd gelimiteerd. Niet qua aantallen, maar wel in tijd. Het aantal te produceren exemplaren ligt namelijk niet vast, maar bestellen kan slechts tot en met december. De meerprijs bedraagt in het geval van de ‘allround’ GLE circa 8.300 à 13.100 euro, afhankelijk van de motorversie. In het geval van de GLE Coupé is dat ongeveer 6.000 à 12.600 euro. Voor dat geld krijgt de klant dan ook een exclusieve indoor autohoes. Die geeft Mercedes gratis en voor niets weg omdat zij niet bang is dat deze geste de winstmarge noemenswaardig zal aantasten.

MercedesAMGgleEdition55f

Reageren is niet mogelijk.