Ford lijkt Duitse fabriek te willen gaan sluiten

0

Bij het samenstellen van een toekomstgericht investeringspakket in elektromobiliteit heeft Ford de fabriek in Saarlouis links laten liggen. In plaats daarvan zullen emissievrije modellen op basis van een nieuw platform gebouwd gaan worden in Valencia, Spanje.

Nu het contract voor de productie van elektrische auto’s aan de Spanjaarden is toegekend, gaat de fabriek in Saarlouis een onzekere toekomst tegemoet. In de vestiging in Saarland, waar 4.600 mensen werken, zal de productie van de Focus in 2025 eindigen. Een directe opvolger is niet gepland aangezien dit model gebruik maakt van een verbrandingsmotor en daarvan zijn de dagen geteld. Duitse politici en werknemersvertegenwoordigers hadden gehoopt dat de banen in Saarlouis grotendeels veiliggesteld zouden kunnen worden dankzij investeringen in elektrische auto’s. Maar de beslissing van het Amerikaanse management heeft die hoop nu de bodem ingeslagen.

De baas van Ford Europa, Stuart Rowley, laat in een reactie weten dat de keuze voor Valencia niet betekent dat de fabriek in Saarlouis nu gesloten gaat worden. “Wij proberen nu manieren te vinden om zoveel mogelijk getroffen werknemers een toekomst te geven”. Vanuit technisch en strategisch oogpunt waren beide locaties even competitief, maar vanuit financieel oogpunt heeft Valencia voordelen voor Ford. De exacte investeringssom is evenwel nog niet bekend en dat geldt ook voor het specifieke automodel dat de Spanjaarden straks mogen gaan bouwen.

Op de vraag of Saarlouis na 2025 nog een toekomst binnen de Ford Groep heeft, zei Rowley dat er nu een taskforce zal worden opgericht en dat er met de deelstaatregering van Saarland en de werknemersvertegenwoordigers zal worden overlegd over hoe het nu verder moet. Daarbij zal er ook gekeken worden naar kansen die buiten Ford liggen. Concreet betekent dit dat de productiefaciliteit à la de voormalige Smart fabriek in Hambach verkocht kan gaan worden aan een derde partij. Indirect betekent dit voor VDL Nedcar meer concurrentie bij het binnenhalen van toekomstige productieorders.

In Saarland gaat men nu zoals gezegd een onzekere toekomst tegemoet. Het ziet er beter uit voor het Europese hoofdkantoor van Ford in Keulen en voor de autofabriek aldaar. Deze locatie, die ongeveer 3 keer zo groot is, zal worden versterkt met een miljardeninvestering. Het plan is om aldaar een elektrische middenklasser op basis van het MEB platform van de Volkswagen Groep te gaan bouwen.

Reageren is niet mogelijk.