Gezinsvriendelijk, maar spannend is anders: test Opel Astra Sports Tourer

0

De verjonging van Opel gaat onverminderd door, aangezien het merk zijn gamma drastisch reorganiseert, waarbij de hoeveelheid keuzemogelijkheden per modelreeks worden verminderd om kopers een scherper aanbod voor te schotelen en tegelijkertijd een gezond introductieritme van nieuwe modellen te behouden.

Nieuwste aanwinst in de showrooms is de Astra Sports Tourer, een stationwagon variant van de 6de generatie Astra (12 edities in het C segment als je de Kadett meerekent) die nu strijdt om de hoogste trede op het klasse podium.

OpelAstraSportsTourerTest

Voorbij is het saaie imago en het ietwat deprimerende interieur van de Astra. In plaats daarvan zien we aantrekkelijk strakke lijnen en een veel betere materiaalkwaliteit in de cabine. De proliferatie van SUV modellen in het C segment heeft de verkoop van stationwagens geen goed gedaan, maar er blijven sterke argumenten voor dergelijke auto’s, die de stijl en het rijgedrag van een hatchback combineren met meer ruimte en een groter scala aan gebruiksmogelijkheden. Met een meer aerodynamische vorm en minder gewicht in vergelijking met een even grote SUV, zou de Astra Sports Tourer een aantrekkelijk alternatief kunnen zijn.

OpelAstraSportsTourerTest5

Hoewel de hatchback versie van de Astra zich niet van zijn concurrenten onderscheidt met zijn praktische bruikbaarheid, was Opel zo verstandig om de laadcapaciteit van de Sports Tourer tot een van zijn prioriteiten te maken. Een toename van de wielbasis met 57 mm voegt ruimte toe waar dat het meest nodig was: achterin. Een verlengd dak helpt ook op dat punt, waardoor er meer ruimte is voor passagiers op de achterbank in vergelijking met de Astra Hatchback.

OpelAstraSportsTourerTest7

De totale lengte is met een aanzienlijke 268 mm verlengd, wat de bagageruimte ten goede komt. Met een volume van 597 liter, zo gevormd dat hij een wasmachine kan slikken, maakt de Astra Sports Tourer zijn meerprijs waar. Een split level vloer, elektrisch bedienbare achterklep en opbergruimte in de auto voor de tonneau cover wanneer jij de 40:20:40 achterbank leuning naar voren wilt klappen (het resultaat is een vergroting van de capaciteit tot 1.634 liter) zullen zeker bonuspunten opleveren bij gezinnen.

OpelAstraSportsTourerTest6

Voorin de cabine is er geen verschil met de Astra Hatchback. Dit betekent dat de klant kan rekenen op het zogeheten Pure Panel, oftewel een 2-tal 10,0 inch grote displays die zo opgesteld zijn dat zij optisch een geheel vormen. Draadloze Apple CarPlay en Android Auto is standaard, met behoud van enkele fysieke knoppen voor essentiële bedieningselementen. De GS Line modellen zijn voorzien van verwarmde voorstoelen in sportstijl en bekleding in nappa leder. Verder hebben de zetels een ventilatie- en massagefunctie. Afgezien van hier en daar wat krasgevoelig plastic, is het kwaliteitsniveau in de cabine goed.

OpelAstraSportsTourerTest4

Net als de Hatchback zal ook de Sports Tourer versie van de Astra verkrijgbaar zijn met een 1,2 liter 3 cilinder turbobenzinemotor van 110 pk (alleen de Edition uitvoering) en 130 pk. Verder is er een 1,5 liter 4 cilinder turbodieselmotor, eveneens 130 pk sterk, en een stekker hybride variant van 180 pk die een 1,6 liter 4 cilinder turbobenzinemotor als basisunit heeft. De bijbehorende 109 pk sterke elektromotor wordt gevoed door een 12,4 kWh batterij.

OpelAstraSportsTourerTest3

De Astra Hybrid, zoals hij officieel heet, kan elektrisch rijden met een tempo van maximaal 135 km/u en maar liefst 68 km afleggen (volgens laboratoriumtest omstandigheden) zonder de verbrandingsmotor aan te roeren. De Astra is soepel en stil op stroom, maar niet bijzonder snel. Een lage CO2-uitstoot van 25 gram/km en nog enige tijd een voordeel in de wegenbelasting zal goed nieuws zijn bestuurders die veel kilometers maken. Het duurt slechts 2 uur om de batterij op te laden, maar het is jammer dat het koffervolume met 81 liter wordt verminderd. Desalniettemin is de Hybrid de comfortabelste en de snelste uitvoering uit het gamma en biedt hij, ondanks zijn extra gewicht, een comfortabele vering, al hoewel hij niet zo wendbaar in bochten is als zijn uiterlijk doet vermoeden. De Astra is echter wel een match voor de segmentbenchmarks zoals de Ford Focus en Volkswagen Golf op het gebied van verfijning.

OpelAstraSportsTourerTest2

Je moet geruime tijd onder een steen geleefd hebben om niet te weten dat het belang van diesel aan het afnemen is, maar de 1,5 liter aandrijfoptie weet toch te plezieren tijdens een lange rit. Dat is deels te danken aan de standaard montage van een 8-traps automaat die de 4 cilinder goed bij de les houdt, waardoor het maximale uit zijn relatief lage koppel kan worden gehaald. De dieselmotor is goed geïsoleerd en kan het brandstofverbruik beperken tot 4,4 liter per 100 km, dus het is een solide lange afstand transportmiddel. Een trekvermogen tot 1.500 kg is een ander pluspunt.

OpelAstraSportsTourerTest9

Opel verwacht dat de hier geteste 130 pk sterke 3 cilinder benzinemotor de populairste keuze zal zijn. Over een mengelmoes van wegen, van de Duitse Autobahn tot 2-baans wegen door slaperige gehuchten, voelde de Astra in deze vorm zelden aan dat hij aan motorkracht tekort kwam. De 3 cilinder is goed hoorbaar als het gaspedaal wordt ingetrapt, maar op een karaktervolle manier, en hij is gewilliger dan de meesten zullen verwachten van een dergelijke krachtbron. Een deel van de lofprijzingen is overigens aan de 8-traps automaat die perfect op de 3-pitter is ingespeeld. De handgeschakelde 6 versnellingsbak is minder bevredigendom te gebruiken, maar dat is geen ramp omdat de Astra sowieso niet het imago heeft de bestuurder bovengemiddeld bij het rijden te betrekken. Het is vooral een verfijnd en comfortabel vervoermiddel om mee van A naar B te reizen.

OpelAstraSportsTourerTest10

70%
70%
Awesome

Als Sports Tourer is de nieuwe Opel Astra een betere allrounder dan de Hatchback. De 1,2 liter benzinemotor laat weinig te wensen over, al is de Hybrid uitvoering duidelijk sneller en zuiniger. Keerzijde van de medaille is echter een meerprijs van 6.000 euro. En kijk je naar de concurrentie, dan onderscheidt de Astra zich op geen enkel gebied. Er zijn rivalen met interieurs van hogere kwaliteit, meer kofferruimte en/of een betere rijdynamiek, Dus koop deze Opel alleen als je van de dealer een aantrekkelijke korting kan krijgen.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (34)
    7.9

Reageren is niet mogelijk.