De Seat Ibiza is sinds de vorig jaar doorgevoerde facelift in Nederland alleen met een 3 cilinder 1,0 liter motor verkrijgbaar De meest krachtigste variant daarvan is weliswaar goed voor 110 pk, maar die kan bij sommige model fans het gemis van de 150 pk sterke 1.5 TSI motor niet wegnemen. Daarom is deze krachtbron nu weer te bestellen.
Seat gaat de 1.5 TSI motor leveren in een speciale sportieve uitvoering van de Ibiza. Die luistert niet naar de naam FR of FR Plus, maar heeft de simpele aanduiding ‘Sport’. De Ibiza kan met de 150 pk sterke 1.5 TSI motor, die is gekoppeld aan een 7-traps DSG automaat, in 8,1 seconden naar 100 km/u accelereren. Zijn topsnelheid bedraagt 216 km/u. Ter vergelijking: de Ibiza 1.0 TSI met 110 pk en dezelfde transmissie heeft voor dezelfde sprintklus 10,3 seconden nodig en geeft bij 195 km/u de pijp aan Maarten. Daar staat tegenover dat het benzineverbruik per 100 km een volle liter lager is (5,1 versus 6,1 liter).
Seat | Audi | Hyundai | Opel |
Ibiza | A1 Sportback | i20 | Corsa |
1.5 TSI DSG Sport | 30 TFSI | T-GDI 120 DCT N-Line | 1.2T 130A GS Line |
29.950 euro | 29.253 euro | 28.195 euro | 29.199 euro |
Renault | Suzuki | Toyota | Volkswagen |
Clio | Swift | Yaris | Polo |
Hybrid 140 R.S. Line | 1.4 BJ SH Sport | 1.5 VVT-i GR Sport | 1.0 TSI 100 DSG R-Line |
29.100 euro | 26.967 euro | 28.695 euro | 31.145 euro |
De Ibiza 1.5 TSI Sport kost 29.950 euro. Daarmee is hij 600 euro goedkoper dan de 110 pk sterke 1.0 TSI uitvoering in FR trim. Is die dan nog verkoopbaar? Seat denkt van wel want vermoedelijk is de uitrusting van de Sport versie minder compleet (helaas kan de importeur daar nog geen uitsluitsel over geven). Verder zal de Ibiza 1.5 TSI slechts in een beperkte oplage op de markt verschijnen. Overigens is de belangstelling voor de Ibiza dit jaar in Nederland met afgerond een derde afgenomen dus het model kan wel wat actie-ondersteuning gebruiken.